Electric universe

Bodanis, David

| 2005

From the author of the bestselling E=MC2, a brilliantly descriptive analysis of one of the most powerful forces that controls the universe - electricity

Magnus Johansson

2016-07-24

Flera tskilda episoder som r sinsemellan fngslande i olika mn. Kapitlet om Turing r ruskigt och fr mig att behlla tydliga minnen av boken.

Maria Josefsson

2010-09-30

Detta r en historisk tillbakablick p hur vi sett p elektricitet genom rtionden, men ocks vilka drivkrafter, bde personliga och politiska, som legat bakom upptckterna.

Boken ger en bra inblick i forskningsvrlden och ger till viss del frstelse fr att dr vi idag str inte p ngot stt r slutgiltigt. Boken r hyfsat enkel att ta till sig eftersom karaktrernas personligheter fr spela en viktig roll. Tyvrr tycker jag att den ibland r alltfr kortfattad gllande teorin, vilket gr att tminstone jag fr svrt att hnga med i alla samband.

Totalt sett r den nd intressevckande och registret med vidare lstips r suvernt. Dock frstr jag inte alls varfr noterna lagts sist i boken, de skulle tillfrt s mycket mer i den flytande texten. En stark trea blir slutbetyget och den rekommenderas som ingng till fysikens idhistoria.