Elsas mode

Fahrman, Sofi

| 2009

Under några hektiska månader har modegalna Elsa Gustavsson provat på sitt livs äventyr i New York. Nu sitter hon bedrövad på ett plan på väg hem till Sverige och föräldrarnas radhus utanför Borås. En sömnig småstad där bästa vännerna gått från shotsglada partyprinsessor till blivande mammor med egna radhus är det sista Elsa längtar efter. Så inom kort ger hon sig av igen - till Stockholm. Först blir det inte riktigt som Elsa tänkt sig. Hon känner knappt någon i Stockholm. Snälla kompisen Maria hänger mest med sin pojkvän. Och de anställda på fiket där Elsa jobbar är Östermalmstjejer utan mycket till övers för en tjej från landet i Gina Tricot-plagg. Men Elsa är inte vem som helst - hon har sina superkrafter. Sina Dumbo-öron som snabbt suger i sig all information om vad som gäller i Stockholms innevärld. Ett i det närmaste fotografiskt minne vad det gäller kändisoutfits. Och en osviklig...

Ellinor Karlberg

2014-09-01

Helt ok! Ganska rolig, ung. Betydligt bättre än Rudberg

Emma

2013-10-12

Jag tyckte att den här boken var lätt att komma in i och riktigt humörhöjande. Elsa är rätt så ego egentligen och ibland fullkomligt osympatisk. Ändå är hon godhjärtad och det jag tycker är så skönt med henne är att hon är lite bry och gör precis vad hon vill! För en skön lättsam läsning är den toppen. Det dåliga med slutet är att det blir lite väl klyschigt och författaren gör ett försök att bygga upp spänning inför nästa bok, vilket mest känns fånigt.

annika åberg

2012-10-10

Helt ok bok

Marie Hansson

2012-04-23

Lite stressande med huvudpersonens slarv och omogenhet, men en spännande miljöskildring som känns verklig.

Heidi Sultan

2012-03-17

Lättläst chic litteratur. Gillar.

Emma Claesson

2012-03-13

Lättläst bok där allting flyter på utan att du behöver tänka så mycket. Du blir glad när allting går bra för Elsa och skäms för henne när hon gör bort sig. Bra semesterläsning.

Adios Flamingo

2011-10-30

Tramsig bok full av namedroppande och ytliga karaktärer. Förutsägbar handling, tråkiga stereotyper och ointressanta scener. Hela tiden undrar jag om Sofi Fahrman har gjort huvudkaraktären till ett helt igenom osympatiskt och ointressant pucko med flit eller om hon tycker att det är en ganska trevlig karaktär ändå. Elsa påminner mig väldigt mycket om en tjej jag känner och avskyr, men så är det väl inte direkt helt ovanligt att 20-åriga modegalningar som suktar efter muskler och mingel är helt ointressanta människor. I fiktion och i verkliga livet.
Men sett till sin genre är boken egentligen inte sämre än mycket annan chic lit (dock finns det väldigt mycket bättre). Den underhåller mig en del för stunden och jag har läst sämre. En svag tvåa får det bli.

Hilda Bergström

2011-10-25

hemsk bok. Kände mig nästan förolämpad när jag läste den.
Platta figurer, för tydliga stereotyper, noll koll på omvärlden och ingen som helst analys eller djupare mening.

Karin S

2011-08-02

Sjukt simpel och väldigt dåligt skriven. Man undrar om det var någon som läste och checkade att boken var okej innan den trycktes? Det förstörde hela upplevelsen av en bok som kunde vara bra.,,

Emelie Söderberg

2011-04-18

Fjantig...

Lina Forss

2011-03-02

Suverän i sin genre, schysst sex och bra modebibel som fick mig att längta efter nya skyhöga klackar.

Jenny Andersson

2010-12-28

En helt fantastisk bok. Läser själv en del bloggar, och bloggar en del med. Så det kändes som man förstod mycket kring blogg-snacket i boken

Ansam Palmqvist

2010-11-04

Dåligt skriven, man glömmer bort att det är en roman och tror att man läser bloggen Sofis mode. HIstorien känns inte det minsta genuin och påminner lite väl mycket om Gossip girl och en del andra tjejiga historier.

Det var slöseri med tid att läsa den.

Linnea N

2010-08-17

Jätteinspirerande bok för alla modebloggare! :) Och andra oxå. Om du vill börja blogga är denna boken jätteinspirerande! I slutet är man kanske lite trött på allt festande och sånt men annars jättebra bok! :D

Jennie Krafft

2010-08-13

Denna boken gillade jag verkligen, en bra bok som jag läste ut på någon dag.

Skitbok. Men rolig. Ser fram emot del 2. I den romanen kanske hon får mens.

Linda Wenneson

2010-07-22

Chiclitt när det är som bäst.

Emilia J

2010-07-22

Absolut inte ett litterärt underverk, men så här under sommaren fungerar den ändå som underhållning under en dag.

Bissous .

2010-07-12

Fruktansvärt pinsam. Och all denna namedropping! När Sofi Fahrman tillslut namedroppar sig själv är måttet rågat. Anser hon sig inte kunna skriva en bok om modesverige utan att nämna sig själv?

Josefina Thögersen

2010-07-07

den uslaste bok jag någonsin pinat mig igenom. tyvärr.

Felicia Dahlqvist

2010-07-01

Det här var bland det sämsta jag läst. Detta ska tydligen kallas chiclit och då alltså vara underhållningslitteratur. Jag skrattade inte en enda gång, och jag brukar uppskatta böcker i den här genren. Men det är så ytligt och tråkigt och orealistiskt. Jag gillar idén om en småstadstjej som flyttar till Stockholm för att starta en modeblogg och långsamt klättra på kändisstegen. Men såhär går det inte till! Inte trovärdigt för fem öre!
Det förvånar mig dessutom att Sofi inte har mer språkbegåvning heller när hon faktiskt är journalist och reporter.
Men det är nog främst bokens brist på humor, den osympatiska huvudpersonen och den bisarra storyn som gör att jag inte klarar av den. Faktiskt mycket besviken på denna. Svag etta!

ebba bjelkholm

2010-05-31

Överdriven och naiv, men i all tramsighet, underhållande och ganska charmig. Det roligaste är namedroppingen och att gissa vilka de med påhittade namn är. Jag ser faktiskt fram emot uppföljaren.

Tina Svensson

2010-04-05

Historien om Elsa är lite ytlig och tramsig, men har ändå en viss charm. Jag tycker att det är en mix av Becky Bloomwoods naivitet och shoppingfrenesi och Denise Rudbergs Stockholmsmiljöer. Slutet är oerhört sliskigt, men jag ser ändå fram emot Elsas fortsatta äventyr.
Kolla gärna in min blogg för fler recensioner av böcker som jag läser!

Karin Karlsson

2010-04-05

Jag brukar gilla den här typen av chiclitt böcker, men denna var inte riktigt som jag förväntat mig. Dåligt skriven och storyn var inte heller någon höjdare.

Martina Hallgren

2010-03-01

Klarade två kapitel sen fick det vara nog. Dynga är rätt ord för att beskriva boken.

Victoria Wu

2010-02-11

Underhållande för personer som läser bloggar, men inte speciellt briljant. Slutet lämnade en massa lösa trådar olösta och det var väldigt svårt att sympatisera med Elsa. Mycket av "dramat" fick mig att himla med ögonen, det kändes som om det var saker bara självupptagna wannabe 08:or brydde sig.

Sarah Karlsson

2010-02-09

Den va rätt dålig i början, men kommer man in i boken är den riktigt rolig.. Specielt om man tycker om chiclit och mode:) Hoppas faktiskt på en fortsättning.... Snart!!!

Johanna Galenpanna

2010-02-07

Det här var över förväntan dåligt faktiskt. Att det får publiceras sådan här dynga, det är obegripligt.

Anna Hallqvist

2009-12-20

Elsas mode är den första boken i en triologi skriven av Sofi Fahrman, en av Sveriges ledande modejournalister med egen tidning och blogg (vilket jag inte läser något av).
Men boken gjorde mig intresserad och nyfiken.

Elsa Gustavsson (med v och två s) är uppväxt i Borås, flyr till New York för äventyret, men tar sig hemåt långt tidigare än hon själv trott och hamnar på café Foam i Stockholm. Men Elsa är inte nöjd, hon vill leva det glammiga, ytliga livet där det bjuds på gratis sprit och kläder dygnet runt, dessutom en hel del sänghoppande. Och ja hon är ju bara 21 så varför inte. Jag minns ju själv...men nu blir jag mest trött när jag läser. Känns inte som ett meningsfullt eller roligt liv direkt. Och hur hon beter sig mot sina vänner där allt annat går före gör mig heligt förbannad. Jag gillar INTE Elsa, tycker snarare att någon kunde sopa den bortskämda lilla ungen och lära henne en läxa för livet...
Hon är inte hipp, hon är en tönt.

Ändå gillar jag boken okej, mer än vad jag trodde att jag skulle göra, förväntningarna var väl inte så höga.
Omslaget är riktigt snyggt och speglar boken väl. Men name-droppandet blir för mycket. Det är för många (B)-kändisar och modemänniskor som springer förbi på olika sätt.
Jag kommer definitivt att läsa den andra delen, om inte för att hoppas att Elsa kanske kan bli något mer sympatisk och mindre ego. Eller att Maria kan dumpa henne hårt som den urkassa vän hon är.

Den är lättläst och kräver inte lång tid. Språket är inte bra - men drivet gör att det bara är att läsa.
Jag gillar inte bilderna i mitten, men jag gillar att man faktiskt får se bloggen i början av vissa kapitel. Det är snyggt.