Emmas nya liv

Alemo, Anna

En otrohet vänder snabbt upp och ner på hela tillvaron. På ett ögonblick är Emma nyskild ochförsöker anpassa sig till varannan vecka-livetmed barnen. Exmannen har flyttat ihop med sin nya ungakvinna, tillika barnens nya bonusmamma, och verkaroförskämt lycklig. Hur kan livet vara så orättvist?Trots att Emma är förvirrad och en smula bitter är honfast besluten att få ihop sitt nya liv. När hon tänkerefter har hon ändå mycket att vara tacksam över.När hon träffar den charmige sångaren och tonårsidolenPeter ändras allt. Han är nästan tio år yngre och otroligtsnygg. Att yngre tjejer flockas runt honom är inte svårtatt förstå. Emma är däremot inte intresserad av honom. Inte på något sätt ...

2023-04-15

Anna Alemo hade jag nog faktiskt inte hört talas om innan hon dök upp på @boktraffiskane, som en av två inbjudna författare. Det var intressant att lyssna på när hon berättade om, bland annat, sin skrivprocess. Feelgood skriver hon i alla fall och feelgood var vad jag behövde mellan två ganska mörka böcker, alltså fick det bli Emmas nya liv.

Jag är ju lite svag för böcker som utspelar sig någonstans där jag har varit och som jag känner till. Mer eller mindre. Den här boken utspelar sig faktiskt i Lund, där jag bor. Det var extra roligt, även om det kanske inte var jättemycket exteriör, men det som var där kände jag i alla fall till.

Tonen Emmas nya liv passar mig väldigt bra, den är lättsam och humoristisk, precis som jag vill ha den i en feelgood. Den är dock lite för mycket på den flamsiga och tramsiga sidan och alldeles för långt ifrån mig för att lyckas beröra. Det finns en fortsättning, Emmas livspussel, tyvärr bara som ljudbok, så det verkar inte som att jag kommer att få veta hur det går för Emma.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/04/bok-emmas-nya-liv-av-anna-alemo.html