Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt

Honeyman, Gail

Jag har alltid satt en stolthet i att klara mig själv. Jag är en ensam överlevare - jag är Eleanor Oliphant. Jag behöver ingen annan, det finns inget stort tomrum i mitt liv, ingen pusselbit som fattas. Jag är en självständig enhet. Det är åtminstone vad jag alltid har intalat mig. Eleanor Oliphant har gjort det enkelt för sig. Hon klär sig i likadana kläder varje dag, äter samma mat till lunch och veckoslutet firar hon med fryst pizza och två flaskor vodka. Eleanor Oliphant mår bra, alldeles utmärkt faktiskt. Inget saknas i hennes inrutade och välplanerade liv. Förutom ibland precis allt... Men så möter hon it-killen Raymond och allting förändras. Tillsammans räddar de en äldre man, Sammy, som fallit ihop på gatan, och Eleanor upplever en värme och gemenskap hon inte trodde fanns. Hon inser att hon har varit en fena på att överleva men inte har en aning om hur man lever. "Rolig, rörande...

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt är en så fantastiskt insiktsfull och stark bok som på djupet beskriver livet. Bitvis känner jag så igen mig och det känns så glädjande att återigen läsa en bok där huvudpersonen sticker ut från normen med en sådan självklarhet på samma gång som vilsenhet. Normalt, normalitet, personlighet. Att våga, vilja och inte kunna vara annat än sig själv fast man inte smälter in. Det ger mig styrka att läsa om. Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt är en skicklig feelgood med tuggmotstånd som verkligen ger styrka åt genren.

2018-04-19

Fastnade totalt för huvudkaraktärens väldigt udda charm. En både väldigt sorglig och rolig bok på samma gång.

2018-03-18

Men åååh vad jag tyckte om den här boken. Nästan en fullträff. Varm och underbar om sociala koder och att nysta upp historien bit för bit i den takt man orkar med. Älsk på Eleanor.

Marie Bonnevier

2018-02-23

En mycket bra bok, dråpliga beskrivningar av Eleanors försök att hantera de sociala koderna men samtidigt en varm och gripande berättelse med svärta

Kim M. Kimselius

2017-12-29

Den här boken gick inte att sluta lyssna på. Egentligen är den inget märkvärdig, lågmält berättad, inga mystiska personer som smyger omkring, inga mord, ändå oerhört fängslande.

Personen, Eleanor Oliphant, är väl skildrad, det är som att krypa in under hennes skinn och uppleva allt hon gör.

Jag förstår att något har hänt henne, något som gjort henne till den person hon är nu, men vad det är berättas inte. Därför drivs jag att lyssna vidare, jag vill veta och till slut får jag svaret.

En av årets bästa böcker! Läs den!

Gunnel Lindström

2017-12-26

"Feelgood med extra djup" är en bra beskrivning.

2017-10-28

Det går inte att låta bli att älska Eleanor. Att något hemskt hänt henne i barndomen går som en röd tråd genom boken men den är ändå rolig och underhållande. Gillar hennes rappa och gripande språk.
Helt fantastisk, var fast från första sidan.

Marie Bonnevier

2017-10-10

Den här boken är riktigt bra och mycket gripande. Den ger en dråplig skildring av hur en extremt ensam tjej i 30-årsåldern, Eleanor upptäcker världen - och gör sina misstag - utanför sina egna snäva ramar. Hon är socialt inkompetent men en fantastiskt snäll människa. Som en röd tråd genom boken går indikationerna på att något förfärligt hänt henne tidigare och jag blev mycket berörd av förklaringen till hennes beteende och vad hon hade råkat ut för. Detta ger boken även ett djup. Rekommenderar boken varmt.

2017-09-23

Riktigt besviken faktiskt. Jag hade förväntat mig en riktigt rolig bok med tanke på baksidestexten och även en engagerande grundberättelse. Men efter att ha somnat två gånger i soffan (vilket jag alltid gör numera när jag fortsätter läsa något som jag egentligen borde lägga åt sidan) så insåg jag att den roliga bok jag väntade på- skulle aldrig infinna sig. Boken är i och för sig lättläst, men jag upplever den varken som engagerande eller rolig, inte heller tilltalas jag av Eleanor som karaktär. Tidigt blev jag besviken över Eleanors ålder. Av bokomslaget hade jag förväntat mig att boken skulle handla om en mogen kvinna för en gång skull, men naturligtvis visade det sig att den mogna kvinnan enbart var trettio och resten föll mig inte i smaken heller. Slutar läsa efter halva boken. Kanske provar jag på att lyssna på den som ljudbok någon gång. Men just nu känns det inte som särskilt trovärdigt.
Mitt slutbetyg blir, en 2:a!

Rolig, gripande och underbar!