Eid - en festdag

Susso, Eva

Efter moskén är det fest. Malik och Sibou har på sig nya kläder. Moster Jojo travar pirogerna på fatet. De är så frasiga! De doftar så gott! KURR! KURR! Sibous mage kurrar. Det är eid, och Malik och Sibou ser fram emot festen! Men hur länge ska man behöva vänta? Får man aldrig smaka den goda maten?Eid - en festdag är skriven av Madi Susso och Eva Susso och illustrerad av Matilda Ruta. 2019 infaller Eid al-fitr 4 juni, en fest som markerar slutet på fastemånaden och som firas av både troende och sekulariserade muslimer världen över.

I boken får vi följa barnen Malik & Sibou under förberedelserna för den stora festen för att fira Eid-al-fitr.
Det lagas massor av god mat men de vuxna mest pratar och minglar.
Barnen är väldigt sugna och kan inte låta bli maten innan festen börjar. Sibou tar två piroger och ger ena till till Malik. De kryper upp i en soffa men när Malik sedan ser hur hungrig farbror Omar är ger han pirogen vidare till denna. Ett fint sätt att fånga Eid al-fitrs kärna i berättelsen. Att vara snäll och generös mot de som behöver det.

Detta är verkligen en bok som passar till förskolans verksamhet tänker jag. För ofta uppmärksammar vi jultraditioner och läser julböcker, medan Eid inte ens nämns eller synliggörs. Genom denna bok kan vi synliggöra en viktig högtid för många av förskolans barn.

Mot slutet finns även en välbehövlig faktaruta om Eid-al-fitr. Jag trodde att de flesta vuxna människor i Sverige idag kände till Eid. Men t.ex för maken som högläste boken första omgången var det något nytt han ej hört om innan.
Så faktarutan är toppenbra att den finns där för att skapa bättre diskussioner med barnen. Här hittar vi även ett recept på pirogerna i boken.

En fin bok för att synliggöra Eid genom en enkel och vardagsnära berättelse.
I år inträffar Eid al-fitr 4 juni så ett tips är att läsa denna bok under den dagen i förskolans verksamhet eller i hemmet.

Illustratören Matilda Ruta har genomgående gjort väldigt fina och färgstarka illustrationer i boken.

Fin, rolig & vackert illustrerad!