Efter Alaska

Green, John

| 2015

Efter supersuccéer som Förr eller senare exploderar jag, Pappersstäder och Katherine-teorin är Printz Award-vinnaren John Green nu Sverigeaktuell med Efter Alaska. En utvecklingsroman om livsavgöranden, vänskap och famous last words.Miles Halters sociala liv är något begränsat. Minst sagt. Han pluggar och sitter i tevesoffan med sina föräldrar.När han bestämmer sig för att packa ihop biografierna i pojkrummet i Florida (ja, han är besatt av kända personers sista ord och plöjer därför biografier) och flytta till internatet Culver Creek för att söka sitt "Stora Kanske" (japp, det var Francois Rabelais sista ord på dödsbädden) förändras hans liv för alltid.Ett par rum ner i kooridoren på Creek presenteras han för Alaska Young. Hon förkroppsligar allt Miles Halter aldrig har varit i närheten av. Alaska är smart, rolig och osannolikt sexig. Och oberäknelig.Med en intellektuell...

Hilda Andersson

2023-07-16

Bra!

Hilda Andersson

2023-07-16

Bra!

Filip T

2022-08-01

Väldigt gripande bok. Dock lite långrandig under vissa stunder.

Maja Arnander

2021-09-04

Fastnade inte riktigt

Peter Berggren

2020-09-13

En väldigt bra och gripande bok.

2019-11-19

Ganska förutsägbar. Emotionell. Bra skriven. Gillar författarens sätt att skriva!

Celine Dahné

2017-09-05

läste boken 2015 har fortfarande kommit över den emotionellt

2017-05-09

Mycket bra bok med fler bottnar än händelserna runt Alaska. Vänskap, passa in, vem som borde gjort vad osv. Humor, som alltid med John Green. Rekommenderas

Lisen Gellerstedt

2017-04-25

Älskar den

Emma

2016-07-29

Väldigt förutsägbar med tanke på att varje kapitel börjar med etthundratrettiosex dagar före och sedan är det en nedräkning till efter Alaska. Visst är det något gulligt med berättelsen om den nördige ensamma tonårspojken som för första gången får vänner när han flyttar till studentkorridor. Alaska är väldigt levande och sprudlande men samtidigt självdestruktiv. Historien är ändå väldigt tonårig och platt på något vis och berör mig inte ordentligt, vilket är synd med tanke på ämnet. Läsvärd historia men lättsmält och det känns inte som den kommer fastna i efterhand. Karaktärerna är rätt sköna, speciellt Översten och Alaska, och det är lite intressant med huvudpersonens egenhet att samla på människors sista ord.

Josefine Ejebjörk

2015-12-09

Jag ville tycka om denna boken mer än jag gjorde.

Anna

2015-11-26

Jag älskade den

Lina B

2015-08-12

Bästa boken John Green har skrivit!

Klara K

2015-03-18

En av de bästa böcker jag läst!

Jakob Nylin

2015-01-16

Var är Alaska?
Tro, hopp och kärlek på ett high school-internat. Den första kärleken, Alaska, förändrar inte bara berättarjaget Miles liv. Karaktärerna känns levande. Rolig, spännande och sorglig berättelse.

Pernilla Lindholm

2015-01-04

En bok som skulle kunna sägas vara indelad i två delar, där den andra delen är betydligt bättre. Ibland är boken så smart, ibland blir det lite väl mycket ungdomssörja. Det kanske snart är dags att inse att jag bara helt enkelt är för gammal för vissa böcker. Förr eller senare exploderar jag (The Fault in Our Stars) var bättre.

Anna Ruddock

2014-08-06

Jag hade höga förväntningar efter att jag läst "The fault of our stars" och tyckte inte att denna bok var i närheten av lika bra. Fortfarande läsvärd dock!

OMG OMG OMG den här boken var så förbannat jäkla överbra att det knappt går att sätta ord på men jag ska ändå give it a shot:

Miles börjar på Culver Creek High School efter att ha avverkat ett antal skolår på hemmaplan utan vänner med med biografier som substitut. På Culver Creek letar han efter sitt Great Perhaps: att kanske, kanske få en förändring i sitt liv och kanske rent av hitta personer att umgås med. Och redan första dagen lär han känna Chip, eller snarare the Colonel, som i sin tur presenterar Miles ("Pudge") för sina blivande bästa vänner: Alaska (manodepressiv drama queen med smak för det bombastiska) och Takumi (asian kid med rappartalanger).

Miles, the Colonel, Takumi och Alaska går sedan i skolan, planerar pranks, dricker alkohol fast de inte får, röker i duschen, diskuterar kärlek, utövar kärlek, motsätter sig patriarkatet (eller nåja iallafall Alaska), rappar och är bara så fantastiskt himla underbara. Deras samtal, deras relationer, deras känslor: <3 <3 <3 <3!!!!

Boken är som en blandning mellan Norwegian Wood och Den hemliga historien fast light på något sätt. Lite mer lättsmält men inte på något sätt sämre för det. Den är helt underbar och en av de bästa böckerna jag läst i år.

Annie Arvidson

2014-01-07

Jag har inte läst någonting av John Green tidigare, men jag måste säga att jag är imponerad av de otroligt starka och minst sagt levande karaktärerna han skapat!

Karin Lundberg

2013-11-20

Älskar John Green! Denna kanske inte var riktigt lika bra som "The fault in our stars" men en stark 4a. Greens språk (läste på engelska) är lättsamt och boken är rolig och sorglig på samma gång.

Nellie H

2013-09-30

En fantastisk bok om första kärleken, svek, mystik, sista ord, upptåg och att inte kunna se människor som dem är.
Många finna citat, roliga scener och karaktärer som är lätta att relatera till.
Den här boken kom precis då jag behövde den och jag är otroligt tacksam över att författare som John Green finns.

2013-09-07

Gillar hans sätt att skriva. En blandning mellan humor och allvar. Denna är nästan lika bra som "Förr eller senare exploderar jag" som fick en 5:a. Den här blir en 4:a.

Victoria Wu

2013-06-20

Mycket trevlig läsning! Bifigurerna är dock en smula endimensionella. Jag hade nog haft stor glädje av att läsa den här boken när jag själv befann mig i tonåren.

Alekzandra K.

2013-05-19

Detta är första boken jag läst av John Green, men absolut inte den sista! Språket är skönt, har flow och känns genuint. Karaktärerna är väl uttänkta, upplägget skitbra, handlingen både extremt rolig och sorgsen. Jag gillar det här så jäkla mycket.

Lina Viklund

2013-04-25

Looking for Alaska är det bästa jag läst. Hejdå.

Moa Selse

2013-03-17

Åh, så underbar. Att känna igen sig i boken, samtidigt som ens liv nästan är tvärtemot huvudpersonens. Att den är rolig, men samtidigt fint skriven och allvarlig. Allt det är så himla ovanligt att hitta i en och samma bok, men det är underbart. Läs den.

Hanna Tingström

2013-01-17

Första boken jag läste av John Green efter att ha följt "Vlogbrothers" i två år. Så löjligt jävla bra!

Moa Palmqvist

2012-11-21

Vidrigt översatt. Tänker läsa den på engelska någon gång för författaren är ändå bra.

Malin H

2012-05-17

jag hade höööga förväntning som boken inte riktigt levde upp till. kändes ganska standard (men dock välskriven!) coming of age eller letandet efter det stora KANSKE. jag tycker det är rätt trist att det i så många sammanhang ska handla om de här nördiga, oskuldsfulla killarna som träffar HENNE och hur de här tjejerna mytifieras. visst, alaska verkar vara en cool brud men ändå! till sist känns den som lite för välregisserad, allt är så superuttänkt liksom. när man tänker på det medan man läser är det inte ett väldans gott tecken tycker jag.