Efter floden

Jersild, P C

| 2011

Efter floden är en postapokalyptisk science fiction-roman från 1982. Boken utspelar sig på en plats som en gång i tiden kallades Sverige. Ett globalt atomkrig har utplånat civilisationen och en liten människospillra hankar sig fram i Stockholms skärgård, där sanden har smält till glas. Edwin »Fittmun« försörjer sig som älskare åt sjökaptener och överges en dag på en ö bebodd av åldrade straffångar... Nu är det dags för en ny generation att upptäcka PC Jersilds klassiska framtidsdystopi.

Nina Gustafsson

2022-06-17

Jersild beskriver en värld efter ett atomkrig, starkt influerad av kalla kriget. 2022 känns den rysligt aktuell igen efter en tid då det känts långt bort. Vad blir kvar när allt är borta? Hur lever man och förhåller man sig till något man minns eller inte alls minns? Hur överlever man? En mörk och eländig vardag målas upp.

Mylar .

2013-03-30

Välskrivet och dessvärre trovärdigt om människans utveckling efter katastrofen. Miljöerna är lätta att föreställa sig och jag finner mig underhållen, men inte särskilt engagerad.

Jonna Nyman

2012-10-16

Så jäkla deppig bok. Men på ett bra sätt, får man väl säga. Gillar dystopi-berättelser.

Niklas Storm

2012-09-12

P.C. Jersild och min relation började inte bra. Jag hade bara läst en bok av honom innan som jag ogillade så pass mycket att jag inte tagit i någon av hans andra böcker. Sen träffade jag på honom på en boksignering där han pratade om sin bok Efter floden. Jag blev så pass nyfiken att jag faktiskt köpte boken (passade på att få den signerad också). Nu, efter några månader så har jag också läst den. Efteråt så har våran relation blivit mycket bättre.

Efter floden utspelar sig efter den värsta av alla tänkbara katastrofer, nämligen den människan skapar med sina atomvapen. Våran berättelse tar vid ca 30 år efter att bomberna fallit och inget är sig likt. Vi får följa Edvin Fittmun som hankat sig fram genom livet som älskare till olika mäktiga män. En dag blir han strandsatt på en ö, övergiven av sin kapten. Här börjar hans äventyr. Det är inte mycket som är sig likt efter katastrofen. Mänskligheten är utdöende. Det finns knappt några kvinnor kvar och barnen lyser med sin frånvaro. Edvin själv är en av det yngsta, blott 33 år gammal. Det äldre männen minns civilisationen och livet där. Edvin kan inte föreställa sig hur världen såg ut innan. Det blir en hård kamp för överlevnad där samhällen, lagar och rangordning är satt över dem som på olika sätt tagit sig an makten. Det är ingen demokrati precis.

Boken är riktigt bra. Kanske för att jag hade förväntat mig mycket mindre och därför är mer lättimponerad än jag annars hade varit. För även om P.C. Jersilds språk är enkelt i sin grovhet så är det väldigt beskrivande. Det handlar om mänsklighetens sista desperata kamp för överlevnad på en plats där det inte finns mycket att leva för. Väldigt imponerande berättelse som, trots att den redan har 30 år på nacken, bör begrundas, kalla krig eller inte.

Erik Jonassson

2012-01-22

Om du gillar dystopier och postapokalytiska böcker så är det här ett måste. I ett framtida sverige som nästan bara befolkas av män får man följa Edvin som är en av se yngsta överlevande efter katastrofen. Munter? Nja, rätt då kompakt mörker men alldeles underbar läsning.

Mattias Renström

2011-07-26

Nej. Nu har jag försökt och försökt. Ok, det är en dystopi, det ska inte vara roligt. Men kom igen! Man behöver ju inte försöka skrämma bort läsarna med tråk bara för det. Nej den här boken uppfyllde inte mina förhoppningar.

Angela Alvarez

2010-07-11

Postapokalytiska romaner kan vara så dåliga - och de kan vara så bra. Fyra stjärnor signalerar nog att Jersilds bok tillhör den sistnämnda kategorin. Jag älskar det grovhuggna; det burdusa. Miljöerna.

Kenneth Olausson

2010-06-17

Omläsning. Lika bra som jag minns den.

Karl Sandberg

2010-03-14

Länge sedan jag läste denna bok men har minne av att den var bra och kändes extremt realistiskt. En kärnvapenfri värld måste vara möjlig.

2010-01-14

Riktigt bra bok! (Skriven av PC Jersild 1982) Om att försöka överleva och leva i det helvete som blir kvar efter ett kärnvapenkrig.