Eleanorille kuuluu ihan hyvää

Honeyman, Gail

Flag from fi

Hurmaava romaani yhdestä ystävällisestä teosta, joka muuttaa koko elämän Kolmekymppinen Eleanor elää yksin ja säntillisen organisoitua elämää. Työssään hän on tarkka ja tehokas, mutta ei oikein osaa olla ihmisten kanssa vaan ottaa kaiken kirjaimellisesti ja herkästi sanoa paukauttaa mitä ajattelee. Kun työviikko on takana, Eleanor katoaa kotiinsa noutopizzan ja parin votkapullon kanssa eikä puhu kenellekään ennen maanantaita. Kerran viikossa Eleanor keskustelee sapekkaan äitinsä kanssa, mutta vieraita hänellä ei käy. Miksi Eleanor on sellainen kuin on? Kuin vahingossa yksinäisyyden muuri Eleanorin ympäriltä alkaa murtua, kun työtoverin ystävällinen teko aloittaa ketjureaktion, joka muuttaa Eleanorin piintyneet tavat. "Hauska, koskettava ja ennalta arvaamaton."

En speciell bok som tar stora vändningar och har överraskande upplösning. Många skriver att den är rolig och den har absolut komiska situationer som får mig att skratta. Men jag tycker den mest skildrar ett väldigt ledsamt människoöde. Även ensamhet och vad det gör med en, hur något som för andra är så självklart och enkelt blir något nästan onåbart för Elanor. En människa som har så djupa trauman att hon stängt ner och bara överlever, inte lever. Den berörde mig djupare än jag förväntade mig och jag förstår nu bättre varför den varit omtalad.

Tina Stålsäter

2023-07-25

Kunde inte lägga ifrån mig den. Fastnade så för karaktärerna och språket.

Om du tycker denna bok känns ytlig och banal i början, som jag gjorde, ge inte upp! Den är en underbar pärla och utvecklar sig till en både intressant och enormt gripande skildring av ett människoöde. Ljuvlig.

Oliphant mår alldeles utmärkt” (2017) är en bok jag hade velat läsa ganska länge. Har uteslutande läst hyllningar av denna bok, vilket gav mig väldigt höga förväntningar. Så fantastiskt att de även möttes! ÄLSKAR denna bok! Helt outstanding. Den är rolig, sorglig, hemsk, fin, vacker, tänkvärd, smart. Känns som ”En sång för alla dom” har hämtat inspiration från den, men det är bara spekulationer… Har ni läst? Om inte - bara gör’t

2021-04-06

En helt fantastisk och mycket speciell bok! Rekommenderas varmt! Har aldrig läst något liknande (om än lite igenkänning från Margret Atwood, Torgny Lindgren och, något otippat, Selma Lagerlöf!).

OBS! Boken är ytterst felaktigt kategoriserad som ”chic lit och feelgood” vilket innebar att jag initialt tyvärr valde bort den!

Cissi

2020-12-15

Den hade en lite humoristisk ton emellanåt, men jag tycker snarare den skildrade en trasig människa med en hemsk barndom som kämpar för att passa in och överleva. Ganska mörk med andra ord. Den har sina fina stunder och ljusglimtar och allt eftersom miss Oliphant skapar relationer till andra människor, och bearbetar sina inre demoner, så blir hennes liv bättre och bättre.

Jeanette S

2020-09-10

En underbar bok som får en att må bra! Slutet överraskar och man får sig många härliga skratt. Läs den!

2020-05-29

Inte ofta jag brukar skratta till en bok men den här boken fick mig att le och skratta högt ibland. Och ibland fick jag lite ont i hjärtat också. Vill bara rekommendera den till alla typ!

2020-02-23

Det här är nog ett praktexempel på en bok som jag hört så mycket bra om innan jag läste den och därmed hade jag alltför höga förväntningar på den.
Ok, den är bra, men inte något som jag kommer att minnas!

Ulrica jonsson

2019-08-08

Emelie Persson

2019-07-27

I grund och botten en välskriven historia om en kvinna som bearbetar ett barndomstrauma. Dock föll den mig inte i smaken.

Anneli Johansson

2019-07-24

Sommarens bästa bok! Att vara annorlunda blir ett problem om omvärlden behandlar dig så. Att mötas av respekt och förståelse göristället att du berikar världen.

Eva Pettersson

2019-07-18

Bästa boken jag läste under 2018!

Marie Andersson

2019-06-01

Annorlunda, tragisk, hoppfull och helt underbar bok om att vara annorlunda och att tvingas acceptera och lära sig älska livet och sig själv som det är❤️

Sofia C J

2019-05-29

En intressant och annorlunda bok.

sannareads

2019-02-23

Eleanor is a 30 year old woman that is completely fine with her life. She’s got a job & her own apartment. But something is missing. Friends, family and someone to lean on. What happened to Eleanor’s family? Why is half her face filled with scar tissue and why is she still speaking to her not so friendly mother every Wednesday? Drowning her sorrows with two bottles of vodka every weekend might have worked before, but things are about to change.

I really enjoyed the characters of this book (well not a specific one and if you’ve read this book you know who) but the story itself wasn’t as unpredictable as I’d hoped. I figured out what would happen quite early on even though some things in the book really surprised me. Like the ending for example.

I found Eleanor and her story very interesting and I believe that Raymond really was the ray of sunshine the book needed.

But besides that I didn’t find that much happened in the book until page 200-ish. Still I enjoyed the read. I have to admit that it’s quite some triggers in this book though, for example abuse (physical and emotional), depression and suicide. As being one myself who suffers from depression and anxiety it made it into a quite dark and heavy read for me.

⭐️ I give “Eleanor Oliphant” by Gail Honeyman 3/5 stars.

❤️You can find this review + a creative picture with the book included over at my Instagram: @sannareads

Anna

2019-02-17

Sådana här böcker får mig att begripa charmen med feelgood-litteratur.

Lilla EM

2019-02-05

Underbar bok med inslag av glädje, smärta, sorg och vänskap i en salig blandning.

Sarah

2019-02-01

Härlig annorlunda. Tänkte på Saga Norén i bron på tv. Svårt att sluta läsa

Bokslukerskan 93

2019-01-27

Bara 10 sidor in i boken visste jag att jag skulle älska den! En väldigt varm och rolig bok om en tjej jag antar har någon form av autism/asperger :)

N M

2019-01-20

Mysig feel-good bok. Kände för karaktärerna och brydde mig verkligen om Eleanor.

Elin Torger

2019-01-09

Charmig!

Anna Hedenstedt

2018-11-02

En sån där bok som fick en att vilja läsa de roliga formuleringarna högt för vem som helst som råkade vara i närheten. :-D Men också gripande. Rekommenderas!

Anna Atmander

2018-10-25

Åh, som jag gillade denna bok; charmig rolig och djupt berörande!

Om Eleanor som lever det perfekt inrutade livet, sköter sina dagar precis likadant varje dag och inte tar några förhastade ologiska beslut. Trots allt detta tycks hon inte passa in det minsta i samhället. Och under ytan kanske det gömmer sig något fruktansvärt som hotar att komma fram om dagarna skulle börja ruckas på?

En helt fantastisk bok där jag skrattade högt flera gånger och samtidigt ömmade för Eleanor något oerhört. Hennes klumpiga uttalanden, som utåt tolkas otrevliga men med hennes logiska tänkande är helt klart relevanta, var så klockrena och roliga samtidigt som de såklart var sorgliga. Hur ska man kunna förstå sociala koder och sammanhang om man aldrig bjuds in till dem? Då får man såklart försöka tolka dem själv. Och då de flesta är så otroligt ologiska och motsägelsefulla (som att det är nästintill fult att komma på utsatt tid hem till någon, och att man ska ta med blomma fast den uttryckligen sagt att man inte ska ta med något) är det såklart närmast omöjligt för Eleanor att göra rätt.

När hon träffar Raymond av en slump och de tillsammans hjälper en äldre man som faller ihop på gatan framför dem ändras dock situationen för de båda, och ju mer vänskap som tränger in i Eleanors liv, desto mer dyker minnesfragment från barndomen upp. På gott och ont.

Älskade alltså denna bok om det inte framgår!!!! Underbart språk, fanatiska och inte helt perfekta karaktärer, rolig samhällsanalys och hemskt insiktsfullt med hur hemsk ensamhet kan vara. Så fin!

Jenny Schultz

2018-10-05

Boken var inget speciellt i början, jag funderade över varför såmånga hyllat den så mycket. Den var inte dålig men inget speciellt. Kanske läste jag den vid fel tillfälle i mitt liv.
Men i slutet hämtade den upp mycket och slutar fantastiskt.

villa-freja.se

2018-08-23

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt är en så fantastiskt insiktsfull och stark bok som på djupet beskriver livet. Bitvis känner jag så igen mig och det känns så glädjande att återigen läsa en bok där huvudpersonen sticker ut från normen med en sådan självklarhet på samma gång som vilsenhet. Normalt, normalitet, personlighet. Att våga, vilja och inte kunna vara annat än sig själv fast man inte smälter in. Det ger mig styrka att läsa om. Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt är en skicklig feelgood med tuggmotstånd som verkligen ger styrka åt genren.

2018-04-19

Fastnade totalt för huvudkaraktärens väldigt udda charm. En både väldigt sorglig och rolig bok på samma gång.

2018-03-18

Men åååh vad jag tyckte om den här boken. Nästan en fullträff. Varm och underbar om sociala koder och att nysta upp historien bit för bit i den takt man orkar med. Älsk på Eleanor.

Marie Bonnevier

2018-02-23

En mycket bra bok, dråpliga beskrivningar av Eleanors försök att hantera de sociala koderna men samtidigt en varm och gripande berättelse med svärta

Kim M. Kimselius

2017-12-29

Den här boken gick inte att sluta lyssna på. Egentligen är den inget märkvärdig, lågmält berättad, inga mystiska personer som smyger omkring, inga mord, ändå oerhört fängslande.

Personen, Eleanor Oliphant, är väl skildrad, det är som att krypa in under hennes skinn och uppleva allt hon gör.

Jag förstår att något har hänt henne, något som gjort henne till den person hon är nu, men vad det är berättas inte. Därför drivs jag att lyssna vidare, jag vill veta och till slut får jag svaret.

En av årets bästa böcker! Läs den!

Gunnel Lindström

2017-12-26

"Feelgood med extra djup" är en bra beskrivning.

2017-10-28

Det går inte att låta bli att älska Eleanor. Att något hemskt hänt henne i barndomen går som en röd tråd genom boken men den är ändå rolig och underhållande. Gillar hennes rappa och gripande språk.
Helt fantastisk, var fast från första sidan.

Marie Bonnevier

2017-10-10

Den här boken är riktigt bra och mycket gripande. Den ger en dråplig skildring av hur en extremt ensam tjej i 30-årsåldern, Eleanor upptäcker världen - och gör sina misstag - utanför sina egna snäva ramar. Hon är socialt inkompetent men en fantastiskt snäll människa. Som en röd tråd genom boken går indikationerna på att något förfärligt hänt henne tidigare och jag blev mycket berörd av förklaringen till hennes beteende och vad hon hade råkat ut för. Detta ger boken även ett djup. Rekommenderar boken varmt.

2017-09-23

Riktigt besviken faktiskt. Jag hade förväntat mig en riktigt rolig bok med tanke på baksidestexten och även en engagerande grundberättelse. Men efter att ha somnat två gånger i soffan (vilket jag alltid gör numera när jag fortsätter läsa något som jag egentligen borde lägga åt sidan) så insåg jag att den roliga bok jag väntade på- skulle aldrig infinna sig. Boken är i och för sig lättläst, men jag upplever den varken som engagerande eller rolig, inte heller tilltalas jag av Eleanor som karaktär. Tidigt blev jag besviken över Eleanors ålder. Av bokomslaget hade jag förväntat mig att boken skulle handla om en mogen kvinna för en gång skull, men naturligtvis visade det sig att den mogna kvinnan enbart var trettio och resten föll mig inte i smaken heller. Slutar läsa efter halva boken. Kanske provar jag på att lyssna på den som ljudbok någon gång. Men just nu känns det inte som särskilt trovärdigt.
Mitt slutbetyg blir, en 2:a!

Rolig, gripande och underbar!