Eg elska ho

Gavalda, Anna

| 2002

Flag from no

Fordi ho er ulykkeleg, bestemmer svigerfaren seg for å ta henne med på landet. Fordi ho ikkje vil ete, bestemmer han seg for å lage mat til henne. Fordi ho ikkje sluttar å gråte, går han i kjellaren etter ei flaske god vin. Det blir seint og tid for oppbrot. Men dei blir sitjande. Han begynner å snakke. For første gong fortel han nokon om seg sjølv, om livet sitt, om ho han ikkje kunne få.

Helena Nävergårdh

2024-01-03

En fin bok om känslor, kärlek, svek och om att få lära känna en person på nytt. Få perspektiv på sin smärta när man precis blivit lämnad för en annan.

2017-08-30

Jag tycker om att hela boken i stort sett består av en dialog. Det är ett mycket annorlunda grepp och det blir extra intressant utifrån de två karaktärernas relation till varandra. Sorgligt och gripande och även om berättelsen nog ska uppmuntra till att man följer sitt hjärta och lever lyckligt handlar berättelsen egentligen om ett kvävt liv och förlorad kärlek.

Kamali 

2015-10-11

Den här korta boken var så dåligt översatt att historien hamnade i skymundan. Den var visserligen ganska ointressant ändå men de outhärdliga dialogerna på styltigt vis gjorde att allt kändes mediokert.

Ellinor Karlberg

2014-07-10

Gillar! Läser gärna Anna Gavalda just nu, hon skriver vackert

Ursula Stålhandske

2014-04-06

Toppenbra!

Gilla hennes sätt att skriva och berätta. Fin, kort bok, en kärleksförklaring.

Maria Linder

2013-10-28

Som vanligt ett hastigt stopp för inblick i en fransk persons liv.
Varken bu eller bä.

eva arkelid

2012-10-14

köpte boken på lördag och på kvällen var den läst.
Läs den!

A Bookaholic Swede

2012-05-11

Jag älskade verkligen dialogen i boken. Jag är smått förtjust i böcker som faktiskt inte väldigt lite beskrivningar av omgivningen och av karaktärerna och istället har en framåtdrivande dialog som inte tråkig.

Maria Johnson

2011-08-05

En tämligen kort roman, ca 160 sidor. Stora delar av boken består av en konversation mellan Chloé och hennes svärfar. Chloés man har lämnat henne för en annan kvinna och svärfadern har tagit henne och barnen med sig till huset på landet.

Sofie Petersson

2011-05-13

Aldrig förr har jag stött på en författare med ett så avskalat språk och minimalistisk stil som Anna Gavalda, hennes teknik gränsar till det bansliga ? snuddar vid det för enkla och banala, men lyckas ändå intressera och sälja. Jag älskade honom är en kort roman där mycket av innehållet ligger mellan raderna och inte i det magra språket. Jag älskade honom är en roman om kärlek, om svåra val och om själva livet. Den passar perfekt som en bok att läsa till frukosten eller fram och tillbaka till jobbet. Den är svår att betygsätta, tycker mer om böcker med ett mer utmanande språk men i en lagom dos och i sängen på morgonen ? passar den här perfekt.

Merja A

2011-04-11

Den här lilla boken rymmer mycket känslor. Min favorit är nog ändå "Tillsammans är man mindre ensam", den första boken jag läste av Gavalda.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Helt OK, men läs hellre: "Tillsammans är man mindre ensam".

Birgitta Spele

2010-11-07

Härligt fransk konversation. Känslor. Jag njuter!

Amanda Köhlmark

2010-08-01

Tyvärr blev jag riktigt besviken då jag verkligen älskade hennes bok Tillsammans är man mindre ensam. Hade nog för höga förväntningar.

Petra Norstedt

2010-07-13

Seg.

Maria Klamas

2010-01-17

Det är vackert och det berör det svåra i att våga eller inte våga, ta steget för kärlekens vedermödor och härligheter... dialogen är vacker och bedårande som alltid när det gäller Gavalda, men slutet förstod jag mig inte på....

Axel Anfält

2009-10-17

stundtals är boken oerhört gripande och vacker, speciellt när den tar upp funderingar kring möten i livet och missade chanser, men boken känns ofta som ett alldeles för långt utdraget samtal som inte leder någonstans

Johanna Falkered

2009-07-01

Oj vilken smärta, är du nyseparerad är detta boken för dig, (eller kanske inte)