Eldreomsorgen i Øvre Kågedalen

Historien i korthet: Morfar (en gammal gubbe) og hans barnebarn Pjokken (en liten drittunge) bor sammen. Morfar hater alt og alle og oppdrar Pjokken etter sitt eget forgodtbefinnende. Fortelleren er både provoserende og kunnskapsrik, morsom og grotesk. Det som gjør størst inntrykk, er hovedpersonens idiosynkratiske, ofte komiske - og oftere provoserende - svartsyn. Eldreomsorgen i Øvre Kågedalen ligner ingen annen roman du noensinne har lest. Den er makeløst gjendiktet til Lillehammerdialekt av forfatteren Stig Sæterbakken, i tett samarbeid med Teratologen. Stig Sæterbakken mottok Kritikerprisen 2007 for beste oversettelse for denne boken.

Lars Willfors

2013-07-31

Ett unikum av stil och innehåll! Den avancerade referensapparaten i kombination med det maskätna språket,den absurda pornografin och det serietidningsaktiga våldet skapar en oefterhärmlig malström av intellektuell ondska.

Mylar .

2012-07-01

Författaren må vara talangfull och duktig när han skriver på det här viset, med alla ordvitsar och referenser till historiska händelser och litterära verk, men boken blir ändå bara en orgie i ordbajseri. Humorn är på en banal kiss- och bajsnivå och det är alltför uppenbart att boken bara skrivits för att provocera och verka speciell. Jag låter mig inte luras.

D

Daniel Bergvall

2011-09-21

Inte imponerad.

Renée Göthberg

2010-07-07

En av två böcker jag faktiskt inte vill vill ha i min bokhylla. Någon som vill ta över den?

Mats Ahlgren

2010-05-02

Rekommenderas ej för den känslige och lättäcklade. Samhällskritik och satir.