En annan Alice

Moriarty, Liane

I En annan Alice bjuder Liane Moriarty på samma vinnande blandning av igenkänning, humor och allvar som i succéerna Öppnas i händelse av min död och Stora små lögner (boken bakom HBO-serien Big little lies). Alice Love vaknar upp på golvet på gymmet och förstår inte vad hon gör där. Hon avskyr ju att träna! Hon får veta att hon slagit i huvudet och tuppat av, och blir hjälpt till sjukhuset. Alice som nyligen fått veta att hon är gravid med sitt första barn ber oroligt läkaren se efter att allt är som det ska. Hon möts av förvåning. Alice är inte alls gravid, påstår läkaren. Däremot måste hon ha fått barn tidigare ? hon har tydliga ärr efter ett kejsarsnitt på magen. Långsamt inser Alice att något är fel. Långsamt inser hon att smällen mot huvudet har fått henne att glömma ett helt årtionde. En annan Alice är en roman om chansen att få göra om och göra rätt....

Superbra

Spännande och tänkvärd!

Jonna

En riktig bladvändare! Otroligt underhållande.

2018-05-09

Alice ramlar mitt under ett step-up-pass och slår i huvudet. Hon tappar minnet och tror att hon är 29 år, nygift, störtförälskad i sin man och gravid med sitt första barn. I själva verket är Alice 39 år, trebarnsmamma och mitt uppe i en uppslitande skilsmässa. Läkaren konstaterar tillfällig minnesförlust.
🐴
Jag har tidigare läst alla böcker som är släppta på svenska utav Liane Moriarty. Både hennes sätt att skriva och att böckerna utspelar sig i Australien tilltalar mig. En annan Alice är en bok som har en liten startsträcka innan jag kommer in i den. Det dröjer nästan halva boken innan jag sveps med i Alices liv och bara vill framåt. Alices minnesförlust väcker mycket tankar hos mig själv, hur skulle det vara om jag drabbades, vilka andra värderingar och tankar skulle jag få? I Alices fall känns det bara som det kom positiva effekter på olyckan, värderingarna och vad som var viktigt i livet ändrades bara till det bättre för henne och familjen. En annan Alice är en läsvärd och fin roman om livet och vad som är viktigt i det!

Anna Granström

2018-05-04

Lättläst och samtidigt spännande. Ville gärna fortsätta läsa hela tiden. Vet inte hur vetenskaplig den egentligen är, men bortsett från det är det en typiskt passande bok att läsa till och från jobbet, på semester osv.

Bea Nordlund

2018-05-02

Betyg: 2,5

2018-04-14

Är hon den som vet och kan bäst. Som har en enorm energi och anordnar och planerar både det ena och det andra, eller? Är hon egentligen kär i sin man och vilka i all sin dar är barnen.
. Feelgod med djup, svärta och som vanligt med lite humor.
Mycket bra uppläsning av Gunilla Leining.

Simone

2018-04-11

Den här boken funkade inte alls för mig. Har absolut älskat alla hennes tidigare böcker, men den här, nej, inte alls. Den är trög, rörig och fångar inte alls mitt intresse någon gång. Det enda jag egentligen vill få ett svar på är hur det blir med Alice och Nick till slut, och det känns ändå inte så viktigt. Tyvärr inte alls något för mig.

2018-04-08

Långt ifrån den bästa av författarinnan, även om jag gillar själva storyn. Förfasas över tanken på att förlora 10 år av mitt liv och inte ha ett enda minne av mina barn. Personporträtten är bra som alltid, men storyn funkar bättre som idé än hur den vävs samman. Dock är den helt okej som underhållning för stunden och ibland behövs faktiskt inte mer än så. Slutet listar man självklart ut redan i början av boken, men det gör absolut ingenting.

Kim M. Kimselius

2018-04-07

En annorlunda bok som inte gick att sluta lyssna på. Starka personporträtt, fascinerande handling och ett önsketänkande om att allt skulle gå bra, fick mig att lyssna i ett sträck. Det här är en av de bästa böcker jag har lyssnat på den senaste tiden, och jag har lyssnat på många bra böcker. Historien är så annorlunda och otrolig att man inte kan annat än vilja veta hur det går. Rekommenderar varmt boken och alla andra böcker Liane Moriarty har skrivit. Alla uppslukar dig, böckerna är oförutsägbara, gripande, spännande och berörande. Dessutom otroligt bra.

2018-04-02

Betyg: 4,5 av 5.

Författaren Liane Moriarty har gett ut sju stycken böcker, varav fem stycken finns utgivna på svenska. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna som finns på svenska, och jag har tyckt mycket, mycket om dom allihopa. Två av dom fick högsta betyget, och två fick näst högsta betyget, från mig. Här är länkar till mina recensioner av böckerna, i den ordning som jag har läst dom: Öppnas i händelse av min död, Stora små lögner, Tre önskningar, och Andras vänner.

Nu har jag ju då alltså läst en femte bok av författaren, En annan Alice, som är helt nyutgiven här i Sverige, men den gavs ut 2010 i Liane Moriartys hemland, Australien. Och hon gjorde mig absolut inte besviken den här gången heller.

För även den här boken, liksom dom tidigare, är lättläst, oförutsägbar, gripande, spännande, berörande, och mycket, mycket bra.

Rekommenderar varmt boken, precis som jag gör med alla hennes böcker.

(Och jag rekommenderar även miniserien Big Little Lies som baseras på boken Stora små lögner).

Tindra Jansson

2018-03-10

Bra och spännande handling. Extra roligt att man inte bara fick läsa ur huvudpersonens perspektiv (vissa sidor togs upp av ett annat typsnitt och var då en annan karaktärs tankar, osv). En riktig bladvändare.

Josefine Ejebjörk

2015-09-24

Ännu en riktigt bra bok av Moriarty.

Erika O

2015-01-23

En riktigt bra bok som fick mig att tänka på de val jag gjort i mitt liv. Vad skulle mitt yngre jag tycka om mig om vi möttes? Hoppas att Moriartys böcker snart översätts till svenska, hon skriver ju så himla bra!