
Murakamis hypnotiska kortroman från 2004 utspelas under en natt i Tokyo. Filmisk och gastkramande. Eri och Mari är systrar och befinner sig på olika sidor om natt och dröm. Eri tycks inte kunna vakna där hon ligger i sängen. Mari tycks tvärtom inte kunna sova. Efter mörkrets inbrott stöter hon på den unge jazztrombonisten Takahashi som hävdar att de träffats tidigare. Under de följande timmarna möter hon också en kvinnlig före detta brottare som nu jobbar som nattportier på ett hotell med skamfilat rykte samt en kinesisk prostituerad som på samma hotell blivit brutalt misshandlad av en affärsman. Fram till gryningen möts deras vägar gång på gång och deras hemligheter tycks dra dem allt närmare varandra. Kan det vara så att Eris skrämmande sömn har något med affärsmannens brott att göra? Vad händer om Eri äntligen vaknar, kommer hennes syster då att somna? Efter mörkrets inbrott är...
Visa mer
Recensioner
2020-07-29
Betyg
Mycket lämnas till läsaren här. Dem båda paralella perspektiven kompletterar varandra på ett elegant sätt men blir båda aningen ihåliga om inte läsarens fantasi är mkt närvarande.
Betyg
Det är något med alla Murakamis böcker som får mig att sträckläsa. Jag vet inte varför. Jag tycker det är underbart när han beskriver precis vad någon äter, har på sig eller exakt hur ett rum är möblerat. I vilken annan författares böcker hade jag retad mig på detta, men aldrig i en Murakami-roman. Jag älskar att minst en katt ofta finns med i berättelsen och vanligtvis blir någon sittandes i en brunn eller som i denna romanen i en hiss. Denna berättelse var kanske inte den allra bästa av Murakami, men ändå var den så jättebra. På flera ställen i berättelsen beskrev han vilken musik som spelades och jag hade telefonen bredvid mig och googlade och lyssnade på alla låtarna samtidigt som jag läste. Oftast underbara jazzlåtar. När man läser och lyssnar samtidigt känns det som om man själv är med i handlingen i den mörka Tokyonatten. Jag undrar bara, ligger telefonen kvar på hyllan i kyldisken?
2014-07-03
Betyg
Det här är inte en bok du läser för den fantastiska handlingen. Det är för språket och känslan. Det är vackert och det är väldigt drömskt. Om jag förstod allting? Antagligen inte, men jag tror inte heller att det är meningen. Murakami är inte känd för att skriva läsaren på näsan. Jag tänker att den här boken är en bra ingång till Murakami, gillar du den här så gillar du troligen hans övriga verk också.
Betyg
Jag tycker inte att det här är någon fantastisk historia egentligen, men Murakami skriver verkligen fantastiskt! Det är som att bara ramla in i den på något sätt... men historien är så kort så jag hinner inte riktigt fastna ordentligt. Hur det går får vi aldrig veta. Om några irrande själar en mörk natt, mycket att fundera på... Jag tycker också att det är intressant hur han uppmärksammar att läsaren är en tredje person som är med och observerar det som händer, tror att det kanske är därför det känns som att man sugs in.
2013-07-13
Betyg
Inte så stor som 1Q84 eller Fågeln... Men Murakami drar mig alltid in i en speciell värld, som att krypa in i en tunnel och komma ut ett par hundra sidor senare!
2013-03-10
Betyg
Boken var en besvikelse, ingen poesi, dialogen var på tonårsnivå och inte på något sätt fängslande.
Betyg
Som tidigare nämnt gillar jag verkligen Murakamis detaljerade beskrivningar, även i denna bok. Otroligt filmisk och spännande, ville hela tiden veta vad som skulle hända. Satt med papper och penna och klurade ut olika teorier om vad som var på gång under läsningen, därför blev jag dock något besviken på slutet, att det blev så många lösa trådar. Inte upprivna trådar direkt, men ändå helt lämnat till oss, i gryningen, att tolka hur det sedan skulle avslutas.
Betyg
Oh, vilken underbar roman. Två vilsna själar som träffas under en natt och blir förtroliga med varandra. Jag har aldrig läst en roman av en japansk författare innan och var lite orolig att den skulle vara tungläst. Men den var lättläst och det centrala i romanen är de underbara dialogerna. Om jag inte visste att romanen handlade om Japan, kunde jag lika gärna trott att den handlat om något europeiskt land. Handlingen var visserligen lite sorglig ibland, men författaren har ändå lyckats skriva den suggestivt och med humor. Nu vill jag bara läsa mera av Haruki Murakami.
Betyg
23.56 till 06.52; en natt i Tokyo (?), där två mycket speciella ungdomar träffas av en slump. Vi observerar allt som händer från en platform som svävar över staden eller en TV-kamera som ser genom väggar. Murukami har ett fantastiskt språk och en vidunderlig fantasi. En liten pärla.