Efter skandalen

Vaughan, Sarah

En ung kvinna anklagar en av ministrarna i den brittiska regeringen för ett fruktansvärt brott. James Whitehouse är framgångsrik och omtyckt, med nära band till premiärministern. För frun Sophie kommer anklagelserna som en chock. Hon är fast besluten om att skydda sin familj och det privilegierade liv de lever.Kate Woodcroft är en erfaren brottmålsadvokat, specialist på sexualbrott, och den som får uppdraget att driva fallet. Hon vet att rättskipning i praktiken handlar om vem som argumenterar bäst, men denna gång är hon övertygad om att James är skyldig och att han måste få sitt straff.En roman som är lika delar äktenskapsdrama och rättegångsthriller, om mäns maktmissbruk och samhällselitens tystnad.

Anna Hedenstedt

2022-05-11

Trots att den var ganska förutsägbar, bjöd den ändå på stor läsa-vidare-spänning. (Är nog t ex första gången jag gjort ett försök att läsa samtidigt som jag sminkade mig. Allt för att få läsa liiite till före jobbet.)

Eva Möller

2020-01-12

En rättegångsthiller som sticker ut på så sätt att man får följa rättegången från olika personers vinklar. Du får följa så väl offer, åklagare, den åtalade och anhöriga. Man går tillbaka till ungdomstiden fram till dagens rättegång angående våldtäkt. En bok om maktmissbruk och kvinnors hukande inför de s.k. viktiga männen. Hur blir ett äktenskap när inte sanningen håller och hur mycket kan man vrida på den. Det är inte förutan att Metoo har inspirerat författaren till denna story men som jag ändå tycker faller lite platt. Mycket upprepningar och slutet drar ner storyn och väcker en frustration hos mig. Trots detta välskriven och jag gillar vinklingarna att man får följa storyn från de olika karaktärernas perspektiv. Det tar upp betyget till 3+

2019-12-28

Mycket intressant, ytterligt välskriven! Ett drama där uppblåsta rikemanssöner till slut tas ner på jorden.

2019-07-05

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Efter skandalen är författaren Sarah Vaughans tredje bok, men den första boken som har översatts till svenska.

Tycker att den här meningen, från bokens beskrivning, säger kort och koncist vad boken handlar om: ”En roman som är lika delar äktenskapsdrama och rättegångsthriller, om mäns maktmissbruk och samhällselitens tystnad.”

Jag tyckte att boken var riktigt bra. En ”metoo”-bok kan man väl kalla den. Och jag tycker mycket om när man får följa olika personers syn på samma sak.

Rekommenderas absolut.

Spännande, gripande & stark!

2019-06-25

Att sluta i tid lyckas inte författaren med. Men vilken underbar läsning fram till domslutet. Spänningsromanen belyser Eton-Oxfordgängets nonchalans, så aktuellt nu när en ny ledare för tories ska väljas och de självsäkra brexitörerna tror att de äger världen. Här belyses också vad som definieras som våldtäkt och hur knepigt det är. Samtliga personer här är också helt förhäxade av Status. Ja, överklassen är fascinerande! Efter att domen fallit får vi ta del av många epilogkapitel som berättar om vad som hände sen. Platta och helt onödiga och i Sophies fall icke trovärdiga.

2019-06-09

Intelligent rättegångsdrama i efterdyningarna av #meetoo. Mest gillar jag (och förfasas) av hustruns kapitel, hennes röst. Mycket bra.