Einer flog über das Kuckucksnest

Kesey, Ken

| 1982

Flag from de

Eines der großen tragikomischen Bücher der Gegenwartsliteratur. Voller Realistik, unglaublichem Humor und Sympathie für die Opfer erzählt der junge Autor Ken Kesey von der ständigen Bevormundung der Insassen einer Heilanstalt. Der Film von Milos Forman mit Jack Nicholson in der Hauptrolle wurde mit fünf "Oscars" ausgezeichnet.

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Mikaela86

2019-11-04

Det står att jag ska ge boken en fyra? Jag hatade denna bok, läste 75 sidor och det räckte. Den är sexistisk, rasistisk och typisk underhålla vita män som älskar nedsättande skämt om kvinnor höhö rakt igenom. Usch!

Mattias Sjögren

2019-09-27

Hanna Johansson

2016-11-17

Intressant berättarmetod och gripande story. Får en att förfasas över vad makt kan få människor att göra mot varandra.

Sanna Carlborg

2016-01-03

Izabela Horn

2015-12-25

Skojaren McMurphy utmanar mentalsjukhuset envåldshärskaren syster Rachel och väcker de nedsövda patienterna till uppror . En roman om frihetslängtan och kamp mot en till synes oinskränkt övermäkt. En satir som beskriver hur en revolution uppstår när en enda man som vägrar slåss ner av stormakter och får med sig det förtryckta folket genom att ge de hopp. Skojaren McMurphy kom till mentalsjukhus och genom att använda sitt skratt utmana han system och makthavare syster Ratched som hade styrt och ställt i åratal

2015-11-27

Riktigt välskriven! Vem bestämmer vad som är sjukt och inte? Vilka metoder är egentligen terapeutiska?
Fin, rolig, sorglig och mänsklig.

Malin Mireille

2015-07-05

Världens bästa!

Lars G

2014-03-21

Omläsning femton år senare, den håller än!

Anna Lundberg

2013-08-08

Min absoluta favoritbok!

Sara .

2012-07-20

En hjärtskärande och gripande bok, om än lite tjatig i längden. Mot slutet lyfter den verkligen och blir svår att lägga ifrån sig. Ett plus är att Kesey kunde få in så mycket humor i boken utan att det tar bort fokus från ämnet utan bara gör det lättare att ta till sig historien. En stark fyra.

Elisabeth E

2012-03-14

Man måste läsa den här!

Kamali 

2011-10-12

Så bra! Jag älskar de där galningarna.

Malin Tillmar

2010-08-07

Insåg nog inte riktigt hur bra denna boken var förrän jag hade läst klart den. Rekommenderas!

Christian Westman

2010-03-26

Lika bra som filmen. måste bara läsas!

Maria Larsson

2009-07-24

En odödlig klassiker som man kan läsa om flera gånger.

Jennifer Andersson

2009-06-11

Det behövs bara 4 ord för att förklara den här boken: Hemsk, rak och j**vligt bra!