Efter attentatet

Khadra, Yasmina

| 2006

Amine, en israelisk kirurg med palestinska föräldrar, har alltid vägrat att ta parti i konflikten mellan palestinier och israeler. Det viktiga i hans liv är hans arbete och hans fru som han avgudar. Fram till den dagen då en självmordsbombare spränger en restaurang i centrala Tel Aviv. Många dör, ännu fler blir skadade och förödelsen är total. Amine opererar oavbrutet hela dagen för att rädda liv. När han slutligen kommer hem vid midnatt, blir han återkallad till sjukhuset där hans vän Naveed, en högt rankad polistjänsteman, väntar på honom och som ger honom det ödesdigra beskedet. Amin måste inte bara identifiera sin fru Sihems vanställda kropp, han får även beskedet att hon är den misstänkta självmordsbombaren. Yashmina Khadra, den pseudonym Mohammed Moulessehoul tagit i en hyllning till den algeriska kvinnan som håller hoppet uppe, utforskar med den här boken det mörkaste innersta...

2019-02-20

Intressant och aktuellt ämne. En palestinsk doktor som försöker förstå varför hans fru väljer att bli terrorist och självmordsbombare. Många intressanta frågeställningar som betraktas ur olika perspektiv. Det som drar ner helheten är att boken känns lite för överarbetad och pretentiös. Klart läsvärd. Stark 3:a

Terese Andersson

2012-06-24

En bok med väldigt bra inledning, men tyvärr tar det stopp där. Denna berättelse hade alla förutsättningar att bli helt suverän, men någonting hände under skapandets gång vilket resulterade att det nästintill blev raka motsatsen.

Charlotte B

2011-04-19

Orkade inte läsa ut den.

Denna bok var inte så bra som jag trodde att den skulle vara den får bara en 2a av mig mer tycker jag inte att den är värd.
Det är väldigt mycket upprepande igenom hela boken.
Bt trodde att jag skulle ge den en 4.8 men den är inte mer värd än en 2a jag hoppas nu på del två.

Bra bok rent allmänt men lite för seg emellanåt för min smak....

Eyez Only

2010-07-16

Nä, den här är visserligen hyfsta bra, men inte lika bra som jag förväntade mig. Början var lovande men sen kommer alltför många och långa sega partier. Den blir inte riktigt godkänd, men ett litet extra plus kommer för att Magnus Roosman gör en väldigt bra uppläsning.

Ciccis bokblogg

2010-04-01

Amine arbetar som kirurg på ett sjukhus i Israel. En dag spränger en självmordsbombare en restaurang i närheten. Flera människor dör och många blir svårt skadade. Amine kämpar hela dagen för att rädda livet på de överlevande. När han väl kommer hem stupar han i säng och somnar, men blir väckt av telefonen. Det är hans vän Naveed , som är polis, han ber honom att komma tillbaka till sjukhuset. Amine åker tillbaka till sjukhuset och det visar sig att det inte är som kirurg han är ditkallad utan som privatperson. Han tvingas identifiera sin döda hustru som visar sig ha omkommit i attentatet. Men hur kunde det ske? Hon skulle ju vara hos sin moster? Vad gjorde hon i restaurangen? Det visar sig snart att polisen misstänker att det är Amines fru som är självmordsbombaren. Nu börjar Amines kamp om att förstå vad som har hänt. Är det möjligt att hans hustru är en självmordsbombare?

Yashmina Khadra är en pseudonym för Mohammed Moulessehoul. Han är uppvuxen i Algeriet där han gett ut flera böcker, men under åttiotalet krävde militären att få läsa och censurera hans böcker. Detta ledde till att han tog sig sin hustrus namn till pseudonym. Han är numera bosatt i Frankrike.

Boken är intressant då det känns som den likaväl kunnat bygga på verkliga händelser. Det är dock en fiktiv berättelse men den känns högst aktuell då det dagligen sker bombdåd runt om i världen. Boken är bra och relativt lättläst