E=mc²: A biography of the world's most famous equation

Bodanis, David

| 2000

Generations have grown up knowing that the equation E=mc2 changed the shape of our world, but never understanding what it actually means, why it was so significant, and how it informs our daily lives today--governing, as it does, everything from the atomic bomb to a television's cathode ray tube to the carbon dating of prehistoric paintings. In this book, David Bodanis writes the "biography" of one of the greatest scientific discoveries in history--that the realms of energy and matter are inescapably linked--and, through his skill as a writer and teacher, he turns a seemingly impenetrable theory into a dramatic human achievement and an uncommonly good story.

Cecilia Jensgård

2018-09-15

Som ett fan av Albert Einstein och relativitetsteorin var det en självklarhet att läsa den här. Det är intressant och förklarande. Önskar att det hade handlat ännu mer om huvudpersonen. Men författaren håller en lättläst väg under hela ekvationens resa. Vet dock inte om jag blivit klokare; jag saknade en del och vissa partier hade man velat haft flera perspektiv på. Jag förväntade mig lite mer av slutet; det var lite abrupt.

Magnus Johansson

2016-07-31

Den här läste jag som kursbok i idéhistorian på gymnasiet. Då upplevde jag den som väldigt heltäckande och ambitiös: idag går jag mest tillbaka för att "återinsätta" mig i personer och händelser jag påmints om igen. Bara att man faktiskt kan hoppa in på olika ställen och lätt fängslas och följa med tycker jag är tillräckligt för en fyra.

2010-03-07

Det börjar så bra: Ambitionen att skriva om ekvationen E = mc^2 utan att det blir ännu en bok om hela relativitetsteorin, den historiska vinklingen, analysen av ekvationens beståndsdelar, den intresseväckande frågan varför just ljusets hastighet knyter samma massa och energi. Men tyvärr faller projektet platt till marken på grund av författarens okunnighet i fysik och matematik i kombination med rent slarv ifråga om historiska uppgifter.

Ex: Förklaringen av likhetstecknets innebörd i en ekvation är helt fel, kinetisk energi och viloenergi blandas samman, likaså energi och rörelsemängd, ekv E=mc^2 kopplas samman med kärnreaktioner enbart. Det påstås felaktigt att Maxwell inte ställde upp de ekvationer som bär hans namn (de finns i en bok av Maxwell, vars förord Bodanis citerar!). Osv, osv.

Det är förvånande att boken har getts ut i detta skick. Finns det inte fackgranskare?

Monica Hammarsten

2009-06-12

Den gick fort att läsa och man lärde sig en del saker om historien bakom E=mc2. Att Einstein bara var ett led i utvecklingen av den visste jag inte!