En avlägsen kust

Colgan, Jenny

Lorna bor på den lilla skotska ön Mure. En fridfull plats, där alla hjälper sina grannar. Men när den lokala läkaren ska gå i pension, finns ingen som vill ta hans plats. Mure är för litet och ligger alldeles för avsides. Långt därifrån i ett överfullt flyktingläger håller Saif på att behandla en pojke som skurit sig illa i handen. Saif är själv flykting, men han är också läkare och precis det Mure behöver. Saif anländer till Mure och välkomnas med öppna armar. Men kommer han att kunna gå vidare trots sina tunga minnen och svåra erfarenheter? Den här sommaren gör Saif sitt bästa för att känna sig som hemma i en ny och obekant miljö, och för Lorna kommer ingenting mer bli sig likt. En avlägsen kust är en kortroman som utspelar sig på samma plats som serien om Flora och serien om den lilla ön i havet. Men i den här historien är Saif och Lorna huvudpersoner.

2023-02-05

Oförarglig liten feelgood som varken gav mig mersmak eller avskräcker från fler i serien.

Bokdjungeln

2021-09-11

Som jag har längtat efter att få läsa denna bok! Den är otroligt lättläst och sidorna flyger fram. Jag hade gärna haft den längre men jag antar att man inte kan få allt, alltid.
Boken hade dock fått ett högre betyg om den varit lite längre och relationerna utvecklats lite mer. Men med det sagt, boken är mysig och den passar så väl att läsa på semestern som uppkrupen i ett hörn i soffan en regnig dag.

villa-freja.se

2020-07-28

Ännu en drömlik bok om Irland av Colgan. En bok i kortformat som ger en försmak om vad som komma skall på den lilla skotska ön Mure med dess härliga personligheter (fast jag läser dem i bakvänd ordning förstås. Jag har redan bekantat mig med Lorna, Saif, Flora och de andra). Trots sitt korta, luftiga format kommer jag snabbt och lätt in i handlingen och knockas av charmen i karaktärerna så väl som miljön. Dock hade jag önskat lite mer. Jag hade önskat en mer gedigen roman, kanske sammanflätad med tidigare berättelse.

Jag har tidigare läst alla Jenny Colgans böcker i serien "Den lilla ön i havet" och har gillat dom. I den här boken är det Said och Lorna som är huvudpersonerna som man tidigare har träffat på i de andra böckerna. Det här är en väldigt kort bok med mycket luft mellan raderna och korta kapitel, den är väldigt lättläst och charmig. Man återkommer till samma mysiga och charmiga miljö som i de tidigare böcker. Dock tycker jag att boken saknar en del som en roman, det är för tunt innehåll och saknar ett djup. Denna bok känns mer som en novell.

Gripande, fängslande & fin!

Elisabeth Svensson

2020-02-17

Tyckte inte alls att detta var den sämsta. Dock var den bara som en novell och kom i fel ordning med de andra böckerna

2020-02-02

Oj så kort, med två välbekanta personer från Mure i fokus. Saif och Lorna. Hade gärna fått vara ett längre sidospår.