Eld och djupa vatten

Två syskon försvinner oförklarligt med ett par veckors mellanrum. Först misstänks en familjemedlem, sedan en okänd gärningsman och snart kör utredningen fast. En kort tid senare hittas foton på barnen tillsammans med 29-åriga förskoleläraren Kajsa Rantanen, som nyligen hittats död. Vad hände Kajsa och varför finns hon på bild med de försvunna barnen? Psykologen Siri Bergman får tillsammans med kollegorna i polisens gärningsmannaprofilgrupp i uppdrag att titta närmare på brotten. Är det en pedofil som går lös eller handlar det om något mer komplext? Undersökningen övergår i en jakt på liv och död, där frågan om vem som egentligen är förövare och offer ställs på sin spets. Eld och djupa vatten är den femte delen i serien om psykologen Siri Bergman.

2019-12-21

Hela serien med Siri Bergman har varit av en hög och jämn kvalitet. Aktuella ämnen och trovärdiga karaktärer.

Helena Rasmusson

2019-07-06

Fortsatt bra & spännande med Siri Bergman! Tungt, men viktigt ämne!

Johanna Åberg

2018-11-11

Då har jag läst den 5:e och sista delen om psykologen Siri Bergman. Boken är lika bra och spännande som de tidigare!!!

2018-02-12

Grebe/Träff lyckas tillsammans skriva riktiga bladvändare. Lite frustrerad blir man i denna när korta avsnitt med nya personer radas upp efter varandra, men de får faktiskt ihop det på slutet. Som vanligt i en dramatisk slutscen.

2016-05-08

Lika bra som de tidigare i serien!

Glada Gunvor

2016-04-02

Tråkig. Deras andra böcker om Siri har varit så mycket bättre. Uppläsaren Anna Maria Käll är däremot bra som vanligt.

E H

2016-02-09

Är väldigt förtjust i detta författarsyskonpar. Alltid lättläst och med en bra story.

Riktigt spännande och fängslande!!!

Jag att lyssna på denna,. Anna-Maria Käll gör en fantastisk uppläsning. Jag gillar serien och när jag såg att Camilla Grebe dels skrev med Paul Leander-Engström och även skrev en egen bok blev jag orolig att det inte skulle komma fler i serien. Men tack och lov kom en femte del som jag kan lova är mer än lovligt spännande och lite gripande också som det blir när det handlar om barn.

Anna Johansson

2016-01-13

En av de bättre böckerna i serien om Siri Bergman. Ända fram till slutet är boken spännande och intressant. Dock drar slutet ned betyget från en fyra till en trea +.

2015-12-28

Systrarnas femte bok om Siri och hennes kollegor och privatliv blev årets bok nummer 100 för mig, antagligen årets sista med. Ett jobbigt men engagerande ämne. En bra bladvändare.

Detta är femte delen om psykologen Siri Bergman och hennes kollegor. Jag har läst två av dom tidigare böckerna, Innan du dog och Mannen utan hjärta. Jag tycker att alla dessa böckerna är både spännande och lättlästa. Siri Bergman är en karaktär som man bara måste tycka om och kollegan Vijay likaså.
Just denna boken som handlar om utsatta barn var bitvis lite jobbig att läsa, som det ofta blir när det är barn involverade. Det jag främst gillar med böckerna är att det är så lagom växlat med utredarnas privatliv och själva historien. I detta fallet blev det extra bra då man fick lite andrum från det otäcka med barnen. Som vanligt hade jag ju inte kunnat räknat ut något i förväg så dom sista kapitlen blev olidligt spännande.
Jag måste nog försöka få tid att läsa de två böcker som jag har missat i denna serie också för det är riktigt bra. Jag rekommenderar dom varmt. Kanske man ska läsa dom i tur och ordning för att få lite sammanhållning i den privata delen, annars är ju böckerna fristående så det kanske inte har så stor betydelse.

Betyg 4,5 av 5

2015-11-18

Betyg: 4,5 av 5.

?Eld och djupa vatten? är den femte delen i serien om psykologen Siri Bergman, skrivna av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och har tyckt mycket om dom allihopa. Här är en länk till min recension av den fjärde boken, ?Mannen utan hjärta?, och i det inlägget finns även länkar till alla dom tre tidigare böckerna. Första boken fick 4 i betyg från mig, och dom tre efterföljande fick 4,5 i betyg.

Nu har jag läst den femte boken i serien, och den var minst lika bra som dom tidigare böckerna. Jag tycker verkligen om författarsystrarnas sätt att skriva. Välskrivna, lättlästa, spännande, och med bra karaktärer.

?Eld och djupa vatten? handlar mycket om barn som far illa, så lite jobbig var den att läsa ibland. Gripande, rörande, och lite hemsk. Men väldigt, väldigt bra.

Precis lagom blandning av själva fallet i boken, och Siri Bergmans och dom andra huvudpersonernas privatliv.

Jag tror att den här boken går alldeles utmärkt att läsa fristående. Men helst så rekommenderar jag ju att läsa hela serien från början.

Och jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker i serien.