En andra allians

Rudberg, Denise

Den efterlängtade andra delen i Denise Rudbergs hyllade serie "Kontrahenterna" - en spänningsserie som utspelar sig i andra världskrigets Stockholm där vi får följa de tre unga kvinnorna Elisabeth, Iris och Signe som under brinnande krig valts ut för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. När vi möter dem igen växer sig Nazityskland allt starkare och på midsommardagen 1941 går tyskarna in i Ryssland under kodnamnet Operation Barbarossa. "En andra allians" är en hyllning till förra seklets kämpande, starka kvinnor av en av våra mest lästa och älskade författare.

Tommy Lindberg

2023-10-02

Läsvärd!

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Bra

2022-08-24

Betyg 2,5

Lika spännande, intressant och tankeväckande bok som den första i serien och med bra uppläsare.

Den första delen var väldigt bra, men den här andra kände jag lite jaha över? Den kom aldrig riktigt igång. Det jag gillade mest var Signes sjukdom (att det problemet belystes), men i övrigt så handlade den mest om fina middagar, fina kläder och tillställningar. I princip inget om kriget, ransoner, de svårigheter som fanns. Och framförallt inte om det som var mest intressant i första delen - kvinnornas hemliga jobb under kriget. Kommer oavsett läsa nästa del, för den här var inte dålig, bara inte som första.

A H

2020-07-23

Bara längtar efter nästa!

För mig är Denise Rudberg en fantastisk författare och denna bok är inget undantag. En andra allians är en fortsättning från första boken Det första chiffret och vi får fortsätta att läsa om de tar starka kvinnoporträtten Signe, Iris och Elisabeth under början av 1940-talets Stockholm.
Boken är välskriven och har ett bra flyt i texten. Otroligt bra beskrivningar på karaktärerna då man som läsare lär känna dom och kommer dom nära i deras liv, även miljöerna beskrivs på ett tydligt sätt som gör att jag kan framkalla både bilder, känslor och dofter. I den här boken känns det som att det ligger lite mer fokus på Iris, Signes och Elisabeths privatliv till skillnad från förra boken då man fick mer inblick i deras arbete inom det militära och det har jag uppskattat och tyckt vara intressant att få lära känna dom lite bättre.

2020-06-22

Det här är den andra delen av Kontrahenterna. Det är Stockholm i början av 1940-talet och Nazityskland blir allt starkare. Iris, Signe och Elisabeth som arbetar med att knäcka tyskarnas kod kämpar med att fånga upp meddelanden som har med tyskarnas framfart att göra. Samtidigt som det pågår saker i deras privatliv som är svåra att hantera.
Det är ett sant nöje att läsa ”En andra allians” Boken är välskriven och texten bara flyter på såsom miljö- och karaktärsbeskrivning. Det är bara att luta sig tillbaka och njuta av berättelsen som är otroligt fängslade och svår att släppa.
De tre huvudpersonerna är intressanta att följa, de är starka kvinnor som gör vad de måste. Jag tycker att Denise flyttar oss tillbaka i tiden, hon skriver så att det känns som man är just där och då med väldigt tidstypiska detaljer och hur människorna pratar och är. Det är så trovärdigt beskrivet av hur orolig världen var just då! Jag är glad att jag än en gång har fått ta del av Signes, Iris och Elisabeths spännande värld! Och jag är glad att det kommer fler delar även om jag önskar att nästa del redan låg i min bokhög, redo att läsas! Nu får jag vänta otåligt tills nästa bok släpps!

Denise, grattis till ännu en fullträff!

Bettan_bokprataren

2020-05-31

Som jag älskar den här nya serien av Denise. Båda de två första delarna är makalösa och jag slukade båda i rask följd.
De tre huvudpersonerna, Elisabeth, Iris och Signe lotsar oss igen en otroligt intressant period i vår svenska historia. Med ett rappt språk, korta snabba kapitel som för historien framåt så har författaren lyckats trollbinda mig rakt av. I den här delen porträtteras Signe på ett lysande sätt, hon lyckas trots sin simpla bakgrund att stå rakryggad och hon gör det med bravur.

Hela boken känns mycket trovärdig och det känns verkligen som Denise har gjort ett bra jobb med research vilket gör att boken känns oerhört trovärdig.
En riktigt bra bok som har allt en bra roman ska ha. Intriger, hemligheter och lite kärlek.

2020-05-27

Jag har läst nästan allt som Denise Rudberg har skrivit, och hon tillhör mina favoritförfattare. Jag har förut tyckt allra mest om hennes Elegant Crime-serie, som hittills har nio böcker i serien, och fler kommer.

Men nu har jag en ny favoritserie av Denise Rudberg, och det är bokserien Kontrahenterna, med hittills två böcker, och fler kommer även där.

Den första boken i den här serien heter Det första chiffret, och den var mycket bra. Och nu har jag läst den andra boken, En andra allians, och den var också bra.

Båda böckerna är mycket välskrivna, och dom känns väldigt trovärdiga. Och jag vet ju att dom baseras på verkliga händelser.

Jag tycker oerhört mycket om huvudpersonerna i boken, och jag ser redan fram emot kommande böcker. Främst för att jag verkligen vill följa dom tre starka kvinnorna i boken.

Rekommenderas varmt.