El asesino del laser / Laserman

Tamas, Gellert

| 2010

Flag from es

En spännande och välskriven berättelse om lasermannen och spaningarna efter honom. Berättelsen är insatt en den tidens förhållanden med invandring, rasism och högerextrema grupper och med Ny Demokratis framväxt.

2023-10-21

Vilken bild av det som skedde. Fascinerande och intressant och hemskt. Kan bara rekommendera den till alla.

Rebecka Öhrn

2022-05-01

david palmqvist

2022-02-24

Ålrajt. Bitvis känns det som att Tamas inte riktigt fixar den skönlitterära delen av arbetet. Kanske är hans styrka att presentera fakta.

david palmqvist

2019-07-30

Välskriven.

Vahid Shahedi

2019-05-23

Välskriven samhällsskildring. Bra research.

2019-04-06

Vilket gediget arbete författaren har gjort för att sammanställa allt material. Dessutom är allt så skickligt gestaltat att det är en fröjd att läsa. Tyvärr känns ämnet sorgligt aktuellt även idag. Att vi har en utbredd rasism och även likgiltighet eller feghet inför detta kvarstår ca 30 år senare. Vissa lagar har införts men med bland annat SDs ökade popularitet och med dem en öppnare fientlig diskurs angående "invandrare" känns vissa delar av boken som ett omvänt eko från idag.

Elinbelin

2018-07-11

En av de bästa och mest gripande böcker jag har läst. Historien målas fram ur flera perspektiv: Gärningsmannen livshistoria och uppväxt, hur samhället ser ut och hur polisarbetet pågår.

Ann1

2018-04-21

Intressant beslrivning om vad som formar en person behå osannolika gärningar.

Lucie Kovalska

2017-04-25

Väldigt intressant och välskriven! Läste den från pärmen till pärmen

Anki Vincent

2015-08-14

Väldigt spännande trots att man redan känner till den tragiska historien.

Maria Myrberg

2015-08-07

Oerhört intressant berättelse om en person som begått vidriga handlingar! Även väldigt intressant redogörelse för det samtida politiska klimatet i Sverige i början av 1990-talet.

2015-03-06

Ett otäckt tidsdokument som tyvärr går igen även nu 25 år senare. även om det är vinklat i många delar är det både bra och skrämmande. hade det varit en vanlig deckare hade jag tyckt att många delar var både osannolika och överdrivna, Här är det dokumenterat och tyvärr sant.

Martin K

2014-10-20

Frågan är om jag någonsin läst något bättre. Även om det var ett tag sedan jag läste sitter den kvar och gör sig påmind. Särskilt i dessa tider då extremhögern åter vinner mark över hela Europa. Tamas har gjort sin research, men inte bara det. Utöver sitt digra journalistiska arbete har han också skapat en fantastisk litterär produkt. Detta är en "alla-måste-läsa-bok", då den säger så mycket om samhället vi lever i. Verkligheten överträffar dikten och skulle händelserna i boken bara vara "hitte på" skulle man knappt tro på det. Man skulle förmodligen känna: Äh, så där skulle det knappast kunnat gå till..." Men jo, exakt så här gick det till. Skrämmande. Och nyttigt.

2013-11-16

Jag kommer ihåg när Lasermannen härjade, men efter att ha läst den här boken så inser jag att jag hade missat massor. Många händelser minns jag, men har inte alls kopplat ihop dem med Lasermannen. Som "We shall overcome"... Boken har en så otäck prolog att jag faktiskt nästan slutade läsa innan jag ens hade börjat. Det här är berättelsen om hur många slumpartade, osannolika händelser gör att Ausonius hamnar mellan stolarna flera gånger och det får till slut tragiska konsekvenser. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/11/lasermannen-av-gellert-tamas.html

Johan L

2013-09-15

Välskrivet och spännande men samtidigt lika skrämmande tidsdokument över Sverige.

Anki Vincent

2013-07-20

Mkt bättre än jag trodde, sträckläste den.

Jennifer Dutton

2012-09-16

Alla borde läsa denna boken!

Emma Westberg

2012-09-10

Den blir automatisk intressant och spännande att läsa på grund av innehållet, men kvalitén på det som Tamas skriver själv är känns väldigt "sommarkurs för dig som vill bli författare".

Henrik Johansson

2011-12-19

Riktigt bra beskrivning av samtiden!

Ingeborg Amnéus

2011-11-09

När man sträckläser en bok man vet slutet på.... då betyder den nog att den är bra!

Emil W

2011-11-03

Sjukt bra! Läs den eller få en snigel på ögat

Charlotta CG

2011-08-30

En mycket bra bok om inte bara Lasermannen utan om det Sverige han verkade i och man lär sig mycket om myndigheter och polisarbete. Här och där i dialoger kan man tycka att Tamas överdriver beskrivningar av människor utan att det har relevans för handlingen och det irriterade lite - han dömer också personer efter deras bonniga dialekt, sociala bakgrund eller vad det nu kan vara. Hade han bara struntat i de detaljerna och fortsatt berätta sin historia om vilka knäppskallar det finns i svensk politik och hur dessa kunnat komma fram även utan överklass så hade det blivit än mer trovärdigt. Trots detta är det en mycket bra bok och spännande som en deckare på sina ställen.

Mattias Johansson

2011-08-10

Samtidsanalys, thrilleruppbyggnad, politiska analys av samtiden och mellan raderna en förklarning varför.

Lars Andersson

2011-05-16

Nästan så bra som en dokumentär skildring kan bli. Kanske saknar lite i konstnärlighet, för att riktigt frigöra sig kroppen.

Marina Trenkoska

2011-01-27

Mycket bra och läsvärd!

Elin Möllerstedt

2011-01-15

Otäckt och spännande. Samtidigt som boken är en kriminalhistoria berättar den även något om Sverige som det såg ut i början av nittiotalet. Blir frustrerad över hur det svenska rättssystemet verkar fungera.

En fantastiskt genomträngande skildring av det politiska läget i Sverige på nittiotalet och i synnerhet av debatten kring "invandrarfrågan".Högaktuellt då det känns som en dejà vu just nu i krisens 2010.

Lena Floser

2010-11-05

Otäckt och aktuellt

Nils Thor

2010-10-31

Otroligt intressant och spännande som en deckare. Författaren har gjort ett grundligt arbete i arkiv och med intervjuer. Det är också en ett mycket bra tidsdokument. Ett litet minus för språket.

Maria Lindh

2010-09-05

Intressant att ett händelse förlopp som man upplevt själv (via media) kan bli så intressant i bokform. Men vet ju liksom hur det slutar redan när man läser första raden.

Hanna Seven

2010-03-24

Läs denna bok om en tragisk man som gjorde drastiska saker för att bli sedd. Tänk att en människas osäkerhet kan leda till något så bestialiskt. När ni läser den se inte bara orden, titta även mellan raderna och förstå det ragiska i helheten.

Magnus Hoem

2010-03-04

Riktigt intressant skildring av rasismen i Sverige under den här tidsperioden.

Jesper Åström

2010-02-21

Mycket mycket intressant och lärorik bok. Eftersom jag var så ung när Lasermannen var aktiv så har jag såklart inget minne av det hela men det kändes som att jag fick en väldigt bra bild av hela situationen i Sverige vid den tidpunkten av den här boken. Det enda som gör att jag inte kan ge den en 5a är att boken känns lite lite lite vinklad på sina ställen här och där. Men i övrigt en grymt bra bok!

Bra och intressant bok. Här fick jag lära mig allt om Lasermannen som jag inte riktigt följde när allt var aktuellt!

Maiken Karlsson

2010-01-02

En fantastisk bok! Om tillståndet i Sverige i början av 1990-talet, om Ian&Bert, om skinheads, om politik, m.m. - men främst om lasermannen. Spännande som en thriller, men känns som om den har mycket verklighetsbakgrund.

Joel Sommarsol

2009-12-30

Det här är en av de böcker som platsar på min "Fem böcker alla svenskar bör läsa". Den borde ha delats ut till alla högstadieelever!

O

omar ghali

2009-12-14

den här boken är väldigt intressant och alla borde läsa den

Tor von Geijer

2009-09-18

Tidsporträtt.

Linda Lindblom

2009-08-16

En helt fantastisk men hemsk bok om Lasermannen och hans framfart i Stockholm i början på 90-talet.
Man kan inte låta bli att skratta åt honom för han gör helt galna saker och då börjar man inse hur sjuk i huvudet han verkligen är.

Therese Andersson

2009-07-26

Välskriven och otroligt intressant, är så mycket mer än bara en berättelse om en person. Det är en stark beskrivning av denna tids svenska samhälle.

Patrik Andersson

2009-07-14

Välskriven om ett intressant kapitel i sveriges kriminalhistoria.

Eva Grufman

2009-06-11

Välskriven och intressant bok. Komemr att läsa den igen.