Einsteins fru

Strömquist, Liv

| 2008

Vem kom på relativitetsteorin egentligen? Hur kul är det att vara ihop med Stalin? Varför kallades ärkeängeln Gabriel kvinnor för skökor? Vad vill Sting egentligen säga till de prostituerade? I Einsteins fru hinner Liv Strömquist både ge en kärleksförklaring till Britney Spears och berätta om en av våra mest folkkära nationalskalders hatbrott. Samhällskritik har aldrig varit roligare.

Helena R

2022-03-18

Jag ville läsa en bok som går snabbt att läsa och då är en grafisk roman ett bra val. Liv Strömquist har jag givetvis hört talas om, men denna bok hade fallit under min radar.

Utifrån titeln, så visste jag redan innan vem Einsteins fru var, samt deras samarbete kring relativitetsteorin. Utifrån titeln trodde jag också att boken skulle bygga på konceptet att bakom varje framgångsrik man står en kvinna, antingen lika begåvad som honom, eller en kvinna som offrat sin egen karriär för att främja honom; det konceptet övergavs snabbt.

Boken handlar om samhällsstrukturer kring kön och makt, presenterat på ett enkelt sätt. Genom pop-kulturella fenomen visar Liv Strömquist oss hur dessa strukturer påverkar oss. Tyvärr lika aktuella 2022 som 2008 när boken skrevs, det finns mer moderna exempel, eftersom strukturerna aldrig har krossats.

Intressant är också, hur mycket av dessa personer vi har sett genom mannens ögon, mest slående är John Lennon och Yoko Ono. Hon behöver upprättelse!

Anna Hedenstedt

2019-11-19

Skarp, tankestöttande och underhållande! En bok man vill fota ur och visa för alla möjliga.

Magdalena Hanell

2016-02-14

Påläst, snyggt och allmänbildande!

Maria Klingberg

2013-05-26

Feministiskt, faktaspäckat och framför allt väldigt roligt!

Bitsk och svidande humor när den är som bäst. Det var länge sedan jag skrattade så mycket åt en bok- vill ha mer!

Liza Bolin

2013-03-11

Om man sträckläser Strömqvist så blir det nästan deprimerande, men en berättelse i taget är svinroliga och extremt sanna.

Victoria G

2013-02-16

Ett feministiskt manifest som verkligen klargör och går på djupet av varför feminismen är ett måste idag.

Ruth Lezz

2011-04-16

Underhållande bok som driver med, nej! Gör myteri mot ikoner som Einstein, Elvis och John Lennon.

Maria Nordström

2011-03-20

Jättekul!

Mina Böcker

2011-01-07

Så träffsäkert!!!

Lotta Berling

2010-12-23

Jag skrattade faktiskt så att jag grät! Okej, jag var nog övertrött, men det är också en bitvis jäkligt rolig bok. Och samtidigt utmanas läsaren att tänka utanför sina invanda föreställningar. Flera skarpa iakttagelser och träffande exempel. Lysande, Liv.

Miss Lee

2010-10-21

Det här är så rätt! Det här är så bra! Det här är så roligt, så vasst och så på pricken att man baxnar. Och ändå är det tecknat med värme. Det här är helt totalt jävla fucking superbt! Läs den för guds skull!
- Nä, förresten, för din egen och hela världens skull!

Kenneth Olausson

2010-02-06

Ta lite aktuella (och viktiga) frågeställningar och blanda dess med en förmåga att skriva spetsigt men rita halvtaskigt och VIPS så har du denna dåliga bok. Men varför göra det svårt för sig, genom att t ex skriva något sammanhållet och välformulerat om frågor som är viktiga för oss alla, när man kan göra det enkelt, tycks Strömquist resoner.Men svaret är väl givet: hon kan antagligen inte annat.

Marianne Bergkvist

2010-02-03

Det här är humor som jag gillar - sotsvart feminism!

Lill F

2010-01-27

Klockren humor!

Julia L

2010-01-26

kanske min mest lästa bok. underbar

Johannes Soldal

2009-08-02

Omslaget är förskräckligt, men innehållet är skarpt och roligt.

Ellinor Stråhed

2009-07-05

Liv Strömqvist är ett geni.