Austen, Jane

| 1994

Beautiful, clever, rich - and single - Emma Woodhouse is perfectly content with her life and sees no need for either love or marriage. Nothing, however, delights her more than interfering in the romantic lives of others. But when she ignores the warnings of her good friend Mr Knightley and attempts to arrange a suitable match for her protegee Harriet Smith, her carefully laid plans soon unravel and have consequences that she never expected. With its imperfect but charming heroine and its witty and subtle exploration of relationships, "Emma" is often seen as Jane Austen's most flawless work.

Jessica Olsson

2019-03-13

Den här boken har en subtil humor och kvick dialog. Som alltid med Austen kräver läsningen koncentration och fokus för att hänga med i de oerhört långa meningarna där bisatserna avlöser varandra. Berättelsen är romantisk och om man tycker om romaner där man får resa i tiden är denna bok ett alldeles utmärkt val, samtida romaner blir alltid lite mer autentiska. Austen ger detaljerade beskrivningar av miljön, kläderna, personligheterna och framför allt det sociala spelet- både av det som folk säger och kanske framför allt vad de döljer.

Hanna Melin

2019-03-04

Bra skit. Så befriande med en självsäker, sval och avslappnat rolig karaktär som Emma, som älskar kärlek och relationer men inte kunde bry sig mindre om en egen. Slutet var givet och föll sig så naturligt. Austens bästa. You go girl.

Sara Frimodig

2014-08-12

Har i många år tänkt att jag borde läsa någonting av Jane Austen, och lotten föll på Emma. Det kommer nog att dröja länge innan jag ger mig på Austen igen... Så otroligt långsamt och ointressant, fick verkligen tvinga mig själv att läsa ut den.

Sara Eriksson

2014-07-23

Intressant men väldigt lång med tanke på historien. Har lite svårt för böcker som tar 100 sidor innan de slutligen säger poängen jag redan listat ut :-)

Johannes Soldal

2012-08-17

Mycket underhållande och Austen skriver både flytande och elegant. Tappar dock fart mot slutet. Förordet till Bonniers nya pocketutgåva är egentligen ett efterord. Om man, som jag, inte känner till händelseutvecklingen i förväg är det bäst att dessutom undvika texten på baksidan.

Sara Bornold

2012-06-15

Charmig när man väl lärt sig hålla isär alla namn.

Linda Jönsson

2012-06-14

En tråkig bok med mycket tjat om stackarn hit och dit.

Erika Rönngård

2012-04-06

Det ta lite tid innan handlingen och personerna börjar engagera, men sedan har jag svårt att släppa dem. Dock inte lika fantastisk som Stolthet och fördom...

Alva Ordnörden

2012-03-30

Orginaltitel: Emma
Antal sidor: 583 (nyöversatta pocketversionen)
Första meningen: Emma Woodhouse kunde nog anses höra till de lyckligt lottade i livet.

Boken handlar om Emma Woodhouse den unga överklassflickan som försöker att para ihop sin väninna Harriet Smith med bynd unge hyrkoherde som i sin tur fattar tyckte för Emma själv. Men det är mr Knightley - Emmas betydligt äldre granne och mentor - som får hennes hjärta att slå fortfare. Det hela blir väldigt komplicerat. Vem ska få vem? Vad har mr Woodhouse, Emmas bortskämda och dominerande far, att säga om saken?

Jane Austen förvränger och överdriver, skämtar och driver med och om överklassen i dåtidens England. Det är fint skrivet, roliga idéer och lagom romantiskt. Men det är långt och utdraget, ibland upptäckte jag mig att läsa men ändå inte uppfatta någonting. Jag fick boken i julklapp och läste ut den för några dagar sedan, det är...hrm... annorlunda för att vara mig. Jag rekommenderar unga och vuxna att läsa den (det är ingen barnbok) om man har mycket tid, för det är en bok som man behöver lägga ner sin själ i (eller i alla fall mycket tid). Läs den, det är en bra klassiker som man borde ha läst innan man dör.

// aLva

Cecilia Fredriksson

2012-01-26

Köpte den enkom för det fantastiska omslaget (9789174291940). Tyvärr engagerar inte historien i sig. Jag hade trevligt under tiden jag läste, men där i mellan kände jag aldrig något sug efter att fortsätta. Därav dröjde det länge innan den var utläst... Annan litteratur kom i mellan.

Sara Sandquist

2012-01-05

Jag verkligen älskar Jane Austens berättelser. Jag både avskyr och avgudar Emma. Och det är alltid roligt att veta före karaktärerna vad som kommer att hända dem.

Emma

2011-01-09

Nej den är verkligen inte som Stolthet och fördom... en svag trea... mysiga miljöer och en tid för längesedan gör den lite mysig att läsa, men den här boken blir långtråkig. Den kändes avslutad innan den var slut och de sista kapitlen bara sega. Tyckte i alla fall att det var roligt att läsa att Jane Austen skall ha sagt "Jag ska ha en hjältinna som ingen utom jag kommer att tycka särskilt mycket om." som det står om innehållet här på Boktipset. Det kändes som att det kunde förklara lite för mig om varför jag har så svårt att ta till mig huvudpersonen... Hon är helt enkelt inte helt sympatisk! Men även denna ytliga överklass-Emma finns det hopp om och säga vad man vill men hon försöker i alla fall lära sig av sina misstag och även hon blir lite klokare med tiden ;)

R Lindqvist

2010-12-29

Detta är inte en av mina Austen-favoriter. Mest för att jag inte tycker om Emma, men även för att Mr Knightley beter sig fånigt. Och så är boken en av Austens långsammaste.

Engelska Väninnan

2010-12-23

Den malliga Emma, som alltid vet bäst, är verkligen ett påfrestande sällskap såväl i romanen som i den nya BBC-serien. Och vilka trista skådespelare i serien, med undantag för pappan!

Elisabeth E

2010-10-19

Lagom fin och rolig berättelse. Jag tycker mer om "Pride and Prejudice" och dess karaktärer. Men den här är värd att läsas :)

Pia Stendahl

2010-09-09

Emma är en romantisk kärleksroman med inslag av humor. Det finns några komiska bifigurer som definitivt får mig att dra på mungiporna.

Det är så många år sedan jag läste Emma sist och därför kan jag inte göra någon jämförelse med någon av de tidigare översättningarna. Jag minns givetvis boken men helt enkelt inte så i detalj. Jag kan dock säga att Rose-Marie Nielsen översättning är välgjord och språket flyter på bra.

Rena kärleksromaner är oftast inte riktigt min grej. Jag tycker ofta att dom är lite långtråkiga. Emma är kanske inte ett undantag eftersom jag upplever även den som lång men språket och tidsskildringarna gör boken intressant.

www.bokbrus.se kan du läsa mer om mina ljudboksrecensioner.

Cyd Vicious

2010-05-25

Inte lika bra som Pride and Prejudice men men...

Maria Nordström

2010-02-11

Min första Jane Austen-bok. Vi läste den på litteraturvetenskapen på universitetet. Det är något visst med Austen.

Elisabeth Khysing

2009-11-22

Lätt engelska och berättelsen är lite ytlig i sitt utförande både i innehåll och skrift. Dock har jag en romantisk ådra i mig och blev nöjd och belåten med denna. Den var lika mjuk och god i innehållet som jag förväntade mig.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Inte hennes bästa...

Sofia Åkerberg

2009-07-17

Om man bortser från det som har att göra med klass och social status känns boken förvånansvärt modern (vilket kanske säger mer om min uppfattning om England än om verkliga förhållanden). Charmig och lättsam men kanske lite väl mycket kärleksförvecklingar för min smak. Men vad ska annars de stackars kvinnorna sysselsätta sig med?

Dock blir den lite långdragen mot slutet, när allt är klart för huvudpersonernas del känns hela boken ganska klar men det kvarstår fortfarande ett par kapitel.