Elizabeth Costello

Coetzee, J. M.

| 2003

Bokens huvudperson, författaren Elizabeth Costello, resonerar om litteraturens roll och författarens identitet. Hon ställs inför situationer som på olika sätt berör frågorna: Vad är litteratur och vem är den till för? Vilket uppdrag och ansvar har författaren? Är författaren bara en förmedlare, ett redskap? Och i så fall: vem är avsändaren och vem är hon själv? J.M. Coetzee har belönats med Bookerpriset för "Historien om Michael K" (1983) och "Onåd" (1999). På svenska har även utkommit: I väntan på barbarerna, Järnålder, Mr. Foe, Mästaren från Sankt Petersburg, Pojkår och Ungdomsår.

2019-05-06

En analys av vad ett författarskap egentligen är. Jag kan tänka mig att han beskriver sina egna funderingar på sitt eget författarskap. Intressant och tänkvärt. Svag 4:a

Philip Stenström

2018-02-24

Elizabeth Costello, från Australien, är 66 år på det 67:e. Med nio romaner och två diktsamlingar publicerade är hon välkänd författare och respekterad av omgivningen för sin begåvning. Hon skriver om sex, om lidelse och svartsjuka och avund som ruskar om alla läsare, inklusive hennes två söner. Enligt ena sonen, som inledningsvis är berättarröst, besitter hans mor, Elizabeth, förmågan att hoppa mellan existenser i sitt litterära arbete. I sin fiktionslitteratur lyckas hon föra ut ur sig själv och in i andras liv. Det är en skildring av författarvärlden innersta krets och de åtaganden i föreläsningar som skildras genom den äldre damen, Elizabeth Costello. Det är ett författarskap som döms av samhället och dess likgiltiga domstol. Det tycks i sig vara en rannsakan om livet och dess prövningar.

Vad är litteratur? Vilket uppdrag och ansvar har författaren? Vem skriver författaren för? Dessa frågor ställer författaren, J.M. Coetzee, som resonerar kring litteratur och författarens roll i att förmedla och leverera omsorgsfulla, uppriktiga budskap. Det är en formidabel resa i tankar och reflektioner om tro, kärlek och ondska i livets provisoriska tillvaro. Elizabeth kallas trots allt för humaniorans främsta företrädare. Det är, precis som författaren J.M. Coetzee skriver, böcker kan lära oss att förstå oss själv. Det är enastående tankar och reflektioner som skildras genom ord som omfamnar själ och sinne. Det är sann diktning som graciöst speglar livet och dess färd i oskuld och skuld, livet och döden.