Emils vinterhyss

Lindgren, Astrid

I denna härligt vintriga bok har vi samlat tre klassiska, älskade berättelser om Emil i Lönneberga. När Emil gjorde stora tabberaset i Katthult och fångade Kommandoran i varggropen (ur Nya hyss av Emil i Lönneberga): Emil och Alfred gräver en varggrop och Emil och Ida går till fattigstugan med en stor korg med julmat till hjonen. Men Kommandoran roffar åt sig all mat, vilket gör Emil arg, så han lockar iväg Kommandoran till Skorphult, fattighjonen får komma på kalas till Katthult, och Kommandoran ramlar ner i varggropen. Inget knussel, sa Emil i Lönneberga: Det är strax efter jul och kalas i Katthult. Lärarinnan ställer till med snöbollskrig, som för Emils pappa slutar med en snöboll rakt i munnen och för Emil i snickarboden. Men lagom till middagen blir han utsläppt och sedan är det dags för alla de vuxna att leka, vilket får stora pusskalaset att bryta ut i Katthult. När...

Emil var min favorit redan som barn så helt klart att lilla barnbarnet ska få höra hans härliga hyss.
Vi älskade boken😁
💜💜💜💜💜 av 5st🎅

Jag har högläst denna charmiga samlingsvolymen för I (6 år).
Här har man samlat ett urval med berättelser som berör jul och vinter från Emilböckerna. Vi får exempelvis läsa om det stora tabberaset i Katthult när Emil såg till att fattighjonen bjöds på en festmåltid men också när Emil räddade Alfred från att dö i blodförgiftning genom att ta honom till doktorn i snöstormen.

Ärligt talat - hur många av oss har faktiskt högläst Emil-böckerna för våra barn? Jag har inte gjort det iallafall - trots kärlek till barnlitteratur. Därför var det mysigt att få krypa upp i soffan med sexåriga dottern och högläsa dessa berättelser som var som klippt och skurna för att läsa under jullovet. Vissa delar känner man igen från barndomens Emil-filmer och vissa detaljer känns nya.

En trevlig detalj med boken är att texten levandegörs av Björn Bergs originalillustrationer. Men nu är de färglagda av Matilda Ruta och tryckta i färg boken igenom. En detalj som även där skapar bra förutsättningar för en fin högläsningsstund i soffan med barnen.

Man bör dock komma ihåg att berättelserna om Emil skildrar en annan tid än vår. Jag tänker att det är viktigt att samtala om barnen kring det man läser. Boken är också stundvis lite klurig att högläsa pga Astrids sätt att skriva. Jag kommer exempelvis på mig själv att betona fel i meningar. Så vill man läsa boken högt för t.ex helklass så kan det vara en god idé att först läsa igenom den en gång högt för sig själv eller ett barn i sin närhet.

Spännande, rolig & vackert illustrerad!