Wahlgren, Anna E.

| 2017

Vem vet dina mörkaste hemligheter? Emma är vännen som Sara aldrig kunnat släppa. Där vid sandlådan på gården hade en säregen vänskap sin början. Där och då bestämde de sig för varandra. Efter att Sara förlorade sin mamma behövde hon fly Gävle. Komma bort. Men trots flytten till Göteborg har hon och Emma lyckats hålla kontakten. Meddelandena, breven och paketen från Emma har kommit regelbundet. Och så plötsligt ingenting. Ingenting alls. Tystnaden kan betyda precis vad som helst och Sara fruktar det värsta. Sara måste börja sökandet där allting en gång började och återvänder motvilligt till Gävle och föräldrahemmet. Emma har alltid gillat Saras pappa. Han kanske vet var Emma är. Efter Emma är en psykologisk spänningsroman om djupa hemligheter, manipulation och skuld. Anna E. Wahlgren debuterade med Skuggan av henne 2016.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är en psykologisk thriller och det är Anna E. Wahlgrens andra bok hon har tidigare skrivit boken Skuggan Av Henne som också skall vara en psykologisk thriller, har inte läst den.

Träffade Anna på bokmässan i Göteborg 2017
Det är svårt att skriva om denna bok utan att avslöja för mycket av handlingen vilket jag inte vill utan det är en resa i att läsa boken och långsamt men säkert få bakgrunden om Sara och Emmas relation uppnystat. Att det skulle vara en psykologisk thriller måste jag till fullo hålla med om då det är en hel del hemska och mörka hemligheter som kommer fram till ytan. Och att det även finns sådana personer (skall inte avslöja vem som sagt) i verkligheten är skrämmande också.

Den är välskriven och spännande, en riktig bladvändare med lagom långa kapitel som gör att man bara skall läsa ett kapitel till. Huvudpersonerna (Sara och Emma) är intressanta och komplexa. Det är en smärtsam berättelse som nystas upp, mörk och hemsk och tyvärr ständigt aktuell. Den är uppbyggd så att man följer Sara i nutid och så får man hoppa tillbaka i tiden med Emma och får nedstamp i viktiga händelser som hänt tidigare i deras liv.

Jag gillade verkligen boken och kommer absolut att försöka få tag på författarens debutbok och ser även fram emot nya böcker från henne. Nu har jag visserligen bara läst en bok av henne men med denna känner jag att hon verkligen bemästrar psykologiska thrillers och det är härligt att inte bara läsa om poliser som löser mordfall.

Åsa Carlsson

2017-09-24

Utmärkt spänning, massor av psykologisk nerv. Håller dessutom hela vägen. Tyckte även om slutet som var starkt och gripande, både sorgligt och hoppfullt. Recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/09/efter-emma-av-anna-e-wahlgren.html

Läskig, stark och skickligt skriven!