Electric universe

Bodanis, David

| 2005

From the author of the bestselling E=MC2, a brilliantly descriptive analysis of one of the most powerful forces that controls the universe - electricity

Magnus Johansson

2016-07-24

Flera åtskilda episoder som är sinsemellan fängslande i olika mån. Kapitlet om Turing är ruskigt och får mig att behålla tydliga minnen av boken.

Maria Josefsson

2010-09-30

Detta är en historisk tillbakablick på hur vi sett på elektricitet genom årtionden, men också vilka drivkrafter, både personliga och politiska, som legat bakom upptäckterna.

Boken ger en bra inblick i forskningsvärlden och ger till viss del förståelse för att där vi idag står inte på något sätt är slutgiltigt. Boken är hyfsat enkel att ta till sig eftersom karaktärernas personligheter får spela en viktig roll. Tyvärr tycker jag att den ibland är alltför kortfattad gällande teorin, vilket gör att åtminstone jag får svårt att hänga med i alla samband.

Totalt sett är den ändå intresseväckande och registret med vidare lästips är suveränt. Dock förstår jag inte alls varför noterna lagts sist i boken, de skulle tillfört så mycket mer i den flytande texten. En stark trea blir slutbetyget och den rekommenderas som ingång till fysikens idéhistoria.