Ebbas bok

Historisk romanläsning när den är som bäst! Den avslutande delen i Maria Gustavsdotters uppskattade trilogi om tre prästdöttrar under 1600-talet. När Bohuslän i februari 1658 blir svenskt växer missnöjet mot det nya styret. Livet är hårt för de många fattiga bohuslänningarna. I Morlanda prästgård bor Ebba kvar. Hennes äldre systrar har sedan länge lämnat hemmet och även Ebba drömmer om ett annat liv. Hon vill komma bort från den virriga styvmodern och bort från den skrämmande prästen Jostein Erlendsen som envisas med att de ska gifta sig. Ebba använder sin sjukdom som ursäkt och tillbringar dagarna vid vävstolen, bara där känner hon sig lycklig. Så småningom inser Ebba att hon är förälskad men föremålet för hennes kärlek är redan gift ... Ebbas bok tar vid där Katarinas bok slutar och utgör tredje delen i Maria Gustavsdotters färgstarka och dramatiska släktkrönika. Med känsla...

Emma Sundström

2022-03-13

Denna historiska roman greppade verkligen tag i en. En bladvändare du inte vill släppa taget om.

Maria Carlsson

2021-08-14

Sträckläst denna serie

Super duper bra del 3 i serien 😀👍👍

Karin Axell

2017-04-29

Lättfänglsande historiska kvinnoöden. Spännande, intressant och väldigt lättläst trilogi om tre systrar. Jag har i och med denna serie fått lite mersmak för Maria Gustavsdotter historiska intressanta beskrivningar som fick mig att fnissa till lite nu och då. (Ska bli intressant att botanisera bland hennes andra böcker.)

Katarina Strid

2017-04-03

Yngsta dottern Ebba är den jag känner mest för i denna serie, både stark och skör. Välskrivet och väl researchat är det, hårt liv för kvinnorna på denna tid.
Men berättelsen spretar ibland lite när flera perspektiv kommer in i samma kapitel, och boken känns inte som en avslutande del. Det finns fler frågor tycker jag om vad som händer sen.

Caroline Adolfsson

2016-07-25

Jag har gillat serien om de tre systrarna från Morlanda prästgård. Tyvärr lämnar sista boken alldeles för många lösa trådar i mitt tycke. En fjärde del - "Magnus bok" hade inte skadat så att man får veta om de blir lyckliga till slut eller vad som egentligen händer med syskonen.

Maria Jönsson

2016-05-29

Känns som att detta inte är slutet. Kanske en fortsättning. Kvinnans position under denna tid är utsatt och svår. Starka var de ändå.

Lotta Lettenström

2016-03-05

Underbart! Vilken bladvändare! Sista boken om systrarna Morlandeus och denna handlar om yngsta systern Ebba som fortfarande bor hemma. Spännande berättat om kvinnors villkor på 1600-talet.