En av oss

Seierstad, Åsne

| 2013

Flag from no

En av oss er Åsne Seierstads bok om attentatet den 22. juli 2011. Det var ikke en fremmed terroristgruppe som sto bak det største angrepet på Norge i fredstid, men en ung mann fra Oslo. Siden 22.juli 2011 har Norge.prøvd å forstå hva som drev massedrapsmannen. Gjennom et unikt kildemateriale har Åsne Seierstad funnet en gutt og en mann som i mange år strevde med å finne sin plass innenfor samfunnets rammer, men.som endte med å bryte dem på det mest brutale vis. Dette er også en fortelling om dem som ble berørt. To søstre fra Nesodden som gledet seg til AUFs sommerleir på Utøya, årets høydepunkt. Og en guttegjeng fra Troms som dro sørover med samme mål. Bare noen av dem returnerte. Den prisbelønnede forfatteren Åsne Seierstad har tidligere rapportert fra krigssoner ute i verden. 22. juli 2011 skjedde dramatikken i hennes eget land. Dette er den første boken hun skriver...

2022-01-11

Det är en skrämmande läsning. En grundlig research som berättas skickligt och objektivt.

Bra bok, lämnar nog ingen oberörd.

Emilia Tallberg

2019-05-13

En av de bästa böckerna jag läst ! Älskar förövrigt Åsnes böcker.

Good day all well this is i faith a good book through a splendid story god blees correct go in peace.

Anna Hedenstedt

2017-03-26

Trots en fängslande historia lade jag ner läsningen efter en tredjedel. Hinner ändå inte läsa ut den till bokcirkelmötet, och har inte suget att fortsätta, då jag vet att jag kommer bli ledsen o deppig över världen o livet. Hon skriver dock bra, Seierstad!

Maria Myrberg

2016-07-17

Snart på årsdagen av den vidriga händelsen i Norge läser jag ut denna bok med ögonen fyllda till bredden av tårar. Mycket fint och respektfullt skrivet om de drabbade.

Hedvig Marklinder

2015-06-29

Det är med ilska, sorg och kärlek jag lägger ner boken. Denna historien kommer följa med mig livet ut. Seierstad skriver på ett sätt som verkligen berör, det är äkta. Ångestkänslan eskalerar för varje sida jag läser men jag kan inte sluta läsa. Man glömmer av att detta faktiskt har hänt på riktigt och när man gång på gång påminner sig själv om att det är en riktig historia och att det hände i Norge, för fyra år sedan, blir man tvungen att lägga ner boken och andas lite.
Den är välskriven och genomtänkt. Betyget sänks då händelseförloppet ibland förvirrar, sen tar det emot att sätta full poäng på en bok som fått och får mig att må så dåligt. Men en stark fyra. Kommer föralltid komma ihåg de starka bilderna och de fruktansvärda livsödena.

Marina Ljung

2015-04-06

Otroligt väldokumenterad berättelse om den brutalitet som anträffade Norge i samband med Breiviks terroraktion. Stark och obehaglig! Men viktig.

janne lindh

2015-03-19

Åsne Seierstad har gjort en berömvärd studie av tragedin på Utöya. Och hon skriver bra. Det har blivit en skrämmande och avslöjande bok - men en del tveksamma dramatiseringar drar ner betyget.

Inger Jonsson

2015-02-21

En otroligt intressant och gripande bok.

Nils Johansson

2015-02-15

Jag kunde inte hålla tårarna tillbaka. Det är så fruktansvärt och så fruktansvärt overkligt. Jag tror inte att det går att förstå vad som skapade Anders Behring Breivik, men Seijerstad gör ett mycket gott försök. Titelns andra del "En berättelse om Norge" är talande, en mycket specifik del av Norge men likväl. Detta har hänt och i en tid av terror får vi aldrig glömma. Extremer, fundamentalister och ideologiska mördare skapas, formas, finns och i värsta fall agerar även i våra kvarter..

Ronny Hasselgren

2015-01-23

En stark och skickligt skriven bok om mekanismerna hos en störd person och vägen fram till en monumental tragedi. Utöver galningen Breiviks förehavanden är det häpnadsväckande att följa den norska polisens totala avsaknad på professionell intelligens och strategi.
Ett tidsdokument alla borde läsa.

2014-11-11

Intressant bok men av varierande kvalitet. Lite rörig emellanåt men på det stora hela läsvärd.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Fruktansvärt gripande. Men den objektiva förhållningen känns för mig tveksam. "En berättelse om Norge" som undertiteln anger tas knappt upp

Emma T

2014-10-19

Bästa på länge, hemsk men bra. Mår lite illa av det som skrivs om terroristens beteende. Men läs den för gudsskull.

Emelie

2014-09-25

Läs den.

Emil Florell

2014-09-16

Välskriven, gripande, spännande och skrämmande.

Maria Olofsson

2014-09-13

Väldigt välskriven bok. Åsne skildrar Breiviks och offrens liv, från födseln genom livet. Hon gör det väldigt bra, väver samman de olika historierna och bygger upp spänningen allt eftersom. Läsningen är väldigt intressant men bitvis (i beskrivningen om ungdomarnas sista stund och deras hemska skador som beskrivs väldigt detaljerat) fruktansvärt grym! (Ingen kvälls-läsning!!) Rekommenderar boken starkt!!

2014-09-12

Har så svårt att förstå att det kan finnas en sådan man. Så helt utan empati, att kunna helt kallt skjuta ner alla dessa ungdomar. Skrämmande!!

Eyez Only

2014-06-06

Mycket bra och fascinerande historia. Skrämmande.

Eva Pettersson

2014-03-02

Otäckt och skrämmande, men intressant och gripande. Och Åsne bygger upp stämningen i boken på ett bra sätt. Verkligen läsvärt!

Lars B.

2014-02-22

Bitvis brutal, men så är ju också "brutal" ett alldeles för blekt ord för Breiviks gärningar. En sidvändare där Seierstad försökt förstå vad som ledde såväl offer som förrövare till Utöya den 22 juli. Hon har onekligen lyckats igen.

Å

Åsa Arveberg

2014-02-07

Jag följde det när det hände, jag följde rapporteringen och rättegången. Jag har läst boken men jag kan inte förstå... Jag gråter, mår illa och tycker boken är jättebra!

Skulle egentligen varit sex stjärnor

Marianne Strandberg

2014-01-02

Ruggig o smärtsam. Kan har verkligen vara frisk, eller?