Eldslandet

Pascal Engman har en fantastisk förmåga att hela tiden driva upp tempot i berättelsen. Han naglar fast läsaren så man kan inte sluta läsa Hög internationell klass! Ingalill Mosander, SVT GokvällEn exklusiv klockbutik i Stockholm rånas, men inga armbandsur försvinner. En tid senare kidnappas framgångsrika finansmän medan deras familjer pressas på pengar för att få dem fria. I Sydamerika pågår omfattande organhandel. Man tvingas söka sig till Sverige för att hitta kroppar till verksamheten, som bedrivs i en av de mäktiga nazistkolonierna i södra Chile.  Polisinspektör Vanessa Frank inser att det finns ett samband mellan händelserna. Hon är avstängd från sitt arbete men går ändå in i ett flerfrontskrig mot den internationellt organiserade brottsligheten, som visar sig ha förgreningar in i den svenska poliskåren.  Eldslandet är en dramatisk och brutal spänningsroman...

En händelserik, berörande nagelbitare!

En exklusiv klockbutik rånas i Stockholm, men inte på armbandsur utan på kundlistor med ägare till dyra märkesklockor. Strax därefter kidnappas framgångsrika finansmän, medans deras familjer pressas på pengar. I Sydamerika pågår omfattande organhandel och sökandet efter kroppar till verksamheten sker även i Sverige. Vanessa Frank upptäcker att de båda verksamheterna hänger ihop.
🐴
Författaren har tidigare skrivit boken Patrioterna som blivit en stor succé. Tyvärr har jag inte läst den än, men vill gärna göra det vid tillfälle. Eldslandet är den första delen i en ny serie om polisinspektör Vanessa Frank. Boken är en riktig tegelsten men man ska inte avskräckas av dess omfång. Boken är extremt snabbläst och har ett driv utöver det vanliga. Hela tiden matar sidorna på framåt och jag vill bara läsa lite till. Hörde författaren prata på bokmässan om tv-serier som inspiration med högt tempo och snabba klipp mellan olika scener. Det märks väldigt väl i boken att författaren har tv-serier som lite förebild. Det är rappt, spännande och med tydliga cliffhangers som driver läsningen vidare. Hela boken känns väldigt filmisk och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om även denna kommer filmatiseras framöver. Eldslandet är en rafflande historia med en intressant kvinna i fokus, jag längtar redan efter att få läsa nästa bok om Vanessa Franck. Skriv ihop den fort nu Pascal!

Jag är imponerad över författarens sätt att skriva, hur Pascal Engman lyckas blanda verkliga händelser med fiktion och gör det på ett strålande sätt. Det är en brutal och rå bok, skriven i ett snabbt tempo. Trots tjockleken på boken (en riktigt tegelsten på 516 sidor) så blir det aldrig segt och tråkigt. Det är många karaktärer och händelser att hålla reda på men Pascal Engman knyter ihop allt på ett lysande sätt, lysande! Det är som en actionfilm fast i bokformat.

Vill läsa mera av Engman.

Betyg: 4,5 av 5.

För ett år sedan så läste jag Pascal Engmans debutbok Patrioterna, och jag tyckte väldigt mycket om den. Här är en länk till min recension av den boken.

Nu har jag läst ut författarens nya bok, Eldslandet, som är helt fristående från den förra boken.

Eldslandet är den första boken i en planerad serie med polisen Vanessa Frank. Och jag ser fram emot att följa henne i kommande böcker, eftersom hon är en intressant karaktär.

Eldslandet påminner i stilen om Patrioterna, tycker jag. Och precis som den förra boken så är den här boken spännande, välskriven, otäck, verklig, och handlar om aktuella ämnen.

Boken känns även väldigt ”filmisk” och skulle absolut göra sig bra som en film, (och så även Patrioterna).

Jag rekommenderar boken varmt, och även den förra boken, som nu finns i pocket. Och jag ser verkligen fram emot fler böcker av Pascal Engman.