Elva dagar i Berlin

Nesser, Håkan

| 2015

Det må vara att Arne Murberg inte är något nobelprisämne. Men han är en god människa och när hans far på sin dödsbädd ger honom ett uppdrag gör han sitt bästa för att ro det i land. En komplikation är att uppdraget hör hemma i Berlin; Arne är ingen van resenär och hans tyska kunde vara bättre. Han preparerar sig noga och ger sig så småningom iväg. Väl framme i den tyska huvudstaden tar han sig fram med karta och på Guds försyn, åtminstone till en början, men hans snirklande väg korsas av både onda och goda krafter. En galen professor och en ung kvinna i rullstol, till exempel. Och ett par gula skor. Och en häxprocess.Elva dagar i Berlin är en saga för barn över arton år i Tage Danielssons och Astrid Lindgrens efterföljd. Boken är också den tredje delen i Håkan Nessers storstadstrilogi; de bägge inledande är Maskarna på Carmine Street (2009) och Himmel över London (2011).

Sarah

2019-02-06

Roligt språk o lite orginell

M E

2019-01-06

Litteraturmässigt bra. Men fick inte ihop logiken.

Katarina Nord

2017-05-18

Stark fyra!
Att höra Håkan Nesser läsa sina egna böcker är underbart! Jag tycker det börjar lite trögt först men tar sig! Språket är målande, mycket detaljer men det blir aldrig tråkigt. En förtrollande berättelse!

Philip Stenström

2017-05-07

Elva dagar i Berlin - Håkan Nesser
I en saga för vuxna tar Håkan Nesser med läsaren på en egendomlig och lustfylld resa till Tysklands huvudstad, Berlin. I Sverige avger huvudkaraktären Arne ett löfte till sin far, på dödsbädden, att söka upp hans mor och överlämna en mystisk ask. Detta blir början på en egendomlig resa på elva dagar i Berlin. Med inspiration av Astrid Lindgrens värld; rofylld och glädjefull med färgstarka karaktärer och mystik kring häxbränneri och inkvisition, skapar Håkan Nesser en orginell och lustfylld bild av Berlin. Boken lämnar inga större djupa avtryck men den ger ifrån sig ett glöd och ljus som behövs i de allra djupaste och mörkaste tiderna. En riktig påskbok för de som, ivrigt och utan tålamod, väntar på sommarens värme.

Inger Jonsson

2016-09-14

En underlig berättelse. På plussidan är ordspråken och den trevande tyskan vilket medför ett och annat skratt.

Marita Ryen

2016-06-17

Tycker om när Håkan läser sina böcker. En charmig och annorlunda berättelse.

Nina Gustafsson

2016-05-26

Som tysklärare gillar jag verkligen alla språkreferenser och beskrivningar av Berlin som stad. En historia med sagoinslag som är lite småsöt men inte lämnar några bestående avtryck i övrigt.

Marc Moore

2016-05-04

Ja, hur tänkte han här egentligen? -"Konstigare än så här blir det nog inte", för att citera bokens huvudperson Arne.
Första halvan av boken är som någon kusin till boken En man som heter Ove, skrivet på ett skämtsamt sätt även om jag själv föredrar Nesser när humorn är mer underfundig och diskret. Sedan förstår jag inte vad som är meningen med de som händer, den lämna många frågetecken kvar efter sig...

maria wålme

2016-01-17

Ok

2016-01-02

Den började lovande men spårade ur lite väl mycket för min smak mot slutet. Lite synd men jag hade egentligen inte så höga förväntningar då jag föredrar Nessers mer deckarliknande böcker.

Marianne L

2015-12-25

Fatta först inte vad som sammankopplade de 3 parallella historierna på de första 100 sidorna. Var man inte vaken i början av boken blir berättelsen bara en märklig historia utan mening.
Gillar blandningen Berlin, Då och nu, slumpen, meningen med allt, saga och verklighet, vem är Igentlingen smart...

Harriet Axelsson

2015-12-05

En rätt roligt ihopkommen skröna. Börjar lite trögt men härligt ihopflätande av de olika trådarna

Torbjörn Nilsson

2015-11-20

Gullig folksaga. Extra kul läsning när jag just själv börjat med hypnos.

Catarina Rutström

2015-09-20

Gav boken fyra stjärnor, dock något svagt lysande sådana då Nesser skrivit bättre böcker.

Karin Löfstrand

2015-09-04

150903: Fick dåligt kritik i lokala tidningen men jag håller inte med dem. Jag gillar den osannolika berättelsen om Arne.

Jan Svensson

2015-08-29

Helt ok Nesser som inte står på deckarhyllan i bokhandeln. Historien är lite tunn men jag är hela tiden väldigt nyfiken på hur det ska gå. Som vanligt i Nessers böcker så är slutet lite överraskande och i detta fallet också lite svårförklarat.

2015-08-28

Tyckte att det var en fin och "kramgo" berättelse. En del mystik och mysiga karaktärer. Bra uppläsning av Nesser själv.