ELIZABETH IS MISSING

HEALEY, EMMA

| 2014

'Elizabeth is missing', reads the note in Maud's pocket in her own handwriting. Lately, Maud's been getting forgetful. She keeps buying peach slices when she has a cupboard full, forgets to drink the cups of tea she's made and writes notes to remind herself of things. But Maud is determined to discover what has happened to her friend, Elizabeth, and what it has to do with the unsolved disappearance of her sister Sukey, years back, just after the war. A fast-paced mystery with a wonderful leading character: Maud will make you laugh and cry, but she certainly won't be forgotten.

2017-10-17

Börjar bra, blir till slut bara tjatig.

Nina Gustafsson

2016-08-07

Försvunnen väninna i nutid och försvunnen syster i dåtid vävs samman av demenssjuka Maud. Trots fin skildring av demensens tilltagande så blir jag inte så berörd.

Hanna Johansson

2016-08-03

Rörande och på flera sätt sorglig. Trots det känns boken inte alltför tung att läsa.

Ann Simonsson

2016-07-25

Nej. Läste inte klart. Upprepningar sida efter sida.

Malin H

2016-06-25

Förvånar mig att författare födda 1987 skriver böcker om dementa damer och ouppklarade mord, det senare ett tidlöst tema, den ständiga återväxten av författare etc. Tyckte om hur sviktande minne, tilltagande demens, skildras.

2016-02-10

Den här boken har många olika sidor. Den handlar om en äldre kvinnas försvinnande i nutid. Den handlar också om en ung kvinnas försvinnande för nästan sjuttio år sedan. Och den handlar till största delen om huvudpersonens liv som dement.

Boken är mycket gripande i skildringen av en dement äldre människans situation, och jag tycker att författaren beskriver det väldigt bra.

Men samtidigt som det är gripande, så är det också roligt och dråpligt ibland.

Dom två mysterierna om dom två försvunna kvinnorna är väl kanske inte direkt spännande, och jag vet inte om man direkt kan kalla boken för en kriminalroman. Tycker mer att boken är ett drama.

Väldigt annorlunda är i alla fall boken, men bra. Och jag kan absolut rekommendera den.

Maria Klamas

2015-11-28

Lite tjötigt blev det... Boken handlar om Maud som uppenbarligen har någon form av demens där hon ibland har klara stunder och ibland är helt glömsk. Hon skriver lappar för att hålla ordning på tankarna, men hon minns ändå inte varför hon skrivit dem... Mest letar hon efter Elizabeth, var har hon tagit vägen, ingen vill berätta, vet ingen eller är det något annat som döljs.. Till en början är det intressant och spännande hur demensen beskrivs och Mauds kamp för att hitta sin väninna, men sen blir alla postit-lappar och letande lite väl tjötigt... så när boken väl var slut så undrar jag fortfarande var Elizabeth var... för jag har nog missat det i en jäspning..

ingrid tullgög

2015-09-29

Fantastisk bok. Hur kan en så ung kvinna skriva med sådan inlevelse och känsla om ett så jobbigt ämne