Eldbärare

Björkelid, Anders

| 2010

"Återigen är historien mästerligt berättad. Spänningen påtaglig hela tiden, språket rikt och varierat. Det är ändå författarens förmåga att skapa en alldeles egen stämning i berättandet som får läsaren att helt hänge sig åt boken. En känsla som lever kvar länge efter att ´sista sidan vänts. Kerstin Hagstrand-Velicu, BTJ Tvillingarna Sunia och Wulf har tillbringat ett år i domarringen och  lärt sig mycket om sitt arv. Under tiden har hotet från Kylan trappats upp och hirdjägarna tror att ett krig är oundvikligt. Deras ledare Fauho sänder Sunia och Wulf till en stad långt hemifrån. Där ska de försöka tända en av Imperiets gamla vårdkasar. Tillsammans tar de sig fram i en helt främmande värld. Dessutom måste de brottas med känslor och förväntningar som deras vuxenblivande innebär. I Wulfs fall en spirande kärlek, i Sunias en mycket motvillig invigning som kvinna...

2022-06-22

Eldbärare är andra delen i serien Berättelsen om Blodet, något så ovanligt som svensk fantasy. Eller det var i alla fall ovanligt när de släpptes. De har några år på nacken. I år tog jag med serien i min Finish That Series-utmaning, så nu ska jag äntligen få veta.

Jag minns egentligen ingenting av första boken, som jag läste för tio år sedan. Några små glimtar var allt som var kvar, men glimtarna blev både fler och större medan jag läste. Man kan ju tycka att jag inte kan ha gillat första delen, eftersom det tagit så lång tid att fortsätta läsningen och då har man delvis rätt. Jag var inte helt såld, men den stora anledningen till att det dröjt så länge är att det var väldigt svårt att hitta alla delar. Eller ja, fjärde och sista delen hittade jag faktiskt för fem år sedan, men det har tagit mig ytterligare fem år att ladda för att läsa klart den.

Jag upplever det som att Eldbärare är bättre än sin föregångare. Mer engagerande. Den är en aning förutsägbar, men jag tycker att det lite hör till genren. Nu ser jag verkligen fram emot att läsa fortsättningen och få veta ännu mer.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/06/bok-eldbarare-av-anders-bjorkelid.html

2015-08-25

Spännande läsning och jag gillar att det är så många otypiska könsroller. Björkelid har bytt här och var och jag diggar verkligen Sunia.

Detta är del 2 och det jag kan säga är att jag gillar denna serie och jag kan rekommendera den till er andra

Serien blir bättre och bättre.

2014-02-07

Samma kommentarer som på "Ondvinter"
Nästa blir "Förbundsbryterskan"

Karin Söder

2011-10-09

Nu har jag verkligen kommit in i den här världen och är så spänd på att fortsätta följa Sunia och Wolf - vill INTE vänta på nästa bok, vill ha den NU!

Denna bok var lika bra den som del 1 & får därför en 4a av mig.
Jag gillar spänningen och mystiken i den och hur de båda ungdomarna slåss för sina liv.
Jag kan varmt rekommendera den till er andra =)
Nu ser jag bara fram emot del 3 som jag kommer att ge mig på så småningom =)