Egalias dtre

Brantenberg, Gerd

| 1905

Flag from no

En satirisk klassiker med verdenssuksess! I fantasilandet Egalia har kvinnene makten, og mennene blir undertrykt. Til alles og mødrelandets beste tilpasser mennene seg fruedømmet. Bortsett fra noen få ... idet Petronius Bram og kameratene hans gjør opprør og starter maskulinistbevegelsen. Med denne romanen fikk Gerd Brantenberg fortjent oppmerksomhet over store deler av verden. Boken er utgitt i oversettelse i ti land og har alt i alt solgt nærmere 600 000 eksemplarer. I dag er den regnet som en klassiker blant moderne satirer.

Helena R

2022-07-11

Om en letar efter en spännande intrig eller fascinerade karaktärer är det inte Egalias döttrar som ska läsas. Handlingen är inte något att hänga i julgranen och karaktärerna är stereotypa, nästan. För det är språket som är det viktiga i Egalias döttrar. Den utspelas i landet Egalia, där kvinnor sitter på makten i samhället. Det är de som går till jobbet varje dag medan män sköter barn och hushåll. Menstruation och barnafödande är en upphöjd syssla, när kvinnorna har gjort denna livbringade sak, är det männens tur att ge barnen den omsorg som behövs.

Mitt i allt står Petronius, en 15-årig pojke, som inte vill falla in i de traditionella mansrollerna. Hans stora dröm är att bli manlig sjökvinna, men blir utskrattad för sina mål om en karriär utanför hemmet, det är inte passande för en ung pojke och han försöker slåss mot könsnormerna. Inte en jättespännande handling. Inte heller om unik, om det skulle vara så att könsrollerna var de vanliga traditionella.

Det Brantenberg gör i sin bok om Egalia, är att visa på hur stor makt språk har, hur det i sig spär på könsroller och normer. Även om boken utspelas på 1970-talet är den fortfarande relevant, och en hel del av de bekymmer Petronius ställs inför är aktuella än idag. Boken bör läsas som den samhällskritik den är, och inte som en roman.

Och, stora bonuspoäng för slutet! Så smart!

Linnéa G

2021-11-03

En viktig bok för dess tankeväckande innehåll. Inte speciellt välskriven och tycker inte heller att den är rolig alls eller på något vis njutbar att läsa vilket den framställs som. Rekommenderar ändå alla att läsa denna bok på grund av hur tankeväckande den är. Man får till och med lust att läsa om den direkt efter sista bladet igen för att ta in precis allt och inte missa någon viktig poäng.

Margareta Vanessa

2020-12-28

Denna bok borde läsas i skolan. Extremt viktig.

Matilda El Rameid

2017-01-23

Så viktig bok som alla borde läsa!!

Hanna Melin

2016-11-21

Rolig på ett sätt jag inte trodde. Förbryllande på ett sätt jag inte trodde. Lättillgänglig och svårbegriplig på samma gång. Var tvungen att på riktigt vända vissa episoder för att jämföra med "verkligheten". Namnen är bäst. Mirabello, vilken dröm.

Hannes Skarin

2015-12-14

Nära femman. Mycket, mycket bra.

Kamali 

2014-03-19

Genom de omvända könsrollerna framhävs det mest absurda i dagens samhälle. Eller som Ebba Witt-Brattström skriver i sitt efterord "En av Gerd Brantenbergs moderna poänger är att könsmakt korrumperar". Trots att romanen skrevs 1977 är de samhällsproblem och normer som behandlas högst aktuella än idag och den förtjänar sin status som kultroman inom feministisk litteratur.

Sara Bentfors

2014-01-26

Synliggör de patriarkala strukturer som råder i dagens samhälle genom att beskriva ett matriarkalt samhälle där allting är tvärtom, med kvinnor som är överordnade männen.

Mycket intressant, ögonöppnare, något alla borde läsa! Tyvärr blir historien lite långtråkig och förutsägbar, varför bokens hela styrka ligger i konstruktionen av ett annorlunda samhälle och inte i berättartekniken.

Ulla Englund

2013-09-08

Denna satir vänder konsekvent upp och ner på den patriarkala strukturen. Fyndigt och roligt angreppssätt som inte väjer för sexskildringar.

2013-08-21

Första halvan (de först. 132 sidorna) om jag ska vara helt korrekt var jättebra och väldigt rolig. Men sen? Jag vet faktiskt inte. Hade faktiskt lite högre förväntningar. Boken är tydligen skriven i mitten av sjuttiotalet, när jag var riktigt ung alltså... jag känner inte igen mig. Tycker den känns extremt gammaldags på sina hörn, som något från mitten av artonhundratalet. Sen var det alldeles för mycket politiskt svammel för mig, och jag tyckte inte heller om slutet. Jag tycker feminism är jätteviktigt, jag brinner verkligen för att alla ska ha det lika bra i samhället, men nej. Boken tråkade faktiskt ut mig på slutet. Men en 3a tycker jag ändå att den är värd!

Sofia E

2013-08-07

Följande text har jag redan skrivit i min blogg, och har helt kallt endast copypejstat in hela texten här.

Ibland dyker de bara upp i ens liv. Böckerna som skulle kunna förändra ett helt samhälle om bara fler läste dem. Böckerna som träffar huvudet på spiken så att hela spiken åker in på rätt plats med ett enda slag. Böcker som alla borde läsa. Och ibland känner man igen dem redan efter ett par sidor. Det här är en kärleksförklaring till Gerd Brantenbergs bok Egalias Döttrar, första gången publicerad 1977. Jag har aldrig känt så här för någon annan bok.

Många internetvana har säkert redan stött på en massa genusomvända musikvideor och reklamer. Blurred Lines för att nämna en.

Men hur skulle det se ut om ett helt samhälle hade omvända genusroller? Ett samhälle där kvinnorna genom hela mänsklighetens (eller kvinniskligheten, som det skulle heta i Egalia) historia alltid har haft makten över männen, och där det även är kvinnorna som tolkat historien i historieskrivningarna? Ett samhälle där ingen heter Månsson i efternamn, men nog Månadotter. Ett samhälle där det är männen som tar hand om barnen (för det är ju trots allt de som avlar det), männen som äter p-piller och bär pehå (som håller upp penisen för att göra sig attraktiva för kvinnorna).

Personligen har jag aldrig förstått det där med behå-bränning förrän nu. (Jag är utrustad med ett par aningen för obekvämt stora bröst, utan behå som stöder är jag säker på att jag skulle få ont i ryggen och att det skulle göra ont som fan att springa utan behå. Därför har jag alltid sett behån mer som ett hjälpsamt verktyg än något annat. Men vad fan vet jag, kanske det bara skulle vara en vanesak att gå utan behå och låta hela härligheten peka neråt och hänga tungt.)

Jag vågar nästan påstå att om feminism-skeptiker skulle våga läsa Egalias Döttrar med öppet sinne så skulle deras världsbild förändras. Män (och för all del kvinnor också!) skulle förstå det historiska kvinnoförtrycket mycket bättre. Och på ett helt annat sätt en någon feministisk teoritegelsten någonsin kommer att göra (även om jag här måste bekänna att jag plöjt igenom väldigt få av dessa). Även mina egna perspektiv på samhället har förändrats efter Egalias Döttrar.

Att läsa Egalias Döttrar är till början en komisk upplevelse. Jag skrattar högt när en av huvudpersonernas män är för upptagen för att uppassa sin fru eftersom han står med schampo i skägget ute i badrummet. Men snart blir det hela väldigt tankeväckande. Varför blir det så komiskt när det är männen som är så måna om sitt utseende och när det är mödrarna som slår näven i bordet och svär när de blir upprörda då de tänker på vilken odåga till kvinna som tagit deras söners svendom? Det är ju så här det har varit för kvinnor i alla tider.

*** SPOILERVARNING*** Om du absolut inte vill veta mer om handlingen än såhär råder jag dig att sluta läsa nu.

Ett favoritstycke är när tonårspojkarna Baldrian och Petronius förtroligt sitter och diskuterar sex med varandra.

"- Får du utlösning? frågade Petronius. - Ibland. Får du?

- Oftast inte. Jag har svårt att få den att stå. Gro säger att det inte är så viktigt... Men det är ju viktigt för mig.

- Varför har så många män erektionsbesvär?

- Kvinnor har så mycket starkare sexualdrift.

- Det tror jag bara är en myt.

- Tror du det? De blir ju alltid så fruktansvärt våta och upphetsade nästan meddetsamma. Jag tycker det oftast inte tar mer än två minuter. På sin höjd fem. Så fungerar Gro i alla fall." (s.189)

Lite senare kommer en berusad kvinna och avbryter pojkarnas intima samtal.

"- Hör ni ni ni, sluddrade hon. Nu har jag sett er två sitta här och flörta med varandra länge nog. Vet ni vad det är för fel? Ni har inte smakat på nån riktig fitta. Det är hela felet med er. Jag har en härlig, våt en, med riktig saft och kraft i. Vad sägs? Jag bor här bredvid..." (s. 192)

Citaten är plockade ur Pockys pocketutgåva, Eva Witt-Brattström står för den svenska översättningen.

Egalias Döttrar beskriver på ett så mästerligt och träffsäkert sätt vad som händer när ett kön förtrycker ett annat. Det är ingalunda en skildring av det ideala samhället som vi feminister strävar efter. Exakt hur ett idealt samhälle skulle se ut vet jag inte. Men det här är varför feminism behövs. Det här är varför maskulinism behövs i ett land som Egalia. Så snälla, alla anti-feminister eller ni som bara är skeptiska, läs den här boken med eftertanke innan ni fortsätter att förlöjliga alla feminister. Om så bara i ett försök att hitta bärande motargument. Snälla.

Ps. Här är förresten en kortfilm i Egalias anda som jag såg för flera år sedan innan jag ens hade hört talas om boken. Skönt att den helt klart inte är gjord i syfte att locka till skratt.

Emil Johansson

2013-07-24

Intressant grepp men enbart det håller verkligen inte för en hel bok. Tröttnade efter några kapitel då storyn va trist, typ "nu beter sig en man som en kvinna i den här situationen också, ujujuj!" .

Lina Rask

2013-05-02

Krossa patriarkatet!

Adios Flamingo

2013-01-11

Ibland tankeväckande, ibland rolig. Men tyvärr har den många brister och historien är inte särskilt intressant.

Amelie Adrielsson

2012-07-21

Kunde varit riktigt rolig men i slutändan blir den bara tråkig och tjatig. Inget nytänkande när det enda författaren gör är att vända på det manliga och göra det "kvinnligt" istället... alltså inga nyheter utan samma gamla vanliga som i alla andra böcker fast i omvända roller.

Ester Berger

2012-06-24

Enkel, välskriven, en ögonöppnare och rolig.

Emeli Backström

2012-04-28

Utmanar verkligen ens sätt att tänka, eller rättare sagt, ens fördomar och förutfattade meningar. Både genom användandet av ett annorlunda språkförråd samt omkullkastning av könsstrukturer.
Skriven under moderna feminismens födelse vilket märks i en del vardagsreferenser. Ändå väldigt utmanande!

caro wikbro carlén

2012-03-13

En modern klassiker som är ständigt aktuell! <3

Karl Nordström

2012-03-02

Borde antagligen läsas i grundskolan av alla...

Evert Nilsson

2012-01-18

Språket Brantenberg leker med visar hur politiskt laddat och värderat vårt språk egentligen är. Vad menas med t.ex. vårt i vårt språk. Boken doftar lekfullt 70-tal men någon sammanhållen historia är den knappast

Ida

2012-01-10

Läste boken i högstadiet. Tänkvärd och intressant bok! Författaren har lekt lite med orden, vilket är ganska roligt.

Ida Isaksson

2011-11-03

Borde banne mig ingå i grundskolans studiematerial. Nyttig läsning för alla. Även om handlingen kan bli lite krystad och språket inte förtjänar ett nobelpris är temat viktigt och tänkvärt.

Emma Karlsson

2011-08-17

Jag förstår tanken. Men måste man utgå från att ett kön måste förtrycka det andra?

Patrik Kull

2011-07-12

Boken som skönlitteratur är egentligen värdelös, men som ide är den värd fyra. Jag tolkar den som sann feminism, eller jämställdhetsförespråkande. Grundtanken är att det patriarkala förtrycket inte beror på mannen i sig utan att det kommer ur att det finns ett dominant kön...uppfriskande bland allt förtäckt manshat.

Maria Johnson

2011-02-15

Kurslitteratur

Tina Stammel

2011-02-15

Brantenberg vänder upp och ner på språket och dagens könsroller i denna relativa värld. otroligt rolig att läsa och får en att fundera!

Jasmine S

2011-01-08

D

Jag tyckerinte att storyn är det intressanta här, riktigt. Boken kan läsas dels som en bitande politisk satir. Som sådan är den pricksäker, men det finns en del att diskutera... Witt Brattström skriveri efterordet att hon inte tror att Petronius skulle vilja ända på Egalias fina förlossningskliniker, men den slutsatsen förstår jag inte. Det tror jag att han mycket väl skulle ha gjort.

Sedan är den ju ett litterärt experiment, som känns uppfriskande att läsa. Skandinaviska författare brukar sällan våga bända verklighet och språk på det här sättet.

Språkets roll är också intressant. genom att vända på allt visar Brantenberg hur politiskt laddat vårt språk är, samtidigt som hon öppnar lite för en respektlöshet som blir blind för politiskt nyspråk...

Sammantaget är det väl ett fantastiskt tidsdokument. Jag tror inte att något så radikalt skulle skrivas idag.T.yvärr

Jennifer Krapp

2010-12-19

Ingen vidare story men ändå helt fantastisk!

Renée Göthberg

2010-07-07

Själva storyn är knappt bra, men den makt språket besitter fascinerar och skrämmer mig.

Victoria G

2010-02-12

Språkligt sett ligger inte boken på någon särskilt hög nivå men det kompenseras av och förlåts tack vare den briljanta satiren. Framför allt leken med orden och deras bakomliggande könsmaktsstruktur är ett intressant grepp, när exempelvis "människa" blir "kvinniska" och "behärska" blir "befruska".

Lotta Blomkvist

2009-10-24

Genialisk och mycket tänkvärd.

Johanna Galenpanna

2009-10-24

:) Helkul och fylld av ironi.

Y

Yonna Waltersson

2009-09-19

Tankvärd bok som borde ingå i den obligatoriska litteraturen i alla högstadium.