Eldvittnet

Kepler, Lars

| 2011

Nytt mordfall för Jonna Linna! I hela världen tar polisen hjälp av andliga medier vid svåra utredningar. De gör det regelbundet trots att det inte finns något enda dokumenterat fall där ett medium bidragit till en lösning.Flora Hansen kallar sig för spiritistiskt medium och har i många år försörjt sig på att låtsas att hon kan tala med de döda. En kväll i augusti läser hon på löpsedlarna om ett fruktansvärt mord som skett på en sluten anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende. Flora Hansen bestämmer sig för att ringa polisen och hävda att hon har kommit i kontakt med den dödas ande. Den tekniska undersökningen pekar entydigt på att mördaren är en av de intagna, en snäll och tystlåten flicka som rymde från anstalten samma natt som mordet skedde. När Joona Linna börjar undersöka hennes förflutna visar det sig att hon inte alltid varit så snäll.Joona har redan stannat längre...

AC

2023-01-31

Förstår inte hur man lyckas skriva såhär spännande och sammanhängande bok när den är både lång och involverar mycket på samma gång - otroligt bra! Slutet är som vanligt pulshöjande, kunde inte sluta förens sista ordet var läst.

Ebba Lindblad

2021-02-26

Bra!

Maria B

2020-07-28

Spännande och bra skriven!

Emelie Jonsson

2020-05-11

Skriver så bra. Man är på spänd hela tiden.

Elina

2020-02-09

Läs den!

Ellinor

2020-02-07

Olidligt spännande! Bättre än både Hypnotisören och Paganinikontraktet.

lia Hellman

2019-07-22

boken var kanon!😄 En riktig bladvändare. Handlingen var toppen hela vägen. Uppläsaren toppen oxå👍 Spännande från start till mål😊Rek varmt.

Bokslukerskan 93

2018-04-06

Inte Keplers bästa.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Fantastiks bok som är spännande från första till sista sidan.

Åsa G

2017-03-01

lyssnade på denna som ljudbok. De bestående intrycken är: Har du någorlunda livlig fantasi och är ute och joggar på folktomma skogs-/landsvägar är denna bok inte helt optimal då den är rätt otäck. Och den var ALLDELES för lång! Kommer inte läsa fler Kepler

Marina Pedersen

2016-10-29

Kanon

Anna Jensen

2016-10-22

Ännu en underbart välskriven bok!

Lotta Strandberg

2016-02-24

Spännande om Joona, otäcka mord på flickor och en ganska bra upplösning. Avslutas med en cliffhanger, Sandmannen blir kul att lyssna på.

Johan CB

2015-12-03

2015-09-09

Jo visst finns det en viss spänning men jag blir ändå förvånad över att två så bra författare kan skriva så uselt. Allt följer alla spänningsmallar. Dessa korta kapitel som om vi inte kan tillgodogöra oss en längre text. Övertydlig och alla dessa cliffhangers både i kapitlen och i slutet av boken. Jag märker att jag börjar tröttna på dessa ordinära svenska spänningsromaner.

kajsa söderström

2015-08-30

Usel. Helt genomusel. Dålig, sökt story och taffligt språk. Pinsam och krystad berättarteknik (och takt) med jakten på ständiga cliffhangers. En förolämpning mot det skrivna ordet, boktryckarkonsten och den tänkande människan. USCH.

Nina Gustafsson

2015-08-16

Högt tempo och spännande.

Therése Lönneberg

2015-06-29

Spänning från början till slut. Nu vill jag bara hoppa på nästa Kepler.

Annica Nordström

2015-04-24

Detta var den första av alla böcker i serien jag läste. Man behöver inte ha läst de tidigare böckerna innan. Denna boken fick mig att vilja läsa de andra böckerna som paret har skrivit. Väldigt bra story, tyckte väldigt mycket om mördarens bakgrund!

Sanne Persson

2015-04-10

Saknar tempo.

Angelica Råberg

2015-04-05

Kepler har lyckats med ytterligare en bok, inte hans bästa men ändå bra, jag gillade twisten i slutet av boken.

Sebastian Rane

2014-12-12

Den minst bra i serien men fortfarande riktigt bra.

Ronny Hasselgren

2014-11-01

Efter alltför många "tårar droppar - stirrar med uppskakad blick - tvingar bort leendet från sin mun - glänsande strimmor av svett börjar rinna - underläppen börjar darra - isande blå ögon" gav jag upp efter halva boken (försökte ge den en chans).
Samma ängsliga beskrivningar som hos deltagarna på studieförbundens skrivkurser.

2014-10-29

Även om jag snabbt listar ut vem mördaren är så blir resterande 500 sidor inte tråkiga. Det finns många om, vem och varför i denna bok. Även om språket lämnar mer att önska så gillar jag verkligen korta, snabba kapitel, vilket gör att boken aldrig känns lång. Kommer strax att ge mig på nästa i serien om Joona.

Erica S

2014-10-28

Grymt bra bok svår att släppa taget om.

Monica Carlsson

2014-09-22

Varför så många sidor! Orkar inte läsa!

2014-08-30

Tredje boken om den smått övermänskliga superpolisen Joona Linna har stått ett bra tag i hyllan. Förra boken, Paganinikontraktet, gjorde inte direkt att jag blev sugen på att läsa nästa. Men nu var det till slut dags att ge pseudonymparet Kepler en chans till. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/eldvittnet-av-lars-kepler.html

Åsa Carlsson

2014-08-05

En spännande bladvändare. Klurig, oväntad händelseförveckling och upplösning. En helt övermänsklig "superhjälte" (Joona Linna) i huvudrollen känns ganska overklig. Läs min recension på: http://ibokhyllan.blogspot.se/2014/08/eldvittnet-av-lars-kepler.html

Therese Östman

2014-06-26

Helt okej spännande, men håller inte hela vägen. Betyg: 4

2014-04-20

Håller inte hela vägen, hade jag läst alla böcker i ordning vet jag inte om jag hade fortsatt men nu läste jag Sandmannen som andra bok så jag vet vad de går för. Hoppas femte boken blir minst lika spännande!

Veronika Mellqvist

2014-02-13

Keplers bästa hittills! Spännande från första till sista sidan!

Jan Svensson

2014-02-11

Det här var ju riktigt spännande och välskrivet även om de sista sidorna var lite märkliga. Kanske en cliff hanger? Måste dock lugna ner mig lite innan jag läser nästa bok i serien, Sandmannen.

Maria Myrberg

2013-12-01

Helt ok story, men inte lika bra dom deras tidigare böcker

Anna Collin

2013-10-03

Lättläst men i mitt tycke alldeles för lång. Började längta efter att runda av redan efter en tredjedel, men sedan blev det bättre. Klart läsvärd.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

En riktig bladvändare!

Lena L

2013-08-18

Spännande, välskriven och ruskigt bra.

Linn Lagerström

2013-08-18

Herre jävlar...

Malin Sundman

2013-08-09

Som alltid jättebra av Kepler. Lite för osannorlika vändningar ibland. Härligt flyt på språket, korta kapitel och oförutsägbara twister. Jätteroligt att det utspelar sig i mina hemtrakter.

Charlotta Simonson

2013-08-06

Läskigt spännande bok. Mycket nervkittlande bok

D

Diane Arbhage

2013-08-05

Har läst alla böcker och dom var superbra, väntar till nästa bok kommer.

D

Diane Arbhage

2013-08-05

Har läst alla böcker och dom var superbra, väntar till nästa bok kommer.

Peter Gänger

2013-06-05

Åter igen en mycket bra bok av Lars Kepler, spänning från början till slut. Kastar mig direkt over uppföljaren "Sandmannen".

Maria Svedman

2013-06-04

Väldigt kuslig

Janna Vestberg

2013-05-15

I stort sätt sträckläste, gick inte att sluta! Bättre än den förra boken av Kepler, Paganinikontraktet.