En annan historia

Thomsgård, Lina

| 2016

Det här är ingen historiebok. Det är en bok med berättelser om människor vi bör minnas. Personer att referera till, citera och inspireras av. Det är dags att på bred front lyfta fram en annan historia. Flytta fokus. Korrigera och komplettera världsbilden. Just den här boken tar sin början för niotusen år sedan och sträcker sig fram till i dag, från Barumskvinnan till Mama Masika. Femtioen skribenter har i En annan historia valt varsin person att porträttera. Här får du lära känna mattesnillen, låtskrivare, politiker, rösträttskämpar, tennisstjärnor, husmödrar, författare, jägare, börshajar och barnmorskor som alla bidragit till att skapa världen i dag. Femtioen personer som du, genom att läsa denna bok, är med och för in i evigheten. Lina Thomsgård (red.) är programledare och skribent. * Medverkande skribenter: Alice Kassius Eggers, Ana Udovic, Andreas Cervenka, Anna...

Helena R

2020-05-28

Alla människor har sin historia men alla människor går inte till historien. Dock har det varit så att de flesta som har gått till historien är män, som redaktör Lina Thomsgård skiver i inledningen ”män skriver historia om män som gjort historia”. Detta ville hon ändra på och anlitade 51 skribenter att skriva om en kvinna som borde vara med i historien, men som få känner till.

Vidden av kvinnor är bred. Börsmäklare, forntida kvinnor, krigsoffer, programmerare, underhållare, politiker, det mesta en kan tänka sig. För att kvinnor finns överallt, i alla domäner. Det förtjänas lyftas att kvinnor har slagit sig in på det som traditionellt är männens domän. En kvinnas plats ska vara där hon behövs.

Som alltid med en antologi är vissa skribenter bättre än andra. I denna bok har varje skribent kort om plats vilket gör att en del av porträtten blir ytliga, men i gengäld blir de inte heller långdragna. Boken är en introduktion till dessa, och andra, kvinnor, de som väcker intresse kan en med lätthet själv studera vidare om. En sak jag saknar är dock en kort presentation av varje deltagande författare samt en motivering till varför de valt just den kvinnan. Det hade höjt boken.

Hillevi Wahl

2018-01-14