En annan tid, ett annat liv

Persson, Leif GW

| 2003

Torsdagen den 30 november på Karl XII:s dödsdag rasar våldsamma demonstrationer i Stockholms city. Ungefär samtidigt mördas en lägre tjänsteman vid en anonym statlig myndighet i sin lägenhet på Östermalm. En motvillig Jarnebring svarar på larmet. När han och hans nya kollega, kriminalinspektör Anna Holt, väl kommer dit har gärningsmannen redan hunnit avvika. Det blir ingen bra mordutredning och efter en ganska kort tid läggs den ner och förvisas till grova våldsbrott som aldrig klarats upp. Samtidigt tycks den leva ett hemligt liv. Säkerhetspolisen går runt och ställer frågor om mordoffret och personerna i hans omgivning, frågor om en annan tid och ett annat liv, och betydligt allvarligare brott än det som Jarnebring och Holt försöker få någon rätsida på. Polisöverintendent Lars Martin Johansson har utnämnts till operativ chef för säkerhetspolisen. Det är nya tider nu och hög tid att...

Mkael Wenander

2019-03-31

Boken har en solid historia med romanfigurer som det är möjligt att se framför sig i verkligheten. Jag tror det är därför en del provoceras av Leif GW Perssons böcker: Han beskriver karaktärer som hade kunnat existera i verkligheten istället för att trycka ut platta ?förebilder?.

Dessvärre tar den sig inte upp till samma nivå som de tre första böckerna han har skrivit. Persson ska ha varit ursinnig hela den vecka han skrev Grisfesten på. Det märks också eftersom den boken vibrerar av liv. Han kan inte ha varit fullt så arg när han skrev den här boken eftersom den är betydligt svalare.

Den är fortfarande läsvärd. Bäckström är vid det här laget en egen institution, som blir rolig just på grund av att han är ett svin, och fungerar mycket väl som komisk sidofigur så länge du kommer ihåg att behandla honom som ett literärt alster istället för en verklig person.

Karin Löfstrand

2015-01-19

150118: Läste om boken efter ca 10 år pga julens TV-serie som bygger på denna bok. Inte så dumt och ganska tidlöst vilket ofta annars är ett problem med kriminalromaner som är en direkt spegling av sin tid.

2014-06-30

Banalt och ointressant. GW kan bättre än så här. Han försöker dessutom vara rolig vilket slutar i katastrof.

Jan Banan

2012-08-27

Detta misstänker jag är en sådan bok som författaren är mycket nöjd med när han är klar med sitt arbete. Som läsare kan jag däremot tycka att den är alldeles för spretig då berättelsen spänner över 25 år och flera olika brottsutredningar. Det blir liksom aldrig något rejält avslut på någonting. Med detta sagt måste jag trots allt erkänna att jag gillar mycket i den. Allt från författarens stil att skriva, där han hela tiden påminner om vad karaktärerna tänker innan de säger något, till antihjälten Evert Bäckström och hans bravader. En bra bok men inte outstanding!

Lina Josefsson

2012-06-29

Minns att jag kom på vem mördaren var relativt tidigt i boken. Kände mig så duktig. Måste läsas om snart.

Marc Moore

2012-06-06

Läst 75% av boken och den har fortfarande inte gripit tag i mig...

Nils Thor

2011-11-06

Omläsning. Ganska tråkig med många upprepningar.
Behållningen är att följa huvudpersonerna från bok till bok.

stig kallander

2010-08-09

En trist avhandlig i polisarbete. Nej tack.

stig kallander

2010-08-09

Som att läsa en avhandlig i polisarbete. Trist!

O

Ola Schubert

2009-04-25

Trots ett underbart, men kort, avsnitt där Bäckström går på S/M klubb och några fantastiska giftiga sista sidor så räcker det inte till för en fyra i betyg. Jag kände mig helt enkelt inte så engagerad som jag kunnat bli i andra böcker av samma författare.