Ellens val: Kärleken

Dahlgren, Helena

| 2021

Andra delen i en unik och beroendeframkallande romanserie om kärlek och systerskap i en tid av förändring. En stad, många drömmar. Året är 1916. Ellen börjar studera vid universitetet och flyttar till ett kvinnligt studenthem. En dag möter hon Carl, en lågmäld men fascinerande man. Ellen kan inte kan sluta tänka på honom. Vad betyder det för henne och pojkvännen Jonas? Societetsflickan Gabriella är allt Ellen inte är ? rik, självsäker och förlovad med den stilige Oskar. Men Oskar har en hemlighet som kan förändra Gabriellas liv för alltid. När Ellen bjuds på bal och Carl dyker upp tvingas hon till ett svårt beslut. I en värld där nytt och gammalt möts börjar kvinnor upptäcka nya vägar. Men inget kommer utan svårigheter.

Eva Pettersson

2022-02-10

Lättläst men välskriven och spännande!

Vilken underbar bok!
Här får man resa i tidens tecken. Beskrivningarna är helt fantastiska man kan höra förändringarnas vingslag och det är så intressant enligt mig.
Man vill gärna fortsätta att följa Ellen i hennes fotspår i sökandet att finna sig själv och samtidigt finna tron på sig själv att hon kan fixa allt hon företar sig, trots invanda mönster.

2021-05-05

Aprils bok i Feelgood-Kollektivet var Det nya livet, första delen i Ellens val. Även om jag kanske inte alltid är med och diskuterar efteråt så tycker jag att detta är ett utmärkt sätt att läsa böcker som jag kanske aldrig annars hade tittat på. Det här är det första jag läser av Helena Dahlgren, en författare som har funnits på min nyfiken-på lista väldigt länge. På något sätt är det inte alls den här genren som jag förknippar med henne. Romance, som detta tydligen ska vara, är inte alltid min grej (nästan aldrig, faktiskt). Dock så kan historisk romance ha lite bättre förutsättningar. Jag hoppades alltså på mer fokus på historia än kärlek.

Ellen framstår, till att börja med, som en rekorderlig (ja, faktiskt det bästa ord jag kan hitta) ung kvinna. Till och med nästan lite tråkig. Missförstå mig rätt. Jag har inget alls emot att läsa om den här väldigt trovärdiga personligheten, faktum är att jag nästan föredrar det. Jag känner mig nära henne, kanske främst tack vare hennes kärlek till böcker och jag har inga som helst problem att relatera till hennes glädje när hon presenteras för Skymningsklubben. Det är en speciell känsla att umgås med likasinnade. En känsla som jag, på riktigt, saknar nu. I alla fall, Ellen får betydligt fler sidor efter ett tag i den stora staden.

Det nya livet är en lättläst, lättsam och mycket charmig historia. Jag är ganska säker på att jag kommer att läsa andra delen. Om inte annat så för att få veta hur det går för Isa.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/05/det-nya-livet-av-helena-dahlgren.html

Solveig Andersson

2021-02-27

Banal kiosklitteratur, ingenting som berör eller intresserar mig.

Fantastisk, gripande och fängslande!

Bettan_bokprataren

2021-02-21

Min passion för historiska romaner har alltid funnits och jag mår faktiskt som bäst när jag läser dessa. Dessutom har jag själv läst litteraturvetenskap och älskar vinklingen i den här berättelsen med alla litteraturhänvisningar och inslag om gamla svenska författare.

Jag tycker mycket om språket, person- och miljöbeskrivningarna samt tilltalande språket som drar in mig i berättelsen direkt från första sidan.
En fint berättad historia om framförallt vänskap och kärlek till familj men även kärlek till andra personer.
Dessutom handlar den om kvinnors kamp för lika rättigheter och för att kvinnas rätt i såväl samhället i stort men kanske i Ellens fall i den akademiska värden.

Det som gör att jag inte ger boken full pott är kanske att jag saknar lite driv i Ellens berättelse men berättarrösten i Ellens syster Isa gillar jag skarp och jag hade kanske önskat att den kommit fram lite tydligare. Kanske det kommer i del 2 då det såklart var en rejäl cliffhanger här. Det finns många frågetecken som ska rätas ut och jag vet ju att det här kommer bli många delar så det löser sig säkert i slutänden.

LÄS!
Du får en gemytlig stund med en mysig och fin feelgood berättelse som beskriver hur kvinnors situation ofta kunde te sig under tidigt 1900 tal och om kärlekens kanske för oss väldigt annorlunda villkor.
En bok som du kommer att sluka och förhoppningsvis älska.

I andra boken får vi fortsätta att läsa om Ellen. Året är 1916 och det är en tid med förändringar i samhället. Ellen börjar universitet och hur går det med hennes kärlekshistoria med mjölkbudet Jonas? Kommer Ellen hitta sin syster?

Jag hade förmånen att få förhandsläsa del 1 om Ellen och jag föll pladask för boken, jag blev förälskad och jag såg verkligen fram emot att läsa del 2 och den är precis lika bra som den första. Jag tycker det är både kul, intressant och spännande att få fortsätta att läsa om Ellens resa både när det gäller kärlek, vänskap, studier och om hennes sökande efter sin syster. Boken har fina karaktärsbeskrivningar och fina miljöbeskrivningar- som läsare dras jag in i historien och jag befinner mig själv i Ljungsala tillsammans med Ellen. När boken var slut fanns många frågetecken kvar men till min glädje så har jag förstått att det kommer fler delar så nu jag får jag spänt vänta på del 3 om Ellen.

Madame Medusa

2021-01-26

Vi följer protagonisten Ellen under året 1915, hon är då 18 år. Som bakgrund står en samtid som färgas av första världskriget och de stereotypa roller som män/kvinnor stod inför. Hennes karaktär byggs upp som en sökare, då hon saknar sin storasyster Isa, som gift sig och flyttat från barndomshemmet till den fiktiva staden Ljungsala; en syster som längtat efter ett traditionellt liv som hemmafru, med man och barn, och som sakta försvunnit ur sin systers liv. Men sökandet av systern går sakta över till sökandet av sig själv där universitetsstaden Ljungsala erbjuder alternativa sätt att se på sig själv som kvinna, och det är otvetydigt så att författaren vill belysa kvinnans roll under denna tid. Det är en viktig berättelse som utspelar sig drygt etthundra år från vår tid, och där det blir tydligt hur ung den kvinnliga frigörelsen är ur ett historiskt perspektiv.

Boken är lättläst, och det är lätt att följa historien, nästan för lätt. Boken utmanar mig inte som läsare, och stundtals under läsandet dyker "Anne på Grönkulla" av L.M. Montgomery upp i mina tankar, en protagonist jag levde nära under min uppväxt.

Min tanke är att det är en passande bok för tonåringar, unga vuxna, som är i ett sökande av identitet och kärlek. I boken lyfts dessa frågor, de trevande frågorna kring kärlek, sexualitet, och valmöjligheter inför framtiden i en historisk kontext, men med en igenkänningsfaktor som passar även idag, där kvinnokampen fortsätter.

Kvinnokampen är ett stort tema i boken, men jag blir besviken när ordet rödstrumpa slarvigt används; det är ett uttryck som först dök upp i slutet av 1960-talet. Detta är en fiktiv historia, men när ord som de facto står för politiska ställningstaganden används, anser jag att de ska användas i rätt samtid. Det finns alternativa ord som blåstrumpa, eller suffragett, men där blåstrumpa mer symboliserar de aktiviteter som föregår i denna bok.

Bokens historia är som sagt lättillgänglig, och bokens protagonist ganska präktig och lätt att tycka om, men intrigen i min mening tappas när fokus, som först var att hitta den förlorade systern, blir att istället hitta sig själv. Då och då påminns läsaren om den försvunna systern, och faktum är att jag fångas mest av de kapitel som skrivs med systerns berättarröst. Systern Isas berättarröst bär en annan spänning, ett djup och är beslöjad, jag vill som läsare lära känna henne. Läsaren sitter där med en hemlighet, som vi vet, men inte Ellen, och för varje sida förväntas en vändpunkt, en peripeti. Om den kommer? Det får ni se om ni väljer att läsa boken, som är den första delen av en serie om Ellen, och som slutar med en "cliffhanger".

Om jag ska göra en jämförelse mellan "den klassiska världslitteraturen och dussinromaner" (Dahlgren, s. 221), så är detta ändå en dussinroman, men de behövs sida vid sida, som lättare förnöjelse, trevlig läsning och lättillgänglig upplysning och igenkänning.

En trevlig, upplysande och lättläst bok helt enkelt, som gav mig många tankar.

Ellen bor på en bondgård i södra Sverige, hennes äldre syster Isa har flyttat från gården och gift sig. De brevväxlar med varandra och Ellens brev är långa medans systerns är korta och kommer mer sällan och Ellen undrar varför. Ellen bestämmer sig för att ta reda på vad som händer med hennes syster så en solig dag i maj 1915 tar hon tåget till staden Ljungsala. Väl framme i staden upptäcker Ellen att allt inte verkar vara som hon trott...

Jag hade förmånen att få förhandsläsa denna bok och jag gillade verkligen boken - eller rättare sagt jag älskade den. Redan från första sidan fastnade jag och drogs direkt in i berättelsen och levde mig in i Ellens värld, jag kunde inte sluta läsa utan jag sträckläste boken. Boken är välskriven och lättläst med ett bra driv framåt. Jag tycker berättelsen är underbar, charmig och det är spännande att läsa om Ellens dagar i den nya staden som innehåller systerskap, vänskap, kärlek och drömmar. Helenas sätt att beskriva karaktärerna och miljöerna var fantastiska jag förälskade mig och kunde verkligen både se och känna dofter från myllret i stan, bullarna och kaffet på Ulrikas fik, pensionat, biblioteket etc. Det här är en serie om Ellen och i februari släpps både denna bok och del två och jag längtar verkligen efter att få fortsätta läsa om livet i Ljungsala och vad som kommer hända kring Ellen och de personer som finns kring henne.