Eldens hemlighet

Mankell, Henning

| 1995

Sofia vet att det finns något farligt i jorden. Beväpnade soldater som ingen kan se. Nergrävda i jorden, osynliga. Som väntar och väntar på att en fot ska trampa på dem. Hennning Mankells bok om Sofia nominerades 1998 till Deutscher Jugendlitteraturpreis.

Tommy -

2015-10-31

En riktigt bra ungdomsbok som belyser både livets mörka, men även det goda. Som läsare lämnas man med en bra känsla när boken är slut...

2014-10-14

Som ungdomsbok, mycket bra. Snabbt, rappt, brännande, viktigt. Lite väl rappt och hoppigt ibland, inledningen var inte riktigt fångande; som att berättelsen inte fick fäste. Men i det stora hela; mycket bra.

Alva Kvick

2014-08-10

Jag tycker boken var bra, den var intressant och ganska stoglig

Sara Frimodig

2013-09-23

Vi läste denna i högstadiet eller gymnasiet och jag minns att den verkligen berörde mig!

Ulla G

2013-06-22

Lite svårt som vuxen att betygsätta. Ungdomsroman skulle det vara, men jag ser det nog mer som en barnbok pga det enkla språket, de korta meningarna. Själva berättelsen är ju dock bra, en annan verklighet än vår och om det kan man gärna läsa och lära.

Gorazde Slimovic

2012-10-29

En bra ungdomsbok om en flicka i Afrika och om hennes liv innan och efter en minolycka.

Emma Edenborg

2012-07-17

Spännande och bra. Lite seg i slutet men intressant att lära sig om hur man kan leva fattigt med ett handikapp.

Erika Nilsson

2012-04-20

Sorlig bok!!!! Det var kul att få läsa en bök som var sann och inte bara påhittade böcker!!!

Jonas Olsson

2012-02-16

Vikarierade i en klass som läste denna boken och tänkte läsa in mig för att vara trovärdig under lektionen. Misstag, sträckläste boken under alla raster som fanns och två dagar senare var den slut. En underbar gripande bok. Är nog tur att jag inte läste den på mellanstadiet dock.

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Läste den som ung och tyckte den var otroligt bra. Den grep verkligen mig. Språket och Sofias liv.

naser saleh

2010-07-11

Erika Björkskog

2010-02-05

Så liten, men så bra!

Agnes Westerlund

2009-09-26

Skit bra! En Jäkligt bra bok för 11 och uppåt.

Mona Guttke

2009-07-13

Visst rinner en och annan tår längs kinden när jag läser denna bok. Samtidigt finns mycket glädje och värme bland människorna trots att jag skulle tycka att livet känns totalt hopplöst. Detta är en bok som har delats ut bland alla 5 klassare ett år på nittiotalet, bra. Nyttigt för oss alla att få tal del av andra människors erfarenheter, bra eller dåliga. Trots att det är en ungdomsbok så tycker jag att även vuxna kan läsa denna bok.

Johanna Falkered

2009-07-01

Läste denna när jag var 11. En riktigt bra bok för den åldern.