Elesiv och de förbjudna fåglarna

Larén, Sanna

I det stora kastanjeträdet mitt på torget bor Elesiv. Hon har byggt sig ett hus av gammalt bråte som ingen längre vill ha. En dag får hon besök av Annie och Anders. De är där för att sälja jultidningar, men avbryts snart av en röst nerifrån torget. Mannen som bestämmer i den lilla staden har stegat upp på en scen med ett viktigt meddelande. Alla fåglar ska förbjudas! De är för färgglada, flaxiga och högljudda och passar inte in. Tillsammans med barnen i staden beslutar sig Elesiv för att rädda fåglarna. Även om de vet att det är ett farligt uppdrag. Elesiv och de förbjudna fåglarna är en gripande och varm berättelse om barns vilja att stå upp för det de tror på. Oavsett vad de vuxna säger. I det stora kastanjeträdet mitt på torget bor Elesiv. Hon har byggt sig ett hus av gammalt bråte som ingen längre vill ha. En dag får hon besök av Annie och Anders. De är där för att sälja...

Tänkvärd, rolig & fint illustrerad!

Gustav 10 år:
Vi har läst bilderboken Elesiv och de förbjudna fåglarna av Sanna Larén och Ida Abrahamsson.
Den handlar om en flicka som heter Elesiv och bor i en trädkoja eller det är som ett hus fast uppe i ett träd. Jag tror inte man får bo så på riktigt.
 Det kommer två barn och knackar på som ska sälja jultidningar. De heter Annie och Anders men Elesiv vill köpa påsktidningar för att det inte finns. Hon påminner om Karlsson på taket tycker jag och kanske Pippi också.

Det är en farbror som bestämmer i staden och han bestämmer att alla fåglar ska förbjudas så nu måste barnen rädda fåglarna. Jag tyckte om bilderboken och illustrationerna är fina.

Philip 7 år:
Jag gillade bilderboken. Det är bra att barnen räddar fåglarna. Roligt att Elesiv bor i ett träd också. Vi har en trädkoja på landet men man kan inte bo i den. Undrar om det är varmt i hennes hus på vintern. Bilderna är fina. Jag tycker det är bra att alla fåglars kan bo med Elesiv.

AC (mamma):
Det är en fin bilderbok med bra ämnen. En av de charmiga sakerna med att läsa är att man får tolka och jag får en känsla när jag läser denna bilderbok att den handlar om barns rätt att säga ifrån och att stå upp för det goda. Fåglarna hade kunnat varit invandrare och mannen på torget Jimmy Åkesson om jag ska hårdra det. Det är inte uttalat men man kan tolka det så och därför ställde jag lite frågor under läsningen till Gustav och Philip för att se om de upplevde samma sak när de läste eller om jag övertolkade som jag gör ibland. De kunde förstå vad jag menade och Gustav hade reflekterat över det men inte Philip.

Boken får mig att tänka på Pippi och Karlsson på taket vilket är charmigt. Illustrationerna är fina.
Jag saknar dock den överraskande humorn som Sanna är så duktig på.

Sarasbokhyllor

2020-06-02

Elesiv bor i ett kastanjeträd mitt på torget i en stad. Hon bor i ett hus som hon byggt av gammalt bråte. En dag får hon besök av Annie och Anders, två barn som vill sälja jultidningar. Några tidningar vill Elesiv inte ha men barnen blir hennes vänner. När mannen som bestämmer i staden under ett torgmöte deklarerar att alla färggranna, flaxiga fåglar ska fångas in är Elesiv den enda som protesterar. De andra barnen slutet dock upp vid hennes sida. Kommer de att lyckas rädda fåglarna från förvisning?

Elesiv är en härlig tjej som påminner om Pippi. Underbart, den sortens barnboksfigurer kan vi inte få för många av. Och namnet hörni, visst är det väl underbart!

En fantastisk berättelse om en maktgalen man som vill bestämma över vilka som ska få bo i hans stad. De flesta vågar/vill/orkar inte protestera men som tur var finns det några kloka barn som tar tag i saken. Åh, som jag gillar det! Vår värld är just nu lite uppochner på flera olika sätt. Vi behöver mer empati, fler klimathjältar och fler starka röster som vågar säga ifrån. Förhoppningsvis kan Elesiv inspirera!

Illustrationerna är så fina och fulla med detaljer. En underbar bok helt enkelt. Läs den!

@barnbokstips

2020-06-02

Elesiv och de förbjudna fåglarna är en bok där huvudpersonen Elesiv står i centrum. Hon får mig att tänka på Pippi eftersom hon bor själv i ett annorlunda hus och dessutom är modig och vågar säga vad hon tycker och tänker även om det innebär att gå emot de som bestämmer i staden. Precis som Pippi lär hon känna två kompisar Anders och Annie när de kommer för att sälja jultidningar. Elesiv har byggt sig ett hus i ett träd mitt i staden och när Anders och Annie är där så hör de människor som samlas nere på torget. En man står på en scen och pratar. Det är han som bestämmer i staden och han har bestämt att alla fåglar ska förbjudas. De är för färgglada, flaxiga och högljudda. De personer som försöker rädda fåglarna hamnar i fängelse. Med Elesiv i spetsen bestämmer sig barnen för att göra något åt saken. De vägrar acceptera att fåglar inte är välkomna i staden och när man går ihop många så kan man göra stordåd. Illustrationerna kompletterar berättelsen bra. De är detaljrika och inkluderande. Här finns både vuxna och barn, människor med olika hudfärg, funktionsvariationer, olika klädstilar osv. En bok om att det går att få till förändring, att barns röster är viktiga och om att stå upp för det som är rätt. En bok vi rekommenderar.