En alltför högljudd ensamhet

Hrabal, Bohumil

| 2006

I en smutsig källare i Prag, bland multnande papper, pipande möss och mängder av klassisk litteratur finner vi Hanta. I flera decennier har han arbetat med att pressa samman balar av returpapper, omslagspapper, spill från fotoateljéer, blodigt slakthuspapper, konstreproduktioner och tonvis av gamla bibliotek. Då och då glimmar en vacker bokrygg till bland makulaturen, och Hanta plockar upp den för att läsa ett stycke. Så blir han mot sin vilja bildad, han lär sig älska antikens Grekland, Nietzsche, Hegel och Schopenhauer, han umgås dagligen med såväl Lao Zi som Sartre och Camus, innan han varsamt lägger dem i sin älskade papperspress och trycker på den gröna knappen. Men Hantas tålmodiga och kärleksfulla sätt att arbeta är otidsenligt. Hans situation hotas både av den ilskne chefen och ungdomarna i det socialistiska arbetets brigad. Och vad har väl en sådan som Hanta att sätta emot den nya...

TERTIO

2014-05-20

En liten favorit. Underbar!

2013-02-27

Blir rörd när jag läser om mannen, hans arbete och hans ensamhet. En fint skriven, lite melankonisk och sorglig berättelse.

Lotta Berling

2013-02-14

Mycket bra. Och man blir själv, liksom huvudpersonen, lite mer bildad av att läsa den här boken (särskilt om man googlar sådant man inte har full koll på).

Pernilla Lindholm

2012-06-12

En vemodig och vacker bok om en man som jobbar med att pressa gammalt papper och böcker. Hade det inte varit för de alltför många upprepningarna hade det här mycket väl kunnat bli en femma.

Ally Regins

2011-11-09

En av de bästa böcker jag har läst, njutning från första till sista sidan.

Kenneth Olausson

2010-02-26

En rasande vindlande berättelse om en mans undergång men som är en allegori om vår egen utsatthet och fåfänga strävan.