De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse. Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan. Eld är andra delen i Engelsforstrilogin. Den första boken, Cirkeln, blev en stor succ bland både kritiker och läsare i Sverige. Boken gick som första ungdomsbok någonsin in på DN:s kritikerlista. "Jag blev fullständigt fucking knockad." Jonas Thente,...

Sofia Lindberg

2017-07-31

Karoline Norheim

2017-06-18

Helt okej ungdomsbok

Erica S

2017-05-29

en väldigt bra och skriven fantasy. gillar serien. rekomenderas

Sara Frimodig

2016-09-30

Lyssnade på ljudbok på både denna del och del 3. Väldigt bra inläsare och bra bok att lyssna på! Spännande och kul fantasy.

Ellinor Karlberg

2016-04-08

Gillar! Fantastisk ungdomsbok

Inger Jonsson

2015-07-08

En perfekt bok för sträckläsning under regniga sommardagar.
Ett tag kändes boken nästan som ett förebud om den stora skogsbrand som skulle komma att härja i Västmanland sommaren 2014
Ska bli spännande att läsa trilogins tredje del.

Den kändes inte lika fantastisk som Cirkeln, men antagligen beror det på att den är ungefär lika fantastisk, de är rätt lika, faktiskt, men utan nyhetens behag. Hade nog väntat mig mer utveckling av världen och mer kamp mot fiender, men den tuffar på ganska behagligt trevligt. Litegrann förutsägbar var den med hur vissa karaktärer introducerades.

Insåg framåt slutet att jag inte alls tänkt i termer av betyg när jag läste den, vilket jag annars brukar göra. Men den stabiliserade sig ändå på en femma till slut efter upplösningen.

Maria Linder

2015-02-05

Älskar karaktärsutvecklingen! Kanske inte en lika enhetlig bok som ettan utan fler och tvärare vändningar - men jag gillar den! Svårt att somna om kvällarna efter att man läst den bara, jag lever mig in för mycket...

2014-07-05

Var helt fast i boken rakt igenom. Charmigt tonårsaktiga kommentarer och intriger vilket jag tycker om och ibland skrattar rakt ut åt. Samtidigt spännande och gripande. Det är något både dräpande och gripande med att hamna lite tillbaka i tonårens värld igen, även om det inte är allt som påminner om mina egna år på gymnasiet. Jag gillar hur de olika karaktärerna i takt med sin mognad lär sig att komma överens med varandra.

Tessy .

2014-05-27

Ännu bättre än Cirkeln!

Matilda Krig

2014-04-25

Historien växer på mig! Lärt känna karaktärerna bättre och allt blir mer och mer spännande! Ser fram emot sista boken :)

Linda Berntsson

2014-02-23

En bra fortsättning på föregående bok. Ser fram emot att läsa nästa.

Louise Olsson

2014-02-19

Tycker att denna fortsättningen var helt underbar, tårarna var nära i slutet! Dax för del 3!

Josefin Hallgren

2014-02-07

Gillade slutet riktigt mycket! :-)

Karl Bäck

2013-12-29

Spännande å lättläst fantasy. Genusmedvetet.

Anna Jensen

2013-09-18

Spännande och minst lika bra som Cirkeln! -Tummen upp!

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Lika bra som som första!

Helena S

2013-08-26

Mycket bra fantasy/skräck/spänning. Även om det kan verka kliche-artat att alla karaktärerna är så diametralt olika (mobbaren, den tjocka tjejen, gotharen, partytjejen, plugghästen) så är de så välskrivna att det blir riktigt bra. Boken är både spännande och karaktärsdriven. Författarna har inspirerats av bland annat Buffy, vilket märks på ett bra sätt. Jag njöt genom hela boken och längtar efter nästa, trots att jag inte längre kan kalla mig barn/ungdom. Släng Twilight på bokbålet och dela ut den här till alla tonårstjejer!

Eva Pettersson

2013-08-13

Lika magiskt spännande som första delen. Ser verkligen fram emot att läsa den avslutande boken så fort den kommer ut!

Jenny Majgren

2013-08-07

Helt underbar! Om möjligt ännu bättre och mer fängslande än första delen! Svår att lägga ifrån sig.
Och nu längtar jag mig galen efter tredje och sista delen.
Gick lite fort i slutet och var lite svårt att hänga med i svängarna, men samtidigt ville jag att det skulle gå fort fram då. ;)

Stella Kjellmer

2013-07-16

Otroligt bra

Moody Blue

2013-06-28

Håller med föregående talare, snäppet bättre och vassare än ettan och definitivt något jag skulle kunna rekommendera andra att läsa. Men det är något som jag inte riktigt kan sätta fingret på som stör i boken och som gör att jag inte riktigt kan ge Eld högsta betyg och den får därför "nöja sig" med en 4:a.

Salluo Luo

2013-06-22

"Eld" är en otrolig bok som passar alla, unga som gamla. Dock kan man som yngre tycka den är otäck med en del obehagliga scener och vissa ord är svårförståeliga. Men trots allt så är det är favorit så jag ger den fullpott.

Carina Rejmus Cohen

2013-06-11

Snudd på sträckläsning och snäppet bättre än Cirkeln. Men det är något - har svårt att sätta fingret på vad - som gör att jag inte kan ge Eld högsta betyg. Något i språket kanske, eller att den ibland känns lite "larvig". Men den är absolut värd sin 4:a.

Anna Granström

2013-04-30

Till och med bättre än ettan. Loved it!

Annimoure Nilsson

2013-04-16

Mats och Sara rockar!!! :D

balkiso abdulahi

2013-02-16

Längtar tills den tredje kommer ut!

Jennie Björklund

2013-01-09

Mycket spännande fortsättning och det här tycks vara en bokserie som passar mig riktigt bra då den har flera huvudpersoner, i bokserier där det bara handlar om en person tröttnar jag efter 2-3 böcker, men så tycks det inte vara här. Nu väntar jag med stor nyfikenhet på Nyckeln...

Alice Haraldsson

2012-12-07

Helt ok bok men tycker den är liiiiite överskattad

Maria B Hansson

2012-12-07

Riktigt bra ungdomsbok som jag läste med lika stor förtjusning som dottern.

Carolina E

2012-12-03

De Utvalda tonåringarna i Engelsfors
som ska förhindra jordens undergång
genom att kämpa mot demoner
har nu börjat sitt andra år på gymnasiet.

Och de tampas inte bara med magiska krafter
och korrupterade råd utan även
med helt vanliga tonårsproblem.

Som olycklig kärlek, känslan att vilja slå sig fri,
ibland vilja vara mer vuxen än vad man är
och ibland tvärtom vara mer barn än vad man är.

Det jag inte gillar med den här boken
är att alla ungdomar är så stereotypiska
och representerar varsitt "sätt att vara".
Hon som klär sig annorlunda och har kontakt med socialen.
Hon som mobbar och vill ha status.
Hon som blir mobbad och har en mamma som inte ser.
Hon som gömmer sig bland böckerna.
Hon som alltid blir för full.

Däremot gillar jag att det är just vardagliga problem
samtidigt som det är magiska världar och trollkonster,
det gör att även sådana som inte är fantasyfantaster kan relatera.

Den här boken tycker jag dessutom är snäppet vassare än den tidigare
och varför vet jag egentligen inte, kanske hade jag för höga förväntningar sist.
Jag gillar också att de slåss mot en sekt den här gången och inte en ensam person.
Däremot är själva upplägget med demoner som styr och tar över lite väl likt.

Jag börjar dessutom känna lite mer sympati med karaktärerna,
den förra boken väckte mest irritation men ju mer man läser
desto mer lär man känna dem och förstår varför de gör de val som de gör.
Jag kommer definitivt att läsa den sista delen också!

Den finslipade uppföljaren av Cirkeln. Pressar upp förväntningarna enormt på del 3.

Madelene Helgesson

2012-10-07

Bra fortsättning med många intressanta vändningar. Lite klyschig ibland men för min del totalt beroendeframkallande!

Karin Lundberg

2012-09-28

Tyckte mer om "Eld" än "Cirkeln". Bra tvåa!

Paul Karlsson

2012-09-26

Jag har precis läst ut boken "Eld" och ska nu tala om lite kortfattat vad jag tyckte.

kärlek eller laga krossade hjärtan.

Det är grundhandlingen i denna andra bok i en trilogi som började med boken "Cirkeln". Allt är precis lika spännande som i första boken. När man kommit en bit in i boken är det väldigt svårt att lägga den ifrån sig den innan man vet hur det hela ska sluta. Alla trådar knyts samman inför den sista och avslutande boken vilket nu gör det olidligt spännande i väntan på att den sista boken ska släppas.

Jag kan starkt rekommendera boken om man precis jag gillar spännande böcker med övernaturliga inslag.

Anna-Lotta Jadinge

2012-09-11

Uppföljaren till Cirkeln är spännande, ja, men för mig lyfter det ändå inte riktigt - tycker nästan att ettan var bättre, trots att varenda människa verkar vara av motsatt mening. Att följa bruksortshäxornas vidare öden kan jag inte låta bli, men varje gång det talas om den hotande apokalypsen (som inte känns trovärdig, trots magiskt fingerpirr och mystiska elolyckor) sjunker min inlevelse något.

Malin Lundh

2012-09-02

Bättre än första boken men nu ser jag fram emot sista delen. :)

Therese Åström

2012-08-26

Bättre än ettan som jag gav en svag fyra. Denna är en klart stark fyra. Som många andra redan skrivit - att skriva nummer två i en triologi som inte bara går på tomgång är en bedrift.

frida lindkvist

2012-08-17

Första halvan långsam, men sedan SJUUUKT spännande!

Marianne Skoglund

2012-08-15

Hatten av för denna begåvade författarduo som lyckats med den svåra konsten att skriva en mellanbok som är ännu mer spännande än första delen i trilogin, där fokus ligger på karaktärernas utveckling och relationer sinsemellan. Jag kan knappt bärga mig tills den avslutande delen kommer.

2012-08-14

Det är alltid lite nervöst att läsa andra delen i en serie när man tyckt riktigt mycket om den första. I detta fall fanns det ingen som helst anledning till oro. Eld är minst lika bra som Cirkeln. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/08/eld-av-mats-strandberg-sara-bergmark.html

Adriana Gil

2012-08-13

Älskar elden och första boken rekommenderar den Stort!

Bea Johansson

2012-08-10

Eld är inte lika bra som Cirkeln, men jag älskar den ändå. Spänning, svek och missförstånd. Även krossade hjärtan och intensiv vänskap. Ni som inte läs berättelserna om Engelsfors:
Fastna hos Cirkeln, berörs och läs Eld!!!!

Margreth Hill

2012-08-07

Rörigare och med mer "luft" än det var i första delen. Många onyanserade personer och förutsägbara vändningar. Lite tråkig till och med i vissa kapitel.

Erika Rönngård

2012-08-05

Jag tycker fortfarande att den här serien skulle kunna vara mer välskriven, men efter halva boken tar den sig på allvar. Gillar speciellt hur de utvalda handgripligen tvingas lära känna varandra och roas storligen av hur Positiva Engelsfors framställs.

Sonia Tibblin

2012-08-04

En spännande fortsättning av Cirkeln. Resan för tjejerna blir bara konstigare och mer underlig, man blir fast direkt.

Liv Danjoux

2012-08-03

Det är sommar.
Snart så tvingas De utvalda tillbaks till Engelfors gymnasium, till den så kallade ’Ondskans plats’ där allt det hemska hände i vintras och förra hösten: Elias och Rebecka mördades och demonernas utvalda, Max, som var lärare och som Minoo dessutom var kär i, oskadliggjordes och han ligger nu i koma på sjukhuset.
Alla väntar de spänt på demonernas nästa drag, hela tiden. Vem är nästa person som kommer att försöka ge sig på sig De Utvalda, på uppdrag av demonerna?
Men plötsligt så får de något mer att tänka på.
Till att börja med, det finns en mystisk gravsten på kyrkogården med Nicolaus namn på. Det får visserligen sin förklaring när de gräver upp graven (Att Nicolaus inte ville det, och att det dessutom är olagligt, det struntade de totalt i), Nicolaus minns nämligen det som han inte har kommit ihåg innan, om vem han egentligen är till exempel. Men då så sticker han nästa dag, och lämnar bara en lapp om det i sin lägenhet.
Så nu så står de alltså utan ledsagare, men de får i alla fall använda hans lägenhet där de kan öva sig på sina krafter.

Och så får de ett nytt problem när de börjar andra ring i gymnasiet.
Det nya problemet är en ny grupp, eller någonting i den stilen. Gruppen kallar sig ’Positiva Engelfors’, och leds av ingen mindre än Elias föräldrar, Helena och Krister Malmgren. Gruppen går ut på att alla ska stanna kvar i Engelsfors, inte dra till Stockholm och sedan aldrig mer komma hem. Och dessutom så ska man vara extremt positiv och glad tjugofyra timmar per dygn och inte sprida ’negativa störningar’ omkring sig, eftersom det är det hemskaste som kan hända och en fruktansvärd fara för staden(Egentligen så är det ju en liten håla...). Och alla som är med i den gruppen ska helst bära några gula T-shirts där det står ’Positiva Engelfors’ på. Först så verkar det inte vara något problem med det, bara en grupp människor som vill ha ett lite gladare samhälle. Men den gruppen växer sig allt större, och plötsligt, redan efter ungefär ett par månader, så är ungefär nittio procent av Engelfors med. Är det inte lite konstigt att gruppen fick med sig så många på så kort tid? Som om de... styrdes av någonting. Dessutom så avskedas rektorn, Adriana Lopez, som också är en av Rådets utsända, för ’en liten period’ och ersätts av studierektorn, som tyvärr är med i ’Positiva Engelfors’ och som bestämmer sig för att skolan ska inrikta sig därefter. Men någonting är fel, fruktansvärt fel. Är det demonernas utvalda som har ett finger med i spelet, och i så fall, vem eller vilka kan det vara? Helena och Krister, eller någon som styr de?

Och så är det problem nummer tre: en kille från Rådet, Alexander kommer med sin son Viktor för att hålla koll på dem. Dessutom så tänker de göra sitt bästa för att ställa Anna-Karin inför rätta och få henne fälld, eftersom hon praktiserade magi utan tillåtelse hela hösten, trots att hon kände till reglerna om att häxor INTE! får praktisera magi utan Rådets tillåtelse större delen av tiden. Vilket innebär att de andra Utvalda måste hjälpa henne, annars så kan det bli lite problematiskt för de allihop.
De andra Utvalda har också sina egna, mer privata problem: Minoos föräldrar ska antagligen skilja sig, både Vanessas styvpappa Nicke och hennes pojkvän har varit otrogna (Det första var kanske inte så hemskt, eftersom varken Vanessa och Nicke gillar varandra överhuvudtaget), Ida vill inte vara en Utvald (Som vanligt), och så är det Linnea som älskar en person så mycket så att hon nästan går sönder...

Jag är väldigt imponerad. Trion Strandberg & Bergmark Elfgren har lyckats igen!
Tvåan är minst lika bra som ettan, om inte bättre. Imponerande eftersom tvåan oftast brukar vara minst bra i en triologi. Men inte här, faktiskt.
Måste bara slänga in lite om Viktor. Jag bara älskar honom, eller ja, kanske inte så mycket i början, då jag mest tyckte att han var en jävla stropp, på ren svenska, men sedan så blev jag riktigt förtjust i honom.
De Utvalda har utvecklats en hel del sedan del ett, både till det bättre och det sämre. Minoo till det sämre, tycker jag, hon var lite för gnällig. Men Linnea, min absoluta favorit bland de Utvalda, har blivit bättre, och hon har dessutom fått eget berättarperspektiv! Yay.
Spänningen är på något sätt högre än i Cirkeln, eftersom hotet nu kommer från flera håll, så man får ibland känslan av att De Utvalda är inträngda i ett hörn.
Idas familj verkar vara en sådan där typisk “Allt-måste-vara-perfekt”-familj, jag fick plötsligt en sådan där känsla av déjà vue. De och de populäras familjer i min klass skulle säkert bli bästa vänner... XD
Men är jag den enda som stör mig på hur korkade Rådet och Boken är? Vill de inte att de Utvalda ska kunna försvara sig? De var likadana i förra boken. Suck, jag förstår mig inte på dem. Trots att de vet ytterst lite om demonerna och striden som närmar sig. Fast det sätter ju sprätt på boken, och det är ju bra.
Eftersom den här är bättre än del ett (!) så är det självklart en favorit, eftersom redan ettan var det. Nu har jag skyhöga förväntningar på sista delen, Nyckeln, som ska komma ut någon gång 2013. Snälla ni som inte läst Eld, läs den, annars så lär ni gå miste om något!

Sanna

2012-08-02

SUPERBRA!!! Älskar den jättejättemycket! Den innehåller allt, fantasy, spänning, kärlek! Vill att alla ska läsa den! Denna var bättre än 1:an Cirkeln men inte så mycket. Båda två är bäst!

Tina Bolognini

2012-08-01

Många känslor i denna bok. Jag älskar språket och dialogen. Ser fram emot nr 3. :)

Sanna G

2012-07-25

Betydligt bättre än första boken! Nu är det bara att vänta på att tredje boken slår de båda.

Kamali 

2012-07-21

Så spännande att jag stundtals glömmer att andas. Fördjupade personporträtt gör att jag bara vill veta mer, mer, MER. Längtar till sista delen!

Anna Nyman

2012-07-19

Bättre än ettan, eftersom karaktärernas personligheter och inbördes relationer är mer i fokus.

Sara E

2012-07-15

Det är rätt ovanligt att en uppföljare är bättre än första delen men i det här fallet är det så. Väldigt spännande och mindre tonårsklyschig än Cirkeln. Längtar efter trean!

Sanna Carlborg

2012-07-13

Eld har något som Cirkeln inte har. Vad är en smula svårt att sätta fingret på, men i mitt fall innebär det en skillnad mellan en 2:a respektive 4:a i betyg. Eld är spännande utan vara jobbig (upplevde Cirkeln som rätt segdryg). Fokus är inte längre på de enskilda klyschiga tonårskaraktärerna/karikatyrerna, utan de smälter allt mer samman och får lite djup, det gör boken gott. Gillar att Ida går från monster till människa. Vissa saker som jag stör mig på i bok 1 får förlåtelse i bok 2. Det ska bli kul att läsa bok 3.

Pernilla Lindholm

2012-07-07

Jag är nära att ge den här en fyra eftersom jag tycker den är bättre än den första boken. Det är dock något som saknas... Jag blir fortfarande inte berörd så som jag vill bli berörd, den griper aldrig riktigt tag i mig trots att den är spännande.

Marina Trenkoska

2012-07-03

Skitbra!!!

Max Lundberg

2012-06-27

Helt fantastisk och MINST lika bra som första boken! Älskar karaktärerna och språket. Bästa jag läst på länge.

2012-06-26

Gillade denna bok =)

Emma Hortlund

2012-06-23

Det här är del 2 i trilogin som inleddes med Cirkeln. Men där Cirkeln öppnade hårt och fick upp intresset, där går Eld lugnare fram och refererar mycket till vad som har hänt förut. Det kan nog bli så med trilogier, där man har en tydlig början och ett tydligt slut, att mittenboken lätt lutar åt hållet transportsträcka.

Även om Eld inte riktigt lever upp till mina förväntningar så tycker jag om att läsa den och jag räknar definitivt med att läsa den avslutande boken också.

2012-06-23

Första halvan tyckte jag var lite tjatig och långsam. Andra halvan blev bättre så det får väga upp. Det gjorde att boken får en 4:a.

Karin Söder

2012-06-11

Det enda negativa - jag måste vänta på nästa del!

Tony Lundén

2012-06-04

Lite av en besvikelse efter att jag läst Cirkeln! Satte nästan en tvåa men sista delen utav boken är bättre än början så det blir en trea i alla fall.

Hanna Appelquist

2012-05-30

Blev oväntat positivt överraskad. Var inte särskilt förtjust i Cirkeln, tyckte bara det var för stor hajp. Men i Eld blev det bättre, tyckte helt enkelt om karaktärerna mer nu.

Alva Ordnörden

2012-05-29

SÅÅÅ beroendeframkallande!! :D

Maria Gustavsson

2012-05-25

Tyckte verkligen om den Eld. Den är lika bra som Cirkeln, om inte ännu bättre. Var så inne i den när det började dra sig mot slutet att jag inte kunde slita mig ens för att äta. Underbar bokserie. Längtar till den tredje och sista boken som kommer 2013.

Alva Ordnörden

2012-05-24

Varning för spoilers för de som inte har läst Cirkeln!

Antal sidor: 633
Första meningen: "Solljuset sköljer in genom rummets höga fönster och blottlägger varje gammal smutsfläck på de vita tapeterna."

De utvalda som är kvar i livet börjar snart andra året på gymnasiet och hela sommaren har de gått och väntat på att någonting ska hända. Men demonernas nästa drag blir mer överraskande än de kunde tänka sig. De måste kämpa tillsammans och de märker att de behöver varandra mer än någonsin. Men för att lära känna varandra närmare krävs både magi och uppoffringar. Ett enda litet felsteg och det kan bli riktigt farligt, särskilt efter att sekten Positiva Engelfors har skapats...

Minoos föräldrar skriker åt varandra hela tiden och hon är rädd att de ska skiljas, samtidigt skärms hon av sina egna häxkonster och vad betyder egentligen hennes relation med Gustav? Ida är tillsammans med Erik men hon förstår inte riktigt varför, när han försker få med henne i Postiva Engelfors så börjar hon inse att det inte är Erik som är rätt för henne. Vanessa är förlovad med Wille och lyckligare än någonsin, hon bor hemma igen och får träffa sin lillebror Melvin varje dag, nu kan inte ens mammas äckliga kille förstöra, eller?

Anna-Karin slits mellan hennes mamma och morfar. Morfarn förstår och honom kan hon prata med om allt förutom om Rådet och vad Rådet kommer göra med henne om hon döms skyldig... Linnéa saknar Elias så jävla mycket att hon inte vet vad hon ska göra, det är så mycket känslor som bubblar i henne och hemligheter som måste ut. Hur kan tjejerna hjäpa varandra och är rektorn Adriana på deras sida eller Rådets?

Eld är andra delen i Engelfors-trilogin och väl omtalad efter första succéboken Cirkeln. Det är kärlek, vänskap, lojalitet som sätts på prov, överraskningar och magi, dessutom kräver demonerna ännu ett dödsfall innan bokens slut... Boken är fängslande och olidligt spännande hela boken igenom. Författarna har gjort ett riktigt bra jobb, det märks att de har haft roligt när de skrivit Eld. Jag rekommenderar den starkt till alla Engelfors-fan och om du inte är det än så kommer du bli! ;)

Ida

2012-05-23

jag plöjde igenom den på en dag vilket jag tycker är ett bra betyg. min pojkvän tyckte den var något seg innan slutet men kan inte riktigt hålla med. det är en historia som verkligen håller. synd att nästa bok inte kommer förräns om lite mer än ett år!

Amanda Lindmark

2012-05-21

Håller på att läsa boken nu, tycker den är superbra! Man kan verkligen inte sluta läsa!:D

Sara Urger

2012-05-21

Jag tyckte ännu bättre om den här än "Cirkeln", längtar redan efter del 3.

Ola Janåker

2012-05-20

Klart godkänd med en tidig Stephen King-vibb. Skulle dock kunna ha kortats en 150 sidor...

Felicia Dahlqvist

2012-05-19

De här böckerna är verkligen bra! Det jag framförallt grips av är de fantastiska karaktärerna, så trovärdiga och noggrant skildrade, man känner verkligen med dem, speciellt Ida och Linnea i denna bok. Och det är inte bara svart och vitt, gott och ont utan det finns ett djup. Berättartekniken är något ojämn, men storyn finns verkligen där. Tycker verkligen om det och ser fram emot till upplösningen!

emelie .

2012-05-18

Egentligen tycker jag boken är bättre än en trea. Den har ett snabbt tempo, det händer mycket, man får (äntligen) en djupare bild av Ida och mkt riktigt (som jag trodde) den hjälper till att lyfta sin föregångare.
Men helt ärligt, emellanåt är språket på sån låg nivå att jag blir galen. Den berättartekniska nivån känns till och från som skriven i år 7. Jag vet inte vem av författarna det är som skriver som en 13:åring, men det sänker iaf hela boken. Trist på en sån bra historia.
Iaf. Jag ser mkt fram emot sista delen. Hoppas de kan fördjupa sitt berättarspråk till dess också.

Linda Sävhammar

2012-05-18

Mkt spännande - ser fram emot upplösningen hösten 2013!!

Mycket bra och stark bok. Ser verkligen fram emot trean och jag hoppas att det inte dröjer allt för länge.

Lina R

2012-05-14

Intrigmässigt inte lika bra som Cirkeln, men på många andra sätt tycker jag nog ändå att denna var lite bättre än sin föregångare. Ser verkligen fram emot upplösningen!

Jessica Erlandsson

2012-05-13

Fantastiskt bra bok!

Det brukar ofta vara en 'mellanbok' i trilogier, som bara fördjupar intrigen men lämnar en hängande otillfredsställd, i väntan på trean. Cirkeln var introducerande som första boken bör, men Eld är inte den typiska mellanboken, utan ett verk i sin egen rätt. Det som händer i Eld är närapå i sig handling för en hel bokserie. Och även om den inte är fristående från ettan, så hade äventyret kunnat sluta där. Men jag är glad att det inte gör det!

Andreas Nordh

2012-05-08

Jag vet inte om den egentligen är värd en femma eller "bara" en fyra, men eftersom jag gav Cirkeln en fyra och den här är klart bättre så...

Det enda jobbiga nu är att man väl får vänta ett år innan upplösningen kommer.

Therese H

2012-05-08

Tyckte nog ännu mer om den här än Cirkeln, riktigt spännande och bra!

Malin H

2012-05-04

Sjukt bra! Samma sträckläsningsmåste som cirkeln. Mest imponerad över hur de lyckats mejsla fram fem trovärdiga karaktärer som engagerar lika mkt. Längtar efter del tre!

Elsa Hultgren

2012-05-01

Bättre än jag förväntat mig och mycket spänning. Jag gillar den!

Jenny Stenberg

2012-05-01

Så himla spännande. Gillade mer än Cirkeln. Det händer så mycket att man inte kan lägga ner den och jag kan knappt inte vänta på att Nyckeln släpps. Vill veta hur det hela slutar.

Michaela Schuller

2012-04-29

Kan inte sluta läsa och den är lika bra som Cirkeln. Över ett år sedan jag läste första delen så det tog lång tid innan jag kunde placera karaktärerna och deras förmågor men det gjorde inget för det är sånt driv i boken att man kan inte sluta. Inte världens finaste litteratur men en bok som man längtar efter att slå sig ner med är gott nog för mig :).

Adriana Gil

2012-04-27