Eldprovet - Vildhäxa

Kaaberbøl, Lene

| 2011

"Det var den största katt jag någonsin sett. Lika stor som min vän Oscars labrador - och lika svart. Dess ögon lyste neongula i källaren. "Du är min nu", sa den och slickade sig om nosen med sin rosa tunga. "Min, min, min ..." Clara är en vanlig, lite blyg tjej som älskar djur. Hennes alldagliga liv tar sig en överraskande vändning när hon blir angripen av en konstig katt som, förutom att lukta underligt av hav och tång, kan tala! Katten dyker upp på de mest märkliga ställen. När Clara dessutom blir inblandad i en mystisk olycka orsakad av ett slags fågelkvinna bestämmer sig Claras mamma för att berätta sanningen för sin dotter, en sanning som hon hittills hållit dold. Clara har övernaturliga förmågor och hennes familj tillhör en ätt av vildhäxor, en särskild sorts häxa som har en alldeles unik kontakt med allt det vilda - naturen och alla otämjda djur. Claras mamma tar med henne till...

Detta var en bra bok

Elna Marklund

2013-03-22

Jag gav boken 5 stjärnor för jag tycker att det var mycket spänning och många motgångar.

Ciccis bokblogg

2012-07-09

Det här är första delen i serien "Vildhäxa" om Clara. Det är en riktigt spännande och bra bok. Jag gillar att handlingen utspelar sig i nutid och att man ibland får följa med ut på vildvägarna i magins fotspår. Eftersom det finns så många böcker om killar med magiska krafter så tycker jag extra mycket om att det är en tjej i den här boken som är den som står för magin.

Madelene Helgesson

2012-06-06

Bra start på något som har stor potential att bli en riktigt bra serie.

Flisan Granberg

2011-12-29

Helt ok! Enkel och snabbläst bok med mycket myskänsla. ^^

Marianne Skoglund

2011-09-06

Går lite på tomgång kan jag tycka, men företeelser och begrepp förklaras som vanligt finurligt och intelligent. Jag hoppas det tar sig för jag gillar verkligen Kaaberböl: