Eftervärme

Sjödin, Tomas

| 2003

En man faller död ner vid receptionen på ett turisthotell i Spanien. Mindre än en timme tidigare hade han suttit med sin sambo vid ett bord ut mot havet och sagt att han var lycklig. Nu är han död. Tomas Sjödin, som råkar bo på samma hotell, blir uppringd på sitt rum och ombeds ordna en avskedsceremoni. Det blir en natt där förvirrade människor försöker greppa en obegriplig situation. Vad återstår egentligen av en människas tid på jorden när allt tar slut? Frågan om denna livets eftervärme lämnar Sjödin ingen ro. Han gör ett försök att nysta fram kodorden för ett helt liv, i en längtan efter att bygga ett liv som lagrar värme också efter att solen har gått ner. I den här boken funderar Tomas Sjödin kring vad som gör en människa betydelsefull i sin omgivning. Vad betyder det att ta emot livet som ett lån? Hur uppfattar vi det som är vårt ?ärende? i livet? Vad gör att värmen dröjer sig kvar...

Lars B.

2013-07-16

Bitvis landar hans ord som vanligt rakt i hjärtat, som t ex hans resonemang kring åldrande och begreppet "pigg", eller när han närmar sig tankar kring döden och den eventuella evigheten. Jag skulle ha velat höra honom utveckla sina tankar kring detta än mer. Visst, alla hans fantastiska böcker är ju på ett eller annat sätt "trösteböcker", men en tröstebok om och inför döden, det är vad jag önskar mig. Ingen skulle vara bättre lämpad att skriva en sådan bok än Tomas Sjödin.

Å

Åsa Eklöf

2011-12-11

Lågmäld,vacker bok med tankeväckande fråge-
ställningar som skänker eftervärme när man slutat
läsa den.

Ullis N

2011-09-21

Eftervärme skänker just.....eftervärme. Förutom att den tappade lite på slutet så hade han många tankar och funderingar som jag markerade.
Ett annat minus var för min del det "gudliga", det andliga är min melodi men när det blir specificerat, såsom föreställningen av himmelriket så tappar han mig.
Men det är inte en bok jag skulle velat missa.

Johanna Sand

2011-06-07

Tomas Sjödins ord landar rakt i min själ. Jag stundtals nickar instämmande, stundtals gråter en befriande gråt. Tomas har så många kloka tankar om livet och vad det vill med oss!