Efter monsunen

Karjel, Robert

| 2016

En svensk militär dödas av ett skott på en skjutbana i Djibouti vid Afrikas horn. Säpo-agenten Ernst Grip skickas ner för att utreda fallet. Han är inte välkommen och möter en sammansvuren lögn om vad som hänt.En svensk barnfamilj kidnappas av somaliska pirater när deras segelbåt når Adenviken. Familjens liv är i fara och den svenska regeringen är hårt pressad. Ernst Grip som redan finns i närheten i ökenhettan dras in i förhandlingen med piraterna. För att lösa de båda fallen inser Grip att han måste ta till medel som är allt annat än accepterade. Men vad spelar lag och moral för roll när sanningen och oskyldiga liv står på spel? På ett mästerligt sätt skriver Robert Karjel in EFTER MONSUNEN i den högsta internationella spänningsdivisionen.

Tomas Karlsson

2017-01-23

Välskriven och trovärdig historia som tar sig fram i ett lungt tempo, tyckte dock mer om den första boken om Ernst Grip, jag blir inte så engagerad i berättelsen denna gång, men det kanske beror mer på mig än boken i sig. Kommer inte sätta något större avtryck som läsupplevelse, men förtjänar en stark trea i betyg.

Christina Gustavson

2016-10-24

Robert Karjel: Efter monsunen
ISBN: 9789198182057, Förlag: Partners in Stories 2016

Under en otillåten skjutövning anordnad av MovCon-enheten dödas en svensk löjtnant av ett skott. Från Sverige skickas en SÄPO-agent, Ernst Grip, för att utreda fallet. En somalier är redan fängslad och alla verkar bara vilja ha en officiell bekräftelse för att fallet skall kunna läggas åt sidan. Vittnesmålen är väl tillrättalagda och Grip fattar ovälkomna misstankar. Han påbörjar en egen utredning som leder honom för nära ett nätverk som utnyttjar den svenska armén för illegala pengatransporter.
Samtidigt har en svensk barnfamilj kidnappats av pirater i Adenviken. Den generella inställningen att aldrig ge efter i gisslansituationer försätter familjen i än större livsfara och Ernst Grip, som redan befinner sig i området, kopplas in.
Före avresan till Djibouti hade Ernst Grip deltagit i en räd mot misstänkta terrorister i en Stockholmsförort. Inga terrorister påträffades dock och spåren verkade sluta där.
Dessa tre trådar flätar Robert Karjel elegant samman till en spännande intrig. I gränsområdet mellan Somalien, Etiopien och Eritrea där samtidigt Adenviken och Röda havet möts precis utanför Jemen blir Djibouti den brännpunkt där denna thriller utspelar sig. Han låter på ett mästerligt sätt Grip använda sin intelligens och förmåga att med eftertanke iaktta personer och se samband snarare än att använda knytnävarna. Även om Grip tänjer på ett antal gränser i Efter monsunen är det ingen tvekan om att han vill att sanningen och rättvisa skall segra.
Robert Karjel har en bakgrund som gör att han trovärdigt och med säker hand kan teckna ett drama som detta. Därtill berättar han med djup insikt och en klarsyn som jag, som rättspsykiater, kan uppskatta. Med gedigen berättarkonst och utan tröttsamma transportsträckor lockar han läsaren så lätt och ledigt genom handlingen att varje mening verkar självklar. Han har därtill en stil och ett språk som griper tag och får mig att smälta och gör läsningen till en ljuvligt fängslande upplevelse trots det sorgset tragiska temat.
Efter monsunen är Robert Karjels femte bok, men den första jag kom att läsa. Det blir inte den sista, den här läsupplevelsen vill jag inte vara utan – jag har redan beställt samtliga hans andra böcker!
Robert Karjel är civilingenjör i teknisk fysik samt även helikopterpilot och överstelöjtnant i svenska flygvapnet. Han är den ende svenske pilot som även utbildats vid amerikanska marinkåren och flugit deras attackhelikoptrar.
Christina Gustavson, forskare, rättspsykiater, författare

Christina Gustavson

2016-10-24

Efter monsunen
Robert Karjel flätar elegant samman tre trådar till en spännande intrig. I gränsområdet mellan Somalien, Etiopien och Eritrea där samtidigt Adenviken och Röda havet möts precis utanför Jemen blir Djibouti den brännpunkt där denna thriller utspelar sig. Han låter på ett mästerligt sätt huuvudpersonen Grip använda sin intelligens och förmåga att med eftertanke iaktta personer och se samband snarare än att använda knytnävarna.
"Efter monsunen" är Robert Karjels femte bok, men den första jag kom att läsa. Det blir inte den sista, den här läsupplevelsen vill jag inte vara utan - jag har redan beställt samtliga hans andra böcker!
Christina Gustavson, forskare, rättspsykiater, författare