Emres handbok i konsten att skaffa sig vänner

Spont, Siri

| 2016

Ny rolig serie i svensk förortsmiljö! Emre är killen som inte riktigt vågar ta plats och som önskar att han var modigare. Han försöker hitta på tips till sig själv som han skriver ner i sin handbok. Men det blir lite ensamt. Och inte blir det bättre av att lillbrorsan Izzet är kompis med hela världen. Så börjar Ömer i klassen han tar både plats och är modig. Ibland lite väl mycket plats. Och det ställer till det för Ömer. Men vad skulle hända om Emre och Ömer blev vänner Boken har en lekfull layout och många illustrationer som ger låg tröskel även för motvilliga läsare. Att läsa om vardagslivet på lågstadiet ger också mycket igenkänning.

Det handlar om en flicka som heter emres. Som skriver handbok. Det finns en kille som heter izzet han har många. Den här boken hjälper dig få vänner

Jag tyckte att den här boken var bra och kan hjälpa folk att lära sig att visa sig och skaffa kompisar. En liten modig bok och kan lära sig och låta andras grejer vara👍

Angelica Wikberg

2021-02-05

Jag och min son har skrattat oss igenom dessa böcker i serien om Emre. Ingen av oss vill sluta läsa och det slutar ofta med att vi släcker lampan alldeles för sent.

Marianne Skoglund

2016-05-26

Hur tänkte förlaget här? Kul och fräscht med en bok som utspelar sig i förortsmiljö men det svårlästa typsnittet gör boken omöjlig att läsa för kids. Återstår högläsning, något som motsägs av bokens lilla format. Synd.