Eddie följer med till jobbet

Vegna, Sarah

| 2017

Det är tråkigt på jobbet! Tycker Eddie i alla fall ... Eddie är egensinnig. Han vet vad han vill och han gör saker på det sätt som han tycker är bäst. Böckerna om Eddie är skrivna utifrån humor och glädje om vardagssituationer som de flesta barn kan känna igen sig i. Men med Eddie vill författarna Sarah Vegna och Tess Natanaelsson också visa att alla människor har rätt att vara sig själva. Att man får se ut och vara precis som man är och som man vill. Och att familjer kan se ut på alla möjliga vis. Eddie leker med traditionella föreställningarna kring hur en familj skall uppfattas i bild.

Lasstunder

2017-11-05

Den här boken är rolig, både för barn och för vuxna. Eddie har verkligen tråkigt på pappas jobb. Han reagerar som de flesta barn och hittar på roliga saker för att tiden ska gå. Att pappan blir 'trött' av Eddies påhitt kan säkert de flesta barn känna igen sig i. Texten är kort och bilderna enkla men talande. En bok man kan ha roligt åt tillsammans!

Förutom att bilderna och berättelsen är bra, har boken även en annan viktig sida. Den följer inte normen. Pappan har långt hår i hästsvans och ser inte ut som en stereotyp kontorsarbetare. Eddie har ganska långt hår och rosa hårspännen. Normbrytande böcker är alltid välkomna i bokhyllan!

Eddie följer med till jobbet är den tredje boken om Eddie skriven av Tess Natanaelsson och Sarah Vegna. Här får vi följa med när Eddie följer med sin pappa till jobbet, Eddie har tråkigt för pappa bara jobbar. Eddie vill leka, och till slut så leker pappa också. Det är lite text med mycket innehåll, en eller två meningar per sida. Charmiga, roliga och normbrytande illustrationer av Sarah Vegna. Jag har läst alla tre böckerna om Eddie för en grupp barn i åldern 3-6 år på förskolan jag jobbar på. De tyckte väldigt mycket om alla Eddieböckerna, Eddie följer med till jobbet blev dock favoriten. De skrattade mycket åt det som hände i bilder och text. Det är små vardagliga händelser vilket gör att Eddie följer med till jobbet kan uppskattas av både barn och vuxna. Boken är tänkt för de yngsta, men passar utmärkt för äldre barn i förskolan som inte orkar lyssna på en lång saga. Boktips till småbarnsföräldrar och pedagoger i förskolan!