Eldslandet

Pascal Engman har en fantastisk förmåga att hela tiden driva upp tempot i berättelsen. Han naglar fast läsaren så man kan inte sluta läsa Hög internationell klass! Ingalill Mosander, SVT GokvällEn exklusiv klockbutik i Stockholm rånas, men inga armbandsur försvinner. En tid senare kidnappas framgångsrika finansmän medan deras familjer pressas på pengar för att få dem fria. I Sydamerika pågår omfattande organhandel. Man tvingas söka sig till Sverige för att hitta kroppar till verksamheten, som bedrivs i en av de mäktiga nazistkolonierna i södra Chile.  Polisinspektör Vanessa Frank inser att det finns ett samband mellan händelserna. Hon är avstängd från sitt arbete men går ändå in i ett flerfrontskrig mot den internationellt organiserade brottsligheten, som visar sig ha förgreningar in i den svenska poliskåren.  Eldslandet är en dramatisk och brutal spänningsroman...

Moa Norström

2022-03-21

2020-02-23

Pascal Engman är min nya favoritförfattare! Den här typen av böcker gillar jag skarpt!
Spännande och oförutsägbar! Korta kapitel som handlar om olika personer som allteftersom knyts ihop. Läs den!

Karolin L

2020-02-12

Ett otroligt tempo i berättelsen, sällan läst något så snabbt och nervkittlande. Jag tycker det var spännande att få inblick i Chilenska miljöer och samtidigt i den organiserade brottsligheten utan att det för den sakens skull känns tillrättalagt. Både porträtt- och miljöbeskrivningarna känns autentiska. Det här är en bok du kommer att sträckläsa!

Maria Jacobsson

2020-02-02

En av de bästa böcker jag läst! Tog en 70-80 sidor sedan var jag fast och kunde inte släppa boken. Läste ut de över 500 sidorna på två dagar! Lagom med beskrivningar som gör att man behåller intresset för den drivna handlingen genom hela boken. Huvudpersoner som är flerbottnade och intressanta, obehagliga scener som inte alla slutar lyckligt. Ingen förutsägbarhet, bara en spänning som gör att du vill läsa till sista sidan utan att bli störd!

Konrad Sundström

2019-08-28

Bra bok! Högt tempo och trovärdiga karaktärer.

Berättelsen i grunden känns dock inte superoriginell med en avstängd polis som börjar nysta i ett fall.

4,5/5

Pascal Engman har en förmåga att få en tegelsten att verka kort, eftersom det hela tiden är ett driv framåt som gör att jag som läsare bara vill läsa lite till, och lite till och lite till. Det kan hända att jag satt uppe snäppet längre än jag borde för att få veta hur allt knyts ihop.

I Vanessa Frank har Engman hittat en trovärdig och bra huvudkaraktär. Hon är inte perfekt, faktiskt ganska långt ifrån, men hon gör mig nyfiken, och hon får mig väldigt involverad i själva berättelsen och vad som kommer att hända. Jag gillar att allt inte är svart och vitt för henne, utan att det är mycket gråskala. Hennes humor får mig att skratta till på flera ställen, precis passande min egen. Det är också bra att hon är komplex, att hennes förflutna glimtar fram då och då, och hon är faktiskt riktigt badass.

Men det är inte bara Vanessa Frank vi får följa i Eldslandet och det hjälper till att göra boken mer lättläst och lättsmält, trots att den är så lång. Vi får också följa Ivan och Nicolas, två … inte helt laglydiga medborgare som hankar sig framåt och tar sisådär lagliga jobb av helt skilda anledningar. Jag gillar hur vi får följa Nicolas kamp för frihet, medan vi får följa Ivans kamp för att bli någon, att få makt. Dessutom får vi, i Chile, följa med Carlos, tyskättling, ledare för Colonia Rhein och den som sköter om sjukhuset som fixar organ till rika sjuka människor. Ibland dyker även andra personer upp som huvudpersoner, när de är viktiga för berättelsen. De är väldigt olika personligheter, Engmans utvalda, men ändå är de precis det de andra behöver. Allt knyts ihop väldigt snyggt.

Språket är passande för genren, med bra driv och flyt.

2019-03-10

En klar 4 plus! Det är ett driv i den här deckaren som är svårt att motstå, man måste bara fortsätta läsa! De parallella intrigerna som flätas samman oerhört skickligt ger en komplex och grym händelseutveckling. I Vanessa Frank, en tilltufsad specialpolis, har Engman skapat en mänsklig huvudperson som man gärna vill fortsätta bekantskapen med. Historien är grym men ytterst trovärdig och aktuell. Kidnappning, kriminella gäng, bortförda och lemlästade gatubarn hör till detta mästerverk som avslutas med en cliffhanger: Vad var det för paket med rött omslagspapper Vanessa tittade på?

2018-11-13

En härligt tjock bladvändare som går förvånansvärt fort att läsa ut. Spännande, trovärdig, korta, snabba kapitel som driver boken och handlingen framåt. Rekommenderas

Evasbokhylla

2018-10-04

En händelserik, berörande nagelbitare!

bettansboktips

2018-09-30

Jag är imponerad över författarens sätt att skriva, hur Pascal Engman lyckas blanda verkliga händelser med fiktion och gör det på ett strålande sätt. Det är en brutal och rå bok, skriven i ett snabbt tempo. Trots tjockleken på boken (en riktigt tegelsten på 516 sidor) så blir det aldrig segt och tråkigt. Det är många karaktärer och händelser att hålla reda på men Pascal Engman knyter ihop allt på ett lysande sätt, lysande! Det är som en actionfilm fast i bokformat.

2018-09-17

Betyg: 4,5 av 5.

För ett år sedan så läste jag Pascal Engmans debutbok Patrioterna, och jag tyckte väldigt mycket om den. Här är en länk till min recension av den boken.

Nu har jag läst ut författarens nya bok, Eldslandet, som är helt fristående från den förra boken.

Eldslandet är den första boken i en planerad serie med polisen Vanessa Frank. Och jag ser fram emot att följa henne i kommande böcker, eftersom hon är en intressant karaktär.

Eldslandet påminner i stilen om Patrioterna, tycker jag. Och precis som den förra boken så är den här boken spännande, välskriven, otäck, verklig, och handlar om aktuella ämnen.

Boken känns även väldigt ”filmisk” och skulle absolut göra sig bra som en film, (och så även Patrioterna).

Jag rekommenderar boken varmt, och även den förra boken, som nu finns i pocket. Och jag ser verkligen fram emot fler böcker av Pascal Engman.