Elskede

Morrison, Toni

| 1988

Flag from no

Ohio, 1873. Sammen med datteren Denver bor den tidligere slaven Sethe i et hus hjemsøkt av Sethes døde datter, og av minnene om det som hendte 18 år tidligere. Såret og høygravid flykter Sethe fra farmen Sweet Home, for å slutte seg til resten av familien. I 28 dager får hun nyte friheten, før hun blir oppsporet av slavejegere. Sethe forsøker å bearbeide fortidens smerte, og da den tidligere medslaven Paul D. dukker opp, gjør det alt litt lettere. Men en dag kommer den døde datteren tilbake for å kreve det som ble tatt fra henne, og for endelig en gang å bli elsket.

Camilla Bladh

2021-08-18

Så bra skriven o älskar att vi i vår bokklubb på 4 inte helt hade samma bild av huvudperson o vad som hänt. Lämnar mycket åt fantasin!

Emelie

2020-07-30

Fantastisk! Den var lite svår att komma in i då det var svårt att förhålla sig till växlandet mellan personer och skiftande tid. Men sedan när jag kom in i det så är det en fantastiskt gripande berättelse. Morrison lyckas verkligen förmedla den tryckta känslan. Älskar språket och storyn.

2019-10-05

En vacker, gripande berättelse från slaveriets ondskefulla tid. Men den är ack, så svårtillgänglig för mig. Orkade inte helt igenom, den är lite för svår och kräver långsam, koncentrerad läsning. Inte riktigt vad jag klarade denna gång...

Johanna L

2019-08-10

Fantastisk berättelse! Älskar hur Toni Morrison skriver, även om vissa delar var lite svåra att förstå, men tanken är ju inte heller att det ska vara logiskt.

Thomas H

2016-11-12

Ord. Mycket ord. Orkade inte igenom hela.

Benjamin Elfors

2016-10-20

Morrison är en språklig virtuos, precis som sig bör hos en nobelpristagare. En gripande och dunkel bok. Få saker skrivs rätt ut och många gånger får jag gå tillbaka för att försäkra mig att jag fattat rätt. Det enda som gör att den inte får en femma är att jag inte längtade efter den mellan läsningarna.

Anna Katarina

2015-04-11

Mycket bra skriven. En bok som säkert vinner på att läsas flera gånger. Det enda jag möjligen har att anmärka på är att den bitvis är i överkant makaber.

Kenneth Olausson

2012-02-14

En berättelse om slaveriets grymhet och omänsklighet, men också hur de nertryckta kan visa styrka och kraft. En berättelse som förs framåt genom korta, ibland bara antydda, återblickar på vad som hänt tidigare och som förklarar händelser och skeenden i den tid som beskrivs. En berättelse som också är en realistisk saga, utan klara gränser mellan verklighet och myt.

Liza Bolin

2012-01-24

insåg precis att det här var den femhundrade titeln jag har lagt in på boktipset. grattis till mig!

2011-10-10

Toni Morrisons böcker är alltid fantastiska. Hon har ett fantastiskt språk och handlingen är ju otäck och realistisk. Lite för mycket övernaturliga feonmen i denna bok för min smak men i detta fall kan man ju tolka det övernaturliga på flera olika sätt.

Jag gillade denna starka bok från första till sista sidan.
Jag kan varmt rekommendera den till er andra =)

Merja A

2011-08-30

Den här romanen trollband mig när jag väl hade kommit in i den.
Det är en stark berättelse som berör! Språket är väldigt vackert och poetiskt.

Maria Johnson

2011-02-15

Underbart berättad historia.

BOKMANIA bokblogg

2009-11-28

Jag har läst den på svenska. Det är en bok som ställer krav på läsaren. Läs min recension här:

Annika Sjöström

2009-11-21