Emigrants

Moberg, Vilhelm

| 1995

Josefin Wessman

2023-12-02

Vilken rikedom när språket används som i utvandrarna.

Rebecka Öhrn

2022-05-01

Gunilla Andersson

2022-03-13

Mycket bra

Stina Heimonen

2021-12-30

Bra bok med fina person och miljöbeskrivningar. Bra läsning för att bli påmind om svårigheterna och eländet i historien. Väcker starka känslor, hela serien.

Anna Liljenby

2021-08-03

Så fascinerande att försöka förstå den enorma resan de gjorde. Ger perspektiv på vårt liv idag.

Vilhelm Moberg beskriver på ett gripande sätt hur människorna levde under denna svåra tid i Sverige. Man får en djup förståelse för en historisk tid och jag finner mig själv att tänka på Karl-Oscar och Kristina när det talas eller skrivs om 1850-talet. Alla borde läsa utvandrarserien av Vilhelm Moberg!

Sven Ögren

2020-09-07

Oj, det var nog mer än sextio år sedan jag läste den. Jag vill dock minnas att den gjorde ett starkt intryck på mig med utmärkta person och miljöskildringar.

Sven Ögren

2020-09-07

Maria Smith

2020-03-28

2020-02-20

Vilket mästerverk detta är. Wilhelm Moberg har en förmåga att skildra den lilla människans kamp för överlevnad. Små och stora händelser varvas och beskrivs mästerligt. Man kommer så nära karaktärerna i boken att man tror att man är en del av berättelsen. Wilhelm Moberg är helt klart en av de största svenska författarna genom tiderna och utvandrarna är en modern klassiker som är lika aktuell idag. Missa inte denna bok.

Mattias Sjögren

2019-09-27

Ulrica jonsson

2019-08-08

Jessica Olsson

2019-03-13

Ett klassiskt mästerverk. Här kommer man människorna från förr så nära inpå. Jag blir alldeles fascinerad av hur människors liv var för inte alldeles så länge sedan. Vilken kunskap de var tvungna att ha bara för att överleva. Tänk så mycket de gjorde från grunden, med sina bara händer; med kraft, envishet och uthållighet. Moberg skriver så att man verkligen lever sig in och kommer människorna in på livet, de blir verkliga för mig. Jag fullkomligt älskar den här romansviten.

Leon Jansson

2018-05-06

Helena Flemström

2018-04-23

Underbar serie. kunde inte sluta läsa, bokstavligen slukade hela serien

Henrik Silja

2017-07-19

Bra

2017-05-03

Skickligt författad berättelse med härlig kyrkkritik. Känner med stackars Ulrika, blir glad över Karl-Oskar och Kristinas förhållande trots det ojämnställda samhället och fascineras över människornas mod. Tog lång tid att läsa dock vilket till viss del nog beror en del på det lite gammeldagsa språket och att boken är mer beskrivande än det är dialog.

Filip Andersson

2017-04-13

Vi får följa med på en resa där en familj av desperation flyr sitt hårda hemland för att söka lyckan i 1800-talets USA. Driven av hopp av att den nya världen är det utlovade land som det har målats upp att vara, möter vi ändå en familj som lämnar sin hemort motvilligt men måste ändå göra det nöden kräver av dem. Oerhört underhållande skriven i stunder och du lär verkligen känna karaktärerna på djupet. Mycket bra bok.

Att följa med Karl-Oskar och Kristina genom de beslut som till sist leder dem ombord på en båt mot Amerika är en känslomässig berg-och-dalbana. Jag skrattar och gråter om vartannat, både med, åt och för dem. All dialog är skriven på dialekt och det tillför otroligt mycket till känslorna man får för de olika personerna som är involverade. Jag trodde att boken skulle vara mer svårläst och tung, som så ofta är en fördom när det gäller klassiker, men det stämde inte alls. Det tog förvisso ganska lång tid för mig att ta mig från pärm till pärm, men så är den ganska lång också och stundtals något seg (när historier ska berättas och de tillåts ta upp mot tjugo sidor exempelvis). Men en femma, helt klart.

Pernilla Lindholm

2015-12-20

Småtrevlig roman med mycket av Sveriges historia i sig.

Z

zanna fredberg

2015-05-02

Gammal favorit..

Iluminati comfermed

2015-03-10

Boken var skit den sög as och jag tycker att vilhelm borde ha skutit sig själv efter att han hade skrivit den

Iluminati comfermed

2015-03-10

Boken var skit den sög as och jag tycker att vilehlm borde ha skutit sig själv direkt efter att han skrev den

Mylar .

2015-01-10

Fantastiskt intressant och spännande skildring av bondelivets armod vid den här tiden. Läsaren får komma figurerna riktigt nära in på livet och jag fattar snart intresse för de flesta.

Sara Frimodig

2014-12-14

Otroligt bra bok! Beskrivningarna ger boken ett fantastiskt djup, samtidigt som historien flyter på hela tiden. Klar femma!

Helena R

2014-10-17

Läste denna för 20 år sedan, och har nyss läst om den. Finner så många mer nyanser nu och tankeväckande funderingar. Moberg har verkligen lyckats att beskriva omvärlden, karaktärerna och miljön. Jag går direkt vidare till Invandrarna.

Bosse Johansson

2014-05-21

Utvandrarna och de tre följande böckerna i serien är något utöver det vanliga, skäms att jag inte läst detta verk tidigare ett verk som är extra viktigt i dag med invandringsdebatt.

Sara Palmquist

2014-05-19

Sanna Carlborg

2013-11-26

En bok som har så mycket av allt, och på ett bra sätt. Historien och människorna är så levande. Överraskning: halten snusk i boken.

Sara Åman

2013-05-28

Oväntat bra. Var rädd att beskrivningarna skulle ta över men otroligt bra flyt i språket. Mysig läsning.

Annelie S

2013-01-10

Jag började lyssna på ljudboken och tyckte det var sådär. Övergick istället till vanlig bokform och upptäckte en fantastisk berättelse. Du som tvekar och tycker att läsningen verkar tung- gör inte det! Detta är en läsupplevelse utöver det vanliga och inte alls tungläst.

Helena Flemström

2012-10-07

Sträckläste hela serien, jättebra

Nils Rollbäck

2012-08-16

episkt mästerverk om en viktig del av Sveriges historia och är i sig en viktig del av Sveriges litterära historia!

Johanna Back

2012-08-01

En bok man måste läsa. Intressant men ganska tungt med dialekten och gammelsvenska.

Maria Jönsson

2011-12-11

Ett mästerverk!

Gabriella Aronsson

2011-11-15

Seg, långtråkig, inget händer

Josefine Ejebjörk

2011-10-17

Lyssnade igenom hela serien på en gång, håller sig på top igenom alla fyra volymer. Lite speciellt också att jag har besökt "Moberg country" i Minnesota.

Jenny Mefras

2011-09-11

Den skriver sig själv:-)

Konstantin Krakow

2011-06-30

En oöverträffad bokserie!

Mats T

2011-06-28

Denna klassiker var mycket bra och nu ska jag strax påbörja den andra delen i serien. =)

Elin Cidh

2011-04-11

Det är en oexalterad 5:a, men ändock en 5:a. Se det som en stark 4,5

Ulrica Sandell

2011-04-05

Bästa jag har läst.

Conny J

2011-03-25

Vilken läsupplevelse. Jag sätter i denna bok i min lista De största läsupplevelserna i mitt liv.
Historien i sig är storslagen och de små berättelserna runt omkring är det största nöjet. Spiken i skallen....

Mats Henricson

2010-11-07

Moberg var ju en av den tidens mest stridbara författare och vek sig nästan aldrig. Han var oerhört djärv och rak i sitt författarskap och många tog strid med honom, men det bekom honom sällan, han stod rakryggat fast vi sina principer ! I denna bok har han, skickligt och med dokumentära anslag, lyckats skildra ett stycke svensk historia på ett mycket ingående och avslöjande sätt, skickligt kombinerat med personliga öden och extravaganta episoder !

anders danielsson

2010-07-23

Enormt bra litteratur. Kanske den största svenska klassiker som skrivits.

Margareta Ekelund

2010-05-08

En av de bästa jag har läst. Har allt! Skratt, tårar, insikter, kärlek, död, ansvar, skuld... Funderade allvarligt på att sjukskriva mig när jag läste serien - ville inte släppa taget om Karl-Oskar & co.