En amerikansk förlust

Meyer, Philipp

| 2015

Platsen är Pennsylvania. Stålindustrin ligger i spillror och den amerikanska drömmen har fått sig en rejäl törn. Isaac English har blivit kvar efter moderns självmord för att ta hand om sin åldrande far. Hans storasyster kom in på Yale och försvann, själv har han precis lämnat high school utan något jobb i sikte. En dag bestämmer han sig för att lämna allt och frågar sin bäste vän Billy Poe om han vill följa med. Billy har alltid tampats med humörsvängningar. I skolan var han fotbollsstjärnan, erbjöds collegestipendium men tappade intresset. Nu har han blivit kvar med sin arbetslösa mamma och ser hur tiden sakta rinner ifrån honom. Han tvekar om han ska följa med Isaac eller inte, omedveten om att hans beslut kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Sanning blir till lögn och alla personer i deras närhet kommer att drabbas på ett eller annat sätt. Philipp Meyers roman för tankarna till...

2020-03-08

Jag ville verkligen gilla den här boken men i slutändan är jag bara nöjd att jag faktiskt läste klart den.

2016-02-03

Lägger ganska snabbt ner läsprojektet. Svårläst, det verkar som om författaren räknar med att jag ska känna till underförstådda fakta. Han är hänsynslös mot läsaren. Sen kommer dialogerna, onaturligt, onaturligt. Teateraktigt.

2015-12-17

En dyster men mycket välskriven historia som fängslar, men jag vet inte riktigt varför.
Nedlagda stålindustrier, "nedlagda" samhällen. Vad händer med dem som blir kvar?

Å

Åsa Arveberg

2015-11-11

Härliga naturskildringar som alltid. Lite hoppig i berättelsen och inte alltid så man förstår om det utspelar sig före eller efter tidigare kapitel. Dock absolut läsvärd.