Edwin och klänningen

Vidlund, Susanna

Edwin är sex år och mest av allt vill han ha en klänning. Men hans mamma säger att pojkar inte ska ha klänning. Det tycker Edwin är dumt. Det är väl bara att köpa en klänning om man vill ha en? Edwin och klänningen är en charmig berättelse om en modig pojke som vågar vara sig själv och tvärt emot vad de vuxna säger.

4, Vireda Skola

2021-10-04

Edwin har rätt.

Nästan-treåringen tycker: Han satt stilla och lyssnade men tyckte att handlingen var lite lång. Om ett tag blir den nog mer lagom för honom.

Mamman tycker: Jag tycker mycket om idén med den här boken, och gillar normbrytande litteratur för både barn och vuxna. Men (och det är ett ganska stort men) jag tycker att det är tråkigt när det normbrytande tänket bara stannar hos barnkaraktären. Att föräldrar inte tycker att pojkar kan ha klänning är väl en sak för det är viktigt för historien, men måste mamman vara den som tjatar och uppfostrar och pappan den som är rolig och intresserad av fotboll? Finns det inget mellanting? Annars är det tummen upp för litteratur som försöker visa på problem i samhällsstrukturen. Tummen upp för att få dansa i rosa- och guldglittrande dansklänning vem som än har lust!

@barnbokstips

2018-03-26

Vi har läst Edwin och klänningen av Susanna Vidlund och David Henson, Idus förlag . Boken är skriven i jagform och Edwin är huvudpersonen. Han önskar sig en klänning och vet precis vilken han vill ha men Edwins mamma har sagt att pojkar inte har klänning. Edwin tycker det är fånigt och har bestämt sig för att köpa en klänning själv. Han har sparat pengar och smiter ut när ingen ser och går till affären. Edwin känner sig alldeles lycklig när han köpt den men hur ska mamma och pappa reagera?
En bok om att längta, om att vilja något som bryter mot normer, om att ifrågasätta normer och våga bryta mot dem. Jag och barnen tycker om boken och bokens budskap! Jag tycker det är bra att boken faktiskt tar upp att det finns normer som styr, att de vuxna säger att killar ska vara si eller så men att huvudpersonen funderar kring det och ifrågasätter. Alla som visar att negativa normer kan brytas hjälper andra att våga bryta mot dem. Härliga, färgglada och lite annorlunda illustrationer.