Elegantnost ezhika

Flag from ru

L'elegance du herisson

Tess

2023-11-27

Detta är en av mina absoluta favoriter (och jag har läst många böcker). Kopplingarna till filosofin höjer verkligen berättelsen till en helt annan nivå. Charmiga karaktärer som man känner sorg över att behöva lämna efter sig när läsningen är slut. Som tur är finns även en mycket fin film baserad på denna bok!

2023-01-23

Fin bok men det blev inte någon "wow"-upplevelse för mig.

Angie J

2021-01-03

En fantastiskt fin bok. En både poetisk och humoristisk beskrivning av livet och vad som gör det värt att leva.

Simonetta Granello

2019-08-18

Bra story. Perfekt slut.

Sara Eriksson

2019-01-26

så oerhört intressant bok!

Linda Bellis

2017-11-03

Så otroligt fin historia, jag var helt fast efter bara några sidor.

Amanda Köhlmark

2017-04-23

Väldigt fin bok om vänskap

Iris Eriksson

2017-04-06

Den var bra, man fäste sig snabbt vid Renee och historien. Den kändes ibland kanske lite svår att... förstå, då de pratar om saker som man själv kanske inte förstår eller ens är intresserad av. Det var ofta långa inre monologer som jag fann mig själv hoppa över, då jag ville komma framåt i historien istället. Sorgligt slut men inte så hjärtskärande just på grund av att den ibland kändes lite utdragen. Men värd att läsa!

2017-02-09

Underbar bok full av känslor. Mycket nära en fullpoängare. Älskar språket och vänskapen. Älskar bokidén och vill numer byta jobb.

Maria Myrberg

2016-12-27

Superfin story utifrån olika människoperspektiv

Josefine Lind

2016-11-07

Tycker det var fegt val att huvudpersonen dör på slutet. Men älskar hur boken får en att titta med nya ögon på världen.

Xenia Oxenstierna

2016-02-03

Livet
Så filosofisk
Så tänkvärd

Nike Fritz

2015-03-02

En pärla till mästerverk!

2014-06-05

Välskriven och intressant liten fransk pärla.Bra bok men slutet var något av en besvikelse för mig. Jag vill ändå ge boken en stark fyra i betyg från mig. Rekommenderas!

Ursula Stålhandske

2014-05-12

Mysig bok efter en trög lång start. Den levde dock inte upp riktigt till de höga förväntningarna. Jag tyckte även att slutet var lite abrupt.

Maritha .

2014-01-05

Jag blir helt förälskad i flera av huvudpersonerna och älskar det stundtals vardagliga, stundtals djupsinniga och stundtals träffande bitska sättet historien är skriven på.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag tycker att idén bakom boken är bra och jag gillar hur boken är skriven ur två olika perspektiv. Det är många kloka tankar som förmedlas. Dock tycker jag att den var för högtravande och stundtals långtråkig.

Louise Ö

2013-06-30

Förstår inte alls det " fina" med den här boken. Den gav mig ångest. Gav upp läsandet efter halva.

christina gröhn

2012-12-30

extrem tankediarre! men många rader är tankvärda och ibland fyndigt uttryckta..........

Peter Kronlöw

2012-12-29

Rörig

jojo bengtsson

2012-12-07

inte den bästa inte den sämsta

Cia Söhrman

2012-09-19

Helt enkelt betagande. Enkel historia men med fängslande karaktärer och ett allt annat än lyckligt slut......

Moa Djurfors

2012-09-08

En långsam bok med tunga citat från andra böcker och filmer. Tyckte inte om den fören jag kom till slutet, å då tog den ju slut.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

En läsvärd bok som beskriver de olika karaktärerna väldigt tydligt. Sorgligt men ändå vackert. Det var två år sedan jag läste den fast jag kommer ändå ihåg den så tydligt och DET är ett bra betyg!

Maria Jönsson

2012-08-31

Tycker om den. En vacker bok. Tänkvärd,

C L

2012-08-29

Fransk! Men lite för pretentiös.. på fel sätt.

Evelina Svejd

2012-08-28

fantastisk på alla sätt och vis. vill krypa in och bosätta mig i den här boken.

André Strömgren

2012-07-25

Lättläst och intressant.

Emma Poucette

2012-07-12

En av de absolut bästa böckerna jag läst, kan inte riktigt förklara varför, tyvärr, jag bara älskar den.

Charlotte Malm

2012-07-03

Boken består av mycket visdom och jag skulle nog ha behövt stanna till och suga på många meningar istället för att bara läsa vidare. Märks att författaren är lärare i filosofi och brinner för sitt ämne. Men som berättelse känns historien lite konstruerad och särkskilt portvakten var lite för motsägelsefull i sin karaktär för att vara riktigt trovärdig.

Angela Alvarez

2012-06-29

Vilken otroligt överskattad, stilistiskt pompös och löjlig bok. Som att äta sockervadd med grädde och råsocker.

Hanna S. Mackenzie

2012-06-28

Väldigt disträ under läsningen och kunde nog inte uppskatta den till fullo.

Ida Larsson

2012-06-18

Härligt halvsympatiska huvudkaraktärer. Fin, söt, quirky, tänkvärd.

När jag läser eller lyssnar på böcker vill jag bli antingen road, lätt skrämd eller byta plats med kvinnan i en smäktande roman. Eller varför inte en biografi..Det jag inte vill ha är en roman där jag ska sitta med svenska akademins ordlista jämte mig för språket är så skitnödigt. Nej,jag kom inte ens halvvägs på denna bok,,tugg och tugg igen och inte driv framåt..Sorry not my cup of tea

Erika Wiman Snäll

2012-06-05

Just när storyn lyfter är boken slut. Snöpligt och dålig belöning för att man tagit sig igenom pretto-dravlet.

Matilda W

2012-05-08

Underbar bok, rekommenderas verkligen!

Maria Lindén

2012-03-22

Det var längesedan som jag satt och skrattade så mycket när jag läser som jag gjorde av denna bok. Renée tänker och uppträder på ett för mig väldigt underhållande sätt, samtidigt som jag tycker lite synd om henne. Som hon kämpar för att upprätthålla sin fasad! Palomas små kapitel är däremot väldigt filosofiska och kan i vissa stunder vara svåra att förstå. Härlig bok med mycket oväntat slut! Nu måste jag se filmen!

Johanna Wemminger

2012-03-09

Magisk; såg filmen först (och den är ännu bättre!!). Absolut läsvärd, med nya stilgrepp.

2012-02-26

Det här är en underbar bok. Lättläst men ändå med ett härligt djup i både sjäjva historien men också de tankar som beskrivs, Jag blir sugen på att läsa än mer pga alla fina citat och författarbeskrivningar men även musiken och tom konsten ger mersmak. Annorlunda men trovärdiga karaktärer. rekommenderas startkt. En stark 4.a.

jennifer englund

2012-02-26

överskattad.
fin bitvis men det räcker inte.

Veronica Ekman

2012-02-25

Utan tvekan den absolut bästa bok jag någonsin läst.

Henrik Johansson

2012-02-23

En bra och "melodisk" historia...

Lena Lundgren

2012-01-29

Älskar idén med berättelsen om ett hyreshus och dess invånare och den excentriska portvakten som gör allt för att dölja sitt intellekt. Klarade dock inte av de filosofiska resonnemang som ibland sträckte sig över ett par sidor åt gången. Förmodligen är jag inte tillräckligt beläst och har heller inte kunskap om de personer och händelser som det refereras till. För mig blev det litet snobbism - annars hade boken fått en femma. Älskade filmen som gick på tv JAN 2012.

Alekzandra K.

2012-01-19

Vackert språk, fin historia och underbara karaktärer. Filmen är minst lika bra!

Inger Mårtenson

2011-12-07

Jättebra komplement till filmen som jag såg först.

Stillsam och klok berättelse om livets möjligheter.

Elisabet Ekdahl

2011-10-29

Det blir en mycket stark fyra som betyg för denna bok. Den var inte alls som jag hade förväntat, men icke desto mindre väldigt bra. Mycket läsvärd.

Jari Kokko

2011-10-24

Underbar bok där hjärna, hjärta får njuta och tårarna flödar till slut. Har du inte läst den! Lycko dig som har den kvar

Frida W

2011-10-22

Den här var underbar. Lätt filosofisk, mysigt hemsk, sorglig, rolig. Den hade det mesta, slutet var kanske lite förutsägbart när man tänker efter, men riktigt bra bok ändå!

Marc Moore

2011-10-17

Hon blev visst ekonomiskt oberoende efter att ha skrivit boken - jag vill ha tillbaka mitt bidrag till de!
Den absolut sämsta och långtråkigaste bok som jag trotts allt läst igenom.